Grupa Multimedia Polska publikuje wyniki finansowe za I półrocze 2016 r.
Przychody Grupy Multimedia Polska w I półroczu 2016 r. wyniosły 365,4 mln zł. Oznacza to wzrost o 15 mln zł tj. 4,3 proc. w porównaniu do tego samego okresu w 2015 r.
Wzrosty w przychodach odnotowano przede wszystkim w segmentach: telewizji o 8,9 mln zł tj. 5,1 proc., szerokopasmowego dostępu do Internetu o 1,9 mln zł tj. 1,7 proc. oraz o 9,6 mln zł tj. 72,5 proc. w sprzedaży produktów spoza rynku telekomunikacyjnego (energia, gaz, ubezpieczenia).
Skorygowana EBIDTA wyniosła 169,1 mln zł, a skorygowana marża EBIDTA 46,3 proc.
Liczba dostarczonych usług (RGU) na koniec czerwca 2016 r. wzrosła do 1,71 mln, czyli o 4,3 proc. więcej niż przed rokiem (1,64 mln).
Na koniec czerwca 2016 roku z usług Grupy Multimedia Polska korzystało 831,5 tys. klientów.
- Rynek telekomunikacyjny nadal charakteryzuje duża konkurencyjność i wynikająca z niej presja cenowa. Oczywiście zjawiska te miały znaczący wpływ na naszą efektywność w minionym półroczu. Niemniej jednak zwiększyliśmy liczbę dostarczanych usług, odnotowaliśmy również wzrost średniego miesięcznego przychodu na klienta (ARPU) - mówi Andrzej Rogowski, prezes zarządu Multimedia Polska.
- Po kilkuletnim zachwianiu rynku usług telewizyjnych, spowodowanym wprowadzeniem darmowej telewizji naziemnej, możemy już mówić o powrocie do tendencji wzrostowych w tym segmencie. Rynek internetowy, ze względu na agresywne strategie operatorów komórkowych i rosnący zasięg LTE, jest w chwili obecnej bardzo wymagający. Jednak jestem przekonany, że wydajne przewodowe platformy dostępowe, ze względu na swoją stabilność i doskonałe parametry świadczonych usług, pozostaną kluczową częścią rynku usług szerokopasmowych. Podtrzymuję swoje stanowisko w odniesieniu do rozszerzenia portfela produktów o usługi spoza tradycyjnego rynku telekomunikacyjnego. Nasza zintegrowana oferta usług dla gospodarstw domowych jest bardzo dobrze przyjmowana przez rynek. Odnotowujemy wysokie wzrosty sprzedaży w segmencie usług energii, gazu i ubezpieczeń. W tym obszarze sukcesywnie zbliżamy się do osiągnięcia progu rentowności - dodaje Rogowski.
Grupa Multimedia Polska wypracowała w I półroczu 2016 r. 365,4 mln zł przychodów, tj. o 15 mln zł (+4,3 proc.) więcej niż porównywalnym okresie 2015 r. Znaczący wpływ na ten wynik miały przychody z segmentu telewizji (wzrost o 5,1 proc. do 182,6 mln zł) oraz Internetu (wzrost przychodów o 1,7 proc. do 112,8 zł). Grupa odnotowała również wzrosty sprzedaży produktów spoza dotychczasowej działalności telekomunikacyjnej. Przychody z tego obszaru wzrosły o 9,6 mln zł tj. 72,5 proc. z poziomu 13,2 mln zł w I półroczu 2015 r. do 22,8 mln zł w I półroczu 2016 r.
Odnotowano natomiast spadek sprzedaży w segmencie telefonii o 5,4 mln zł tj. 10,2 proc. Wiąże się to z dużą konkurencją i presją cenową jakiej podlega cały rynek telekomunikacyjny w Polsce. Zjawisko to skutkuje spadkiem opłat za usługi, a w szczególności za ruch telefoniczny.
W I półroczu 2016 r. struktura przychodów pozostawała dość stabilna i przedstawiała się następująco: telewizja 50 proc., internet 30,9 proc., telefonia 12,9 proc., usługi pozostałe 6,2 proc.
Na koniec I półrocza 2016 r. Grupa Multimedia Polska dostarczała swoim klientom 1,71 mln usług (RGU), czyli o 73,1 tys. więcej niż na koniec analogicznego okresu ubiegłego. Wzrost RGU związany jest przede wszystkim z wprowadzeniem nowych usług, spoza dotychczasowej podstawowej działalności telekomunikacyjnej, dalszym rozszerzaniem portfela usług (m.in. wprowadzenia usługi dostawy gazu), a także ze wzrostem organicznym biznesu w zakresie segmentu wideo.
Na koniec czerwca 2016 r. Grupa Multimedia świadczyła usługi na rzecz ok. 831,5 tys. klientów, z których ok. 309,6 tys. zamówiło dwie usługi (spośród usług telewizji, dostępu do Internetu, telefonii oraz pozostałych usług), a ok. 128,7 tys. zamówiło usługę multi play (pakiet trzech lub więcej usług).
W I półroczu 2016 r. skorygowana EBIDTA wyniosła 169,1 mln zł wobec 175,9 mln zł w analogicznym okresie 2015 r.
Koszty operacyjne (z wyłączeniem amortyzacji) wzrosły o 22,7 mln zł, tj. 12,6 proc. z poziomu 179,9 mln zł w I poł. 2015 r. do poziomu 202,6 mln zł w 2016 r. Na wzrost kosztów największy wpływ miały przede wszystkim koszty sprzedanych usług (wzrost o 17,5 mln zł) oraz koszty sprzedaży i marketingu (wzrost o 3,9 mln zł)
W I półroczu 2016 r. grupa odnotowała zysk netto w kwocie 11,7 mln zł, co oznacza spadek o 51,3 proc., wobec I półrocza 2015 r. Największy wpływ na poziom zysku netto miały czynniki podatkowe. Po pierwsze, grupa odnotowała wyższą niż ustawowa stopę opodatkowania, co było efektem wystąpienia kosztów trwale nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów głównie z tytułu odsetek i prowizji od zadłużenia pozyskanego w celu skupu akcji własnych. Grupa dokonała również korekty bieżącego podatku z lat ubiegłych. Niekorzystny wpływ na wynik miały też kursy wymiany walut (wzrost kosztów operacyjnych łącznie o kwotę ok. 3 mln zł).
W pierwszym półroczu 2016 r. grupa poniosła nakłady inwestycyjne w wysokości 124,1 mln zł. W ramach 80,4 mln zł przeznaczonych na rozbudowę, modernizację i utrzymanie własnych sieci - 46,1 mln zł stanowiły inwestycje rozwojowe, związane bezpośrednio ze zwiększeniem zasięgu usług i aktywacją nowych abonentów, a 34,3 mln zł tzw. inwestycje utrzymaniowe związane z zapewnieniem ciągłości świadczenia usług.
Opr. MD