HAWE Telekom dostał drugą szansę
HAWE Telekom dostał drugą szansę - pierwsze postępowanie restrukturyzacyjne ogłoszone przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie X Wydział ds. upadłościowych i restrukturyzacyjnych w Polsce po zmianie przepisów 3 marca 2016r. Sąd Rejonowy w Warszawie otworzył postępowanie sanacyjne HAWE Telekom Sp. z o.o., a na zarządcę wyznaczył kancelarię PMR Restrukturyzacje S.A.
Postępowanie ma zapewnić ochronę interesów wierzycieli i zachować przedsiębiorstwo przy życiu. To jedno z pierwszych w Polsce tego typu postępowań w warunkach nowych przepisów ustawy Prawo Restrukturyzacyjne i Prawo Upadłościowe, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2016r.
HAWE Telekom Sp. z o.o. to pierwszy i jeden z największych w Polsce operatorów świadczących usługi telekomunikacyjne wyłącznie dla innych operatorów "Carrier's carrier".
Kieruje swoją ofertę do operatorów sieci telefonii stacjonarnej i komórkowej, telewizji kablowych, dostawców internetowych oraz wszystkich potencjalnych operatorów nowoczesnych sieci światłowodowych. Jego działalność oparta jest o własną Ogólnopolską Sieć Światłowodową. Wśród klientów spółki znalazły się m.in. takie marki jak Plus GSM, T-Mobile, UPC, Netia i Dialog. HAWE Telekom Sp. z o.o. wchodzi w skład grupy kapitałowej HAWE notowanej na GPW.
- Celem postępowania sanacyjnego będzie ochrona działalności operacyjnej przedsiębiorstwa i zapobieżenie upadłości przy jednoczesnej ochronie interesów wierzycieli przedsiębiorstwa i ich spłaty w drodze zawarcia układu - tłumaczy Maciej Pietrzak, Prezes PMR Restrukturyzacje S.A.
- Chodzi o to, aby objąć ochroną spółkę w trakcie jej restrukturyzacji i umożliwić jej powrót do działań operacyjnych, obsługi klientów.
To najlepsze rozwiązanie zarówno dla spółki, jej pracowników, ale także dla wierzycieli, aby mogli odzyskać swoje wierzytelności - tłumaczy Maciej Pietrzak.
Na skutek wydanego postanowienia, z dniem 3 marca 2016r., zawieszone zostały, z mocy prawa, wszelkie prowadzone dotąd wobec spółki postępowania egzekucyjne, a wszczynanie nowych w trakcie trwania postępowania jest niemożliwe.
To pierwsze takie postępowanie sanacyjne wszczęte przed największym w Polsce Sądem Restrukturyzacyjnym, po zmianie przepisów restrukturyzacyjnych i upadłościowych, które weszły w życie 1 stycznia 2016r. Nowe przepisy wprowadziły tzw. "politykę nowej szansy", czyli strategię ukierunkowaną na ochronę przedsiębiorców, miejsc pracy, kapitału intelektualnego i know-how.
- Postępowanie sanacyjne daje nam nowe możliwości działania dla zabezpieczenia interesów wierzycieli oraz spektrum możliwości dla zachowania przedsiębiorstwa dłużnika. Zamierzamy z nich w całości skorzystać - mówi Maciej Pietrzak z PMR Restrukturyzacje.
- Dysponujemy rozległym doświadczeniem w prowadzeniu działań dla zachowania przedsiębiorstw na rynku, a nowe przepisy dodatkowo poszerzają wachlarz naszych możliwości. To dobra wiadomość zarówno dla tak dużych spółek jak Hawe Telekom, jak i mniejszych podmiotów, które przechodzą trudności - tłumaczy Maciej Pietrzak.
W każdym z postępowań restrukturyzacyjnych Sąd wyznacza zarządcę, nadzorcę, wskazując, który doradca restrukturyzacyjny będzie ją pełnił. Nowe przepisy dały jednak możliwość wierzycielom, którzy reprezentują co najmniej 30 proc. wierzytelności wobec przedsiębiorstwa dłużnika, wskazania Sądom osoby godnej zaufania, która jako doradca restrukturyzacyjny, przeprowadzi proces uzdrowienia firmy dla zaspokojenia interesów wierzycieli.
Problemy HAWE Telekom ciągną się już od dłuższego czasu, a wnioski o upadłość składane były zarówno przez dłużnika jak i wierzycieli. Dodatkowo wnioski te były składane zarówno do Legnicy (poprzednia siedziba spółki), jak i do Warszawy (nowa siedziba spółki).
- My wprowadzamy spokój - tłumaczy Małgorzata Anisimowicz, Wiceprezes Zarządu PMR Restrukturyzacje S.A.
- Postępowanie sanacyjne to głęboka restrukturyzacja, która ma przywrócić równowagę spółce. Jesteśmy jednym z nielicznych podmiotów na rynku, który dysponuje nie tylko dużym doświadczeniem w ratowaniu spółek przed upadłością, ale także zespołem, który posiada komplementarne kompetencje potrzebne do analizy problemu, negocjacji z wierzycielami oraz zarządzania spółką - wyjaśnia Małgorzata Anisimowicz.
Postępowanie sanacyjne wobec przedsiębiorstwa rozpoczyna się od:
- przejęcia majątku przedsiębiorstwa przez zarządcę
- sporządzenia opisu i oszacowania majątku dłużnika
- sporządzenia spisu wierzytelności przedsiębiorstwa
- stworzenia planu restrukturyzacyjnego
Wolą ustawodawcy wprowadzającego nowe przepisy było danie drugiej szansy przedsiębiorstwom, które mają potencjał biznesowy, ale w skutek przejściowych problemów znalazły się w sytuacji, z której same nie potrafią wyjść. HAWE Telekom korzysta z takiej szansy, dzięki czemu może mieć możliwość pozostania na rynku i powrotu do świadczenia usług telekomunikacyjnych i obsługi klientów.
O szczegółach tego pierwszego w Polsce procesu restrukturyzacji w nowej rzeczywistości prawnej będziemy informować w kolejnych komunikatach prasowych już wkrótce.
opr.MZB