Hyperion dał zarobić
Prawa do akcji Hyperion S.A., debiutujące w piątek na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie wzrosły na otwarciu o 8,6% do 7,6 zł za walor. Cena emisyjna akcji Hyperiona została ustalona na 7 zł. Z publicznej oferty akcji spółka pozyskała 35 mln zł, które w większości zostaną przeznaczone na konsolidację rynku.
Hyperion zaoferował inwestorom 5 mln akcji serii B podzielonych na dwie transze. Transza otwarta, skierowana do inwestorów indywidualnych, obejmowała 1,5 mln akcji. Dla inwestorów instytucjonalnych przeznaczono 3,5 mln walorów (w tym 1,9 mln szt. akcji dla obligatariuszy spółki). Zapisy na akcje przyniosły inwestorom indywidualnym uczestniczącym w procesie book-building redukcję na poziomie 79,4%. Stopa alokacji wyniosła tu 20,6%.
Inwestorzy, którzy nie uczestniczyli w budowaniu księgi popytu otrzymali jedynie 10% walorów, na jakie złożyli zapisy. Ogółem w transzy otwartej złożono 567 zapisów na łączną sumę ponad 9,3 mln walorów - sześciokrotnie więcej niż zostało im zaoferowanych. Inwestorzy instytucjonalni złożyli ogółem 158 zapisów. W tej transzy, ze względu na konstrukcję oferty, redukcja nie wystąpiła.
Spółka przeznaczy środki pozyskane z publicznej emisji akcji głównie na konsolidację rynku, poszerzenie infrastruktury oraz rozwój nowych usług i technologii.
Hyperion jest czołowym na polskim rynku, niezależnym dostawcą Internetu w technologii Ethernet. Na 2006 rok firma prognozuje trzykrotny wzrost zysku netto - do ponad 3,5 mln zł oraz dwukrotne zwiększenie rentowności EDITDA (do 6,5 mln zł) w porównaniu do roku ubiegłego.
Spółka świadczy usługi telekomunikacyjne za pomocą własnej, szerokopasmowej infrastruktury teleinformatycznej, wykorzystując najnowsze rozwiązania techniczne z dziedziny przesyłu danych
w sieciach szkieletowych. Firma kieruje swoje usługi przede wszystkim do klientów indywidualnych. Niemal całość przychodów stanowią pobierane co miesiąc opłaty abonamentowe. Liczba abonentów wynosi w obecnej chwili około 38 tys. osób. Spółka planuje zwiększenie tej liczby do 60 tys. na koniec roku.
Firma operuje przede wszystkim na dużych osiedlach, w 24 miastach centralnej, południowej oraz wschodniej Polski. Od 2003 r. prowadzi działania konsolidacyjne przejmując infrastrukturę oraz kupując większościowe pakiety udziałów od firm branżowych - rozszerzając w ten sposób zasięg terytorialny swego działania.
Strategia Hyperion SA zakłada stworzenie jednej z głównych na polskim rynku grup niezależnych dostawców usług telekomunikacyjnych poprzez dalsze rozszerzanie zasięgu własnej szerokopasmowej infrastruktury teleinformatycznej. Obszary wzrostu Spółki obejmują ekspansję geograficzną, zwiększanie liczby abonentów na dotychczas obsługiwanym obszarze oraz wprowadzanie nowych usług, co pozwoli na zwiększanie jednostkowych przychodów abonamentowych. Będzie to przede wszystkim tzw. triple play, czyli dostęp do Internetu, telefonii i telewizji za pomocą jednej sieci informatycznej. Hyperion zamierza rozwijać również usługi dodane, takie jak monitoring obiektów na potrzeby administratorów budynków, serwery muzyki i gier czy serwis VoD (Video On Demand) - umożliwiający zamówienie i obejrzenie filmów przez Internet.
Spółka przygotowuje się do wdrożenia nowego standardu dostępu do Internetu - za pomocą technologii WiMAX. Zapewni ona bezprzewodowy szerokopasmowy dostęp do Internetu na znacznie większą skalę, niż w przypadku sieci działających w oparciu o wykorzystywany dotychczas standard Wi-Fi, z szybkością nawet do 70 Mb/s. Firma zamierza stosować tę technologię zwłaszcza w regionach, w których nie ma dobrze rozbudowanej infrastruktury przewodowej, w słabiej zaludnionych obszarach. W latach 2003-2005 przychody Grupy Kapitałowej Hyperion wzrosły o ponad 270%, natomiast zysk netto zwiększył się trzykrotnie. Na koniec 2005 roku zysk netto spółki przekroczył 1 mln zł, przy przychodach rzędu 15,5 mln zł.