Inter Cars dzięki udanej cyfrowej transformacji chce być mocniejszy w Europie
Największy polski dystrybutor części samochodowych Inter Cars SA zakończył projekt jednolitego systemu B2B e-commerce, który ma być filarem dalszej ekspansji firmy w Europie. Docelowo platforma zostanie udostępniona pracownikom ponad 100 tys. warsztatów w 16 krajach. Za realizację projektu, który był największym wdrożeniem SAP Hybris Cloud w Europie w 2017 roku, odpowiada firma technologiczno-doradcza e-point SA.
Inter Cars w krótkim czasie z firmy rodzinnej stał się istotnym graczem na arenie międzynarodowej. Spółka zajmuje obecnie drugie miejsce w Europie w dystrybucji części samochodowych (dla samochodów osobowych i ciężarowych), sprzedając 40 proc. wszystkich produktów na rynkach międzynarodowych.
Jako bazę nowej platformy e-commerce wykorzystano SAP Hybris Commerce Cloud, ze względu na jej elastyczność, skalowalność oraz stabilność. W trakcie projektu SAP Hybris Commerce został w pełni dostosowany przez e-point do potrzeb biznesowych Inter Cars (internacjonalizacja, sposób pracy w warsztacie samochodowym), otoczenia technologicznego firmy (integracja z systemami wewnętrznymi Inter Cars i zewnętrznymi) oraz wykorzystywanych w procesie sprzedaży kanałów komunikacji (m.in. call center).
Projekt trwał w sumie 17 miesięcy i został zrealizowany w metodyce Agile. Pracę rozłożono na 12 czterotygodniowych sprintów, poprzedzonych stworzeniem prototypu rozwiązania oraz fazą Foundation, służącą pełnemu zrozumieniu celów i potrzeb Inter Cars. Po stronie e-point w projekcie wziął udział 40-osobowy zespół, który tworzyli programiści, specjaliści ds. Customer Experience (CX) oraz optymalizacji procesów biznesowych.
- Inter Cars postawił sobie za cel stworzenie najbardziej intuicyjnego i przyjaznego użytkownikowi katalogu produktów na rynku. Było to ogromne wyzwanie z uwagi na liczbę produktów w ich bazie (1,7 miliona!), model danych na rynku automotive oraz potrzebę personalizacji cen - powiedział Marek Berkan, ekspert technologiczny w e-point.
Ze względu na postawione cele eksperci CX byli integralną częścią zespołu podczas całego projektu, dostarczając koncepcje i makiety, aby w maksymalny sposób uprościć interfejs i ułatwić pracownikom warsztatów obsługę systemu - na dowolnym urządzeniu i z wykorzystaniem każdego kanału komunikacji. Osobnym wyzwaniem była integracja z systemami ERP, mechanizmem logowania SSO oraz bazami danych Inter Cars.
- Uruchomienie nowej platformy e-commerce zamyka ważny etap na drodze cyfrowej transformacji naszego biznesu. Narzędzie to realnie usprawnia działania pracowników warsztatów oraz sprzedawców w filiach Inter Cars, umożliwiając im szybkie wyszukanie właściwej części oraz uzyskanie informacji, na kiedy będzie ona dostępna. Dzięki temu wzmacniamy partnerstwa z warsztatami i możemy optymalizować proces składania zamówień. Zapewnia nam to istotną przewagę konkurencyjną, która powinna się przełożyć się na umocnienie naszej pozycji na rynku europejskim - powiedział Maciej Oleksowicz, prezes zarządu w Inter Cars SA.
Według prezesa Inter Cars, nowa jednolita platforma e-commerce dodatkowo pozwoli na zoptymalizowanie kosztów sprzedaży, a także przyspieszy wprowadzanie na kolejne rynki innowacji, takich jak nowe modele sprzedaży (B2C i B2B2C).
Opr. MD