Interia rzuca wyzwanie Onetowi
Interia.pl, trzeci pod względem popularności portal w Polsce, chce pobić Onet.pl pod względem zarobków ze sprzedaży plików z muzyką. W walce o rynek pomóc ma portalowi powiększenie bazy utworów do 100 tys. dzięki współpracy ze światowym potentatem Warner Music.
Boom na pliki z muzyką kupowane na stronach WWW dociera do Polski. Obok najpopularniejszego polskiego portalu Onet.pl, do gry o zyski z tej formy dystrybucji mocno wchodzi kolejny gracz. Trzeci pod względem popularności portal w Polsce Interia.pl podpisał niedawno umowę ze światowym gigantem wytwórnią Warner Music, rozszerzając bazę dostępnych w swoim sklepie z muzyką Melo.pl utworów do 100 tys. plików.
To efekt coraz większej popularności tej formy sprzedaży na świecie. W ubiegłym roku wartość muzyki kupowanej w internecie wyniosła 1,1 mld dolarów. Dane raportu IFPI Digital Music Report 2006 zaskakują tym bardziej, gdy weźmie się pod uwagę, że w 2004 roku wartość sprzedaży wyniosła zaledwie 380 mln dolarów. Użytkownicy pobrali ze stron WWW 420 mln utworów, a wartość ich sprzedaży stanowi dziś około 6 proc. zysku firm fonograficznych.
Jak jest w Polsce? Ani Onet, ani Interia nie chcą podać przychodów ze sprzedaży e-muzyki w minionym roku, zasłaniając się obecnością na giełdzie. Nie chce tego zrobić także Soho.pl, trzeci gracz oferujący pliki z muzyką. Według naszych informacji, przychody wszystkich portali oferujących pliki z muzyką nie przekraczają jednak rocznie 0,5 mln zł.
Pod względem liczby dostępnych utworów wygrywa na razie Onet.pl. W jego sklepie OnetPlayer znajduje się 800 tys. utworów. Jednak konkurenci zwracają uwagę, że duża ich część to pliki z piosenkami zespołów niszowych, choćby takiego gatunku jak muzyka folk. Interia dysponuje 100 tys. plików, z czego ogromna część to nowości Warner Music. Trzeci działający na tym rynku Soho.pl oferuje blisko 8 tys. utworów - większość to pliki polskich wykonawców.
- Dążymy do tego, aby mieć najlepszą ofertę w Polsce - mówi Mariusz Kuziak z Interii.
Przyznaje, że portal prowadzi obecnie rozmowy z takimi światowymi potentatami jak BMG, Pomation EMI, Sony Music.
- Chcemy mieć u siebie także utwory tych wytwórni - mówi Mariusz Kuziak.
Ale konkurenci nie śpią. Onet.pl doskonale zdaje sobie sprawę z zagrożenia, jakie niesie rozbudowa serwisu Interii i dlatego też udoskonalą swój sklep z muzyką.
- W najbliższym czasie w serwisie OnetPlejer zostanie wprowadzony nowy, udoskonalony program służący do korzystania z serwisu. Łatwiej będzie zarządzać swoimi plikami muzycznymi, tworzyć listy ulubionych piosenek, zapamiętywać swoje ustawienia i ściągać muzykę na komputer - mówi Piotr Tchórzewski z Onet.pl.
Portale inwestują i starają się poprawiać swoją ofertę, bo widzą w sprzedaży muzyki w sieci dobry biznes w przyszłości. I to mimo że na razie, jak mówią niektórzy, nie ma z tego dużych pieniędzy.
- Trendy światowe pokazują jednak, że to się zmieni. Świadczy też o tym dynamika wzrostu przychodów. Mogę jedynie powiedzieć, że nasze przychody ze sprzedaży plików rosną o 100 procent rocznie - mówi Radek Samoszuk z Soho.pl.
Michał Fura