Koksownie JSW. Dobre wyniki dzięki wysokim cenom
Wysokie ceny i gospodarcze odbicie po pandemii pozwalają przedsiębiorstwom osiągać doskonałe wyniki. Wiceprezes JSW Sebastian Bartos poinformował o zwiększonej sprzedaży koksu do odbiorców europejskich i ponadprzeciętnych wynikach koksowni osiągniętym dzięki rosnącym cenom tego produktu.
W ub. roku Grupa Jastrzębskiej Spółki Węglowej (JSW) znacząco zwiększyła sprzedaż koksu do odbiorców europejskich, zaś wysokie ceny tego produktu pozwalały należącym do Grupy koksowniom uzyskiwać ponadprzeciętne wyniki - ocenia wiceprezes JSW ds. handlu Sebastian Bartos.
Wiceprezes potwierdził, iż w ub. roku segment koksowy wspierał sytuację finansową Grupy JSW, pomagając przetrwać trudny okres - szczególnie pierwsze półrocze 2021 r., kiedy ceny podstawowego produktu Grupy - węgla koksowego - były jeszcze na stosunkowo niskim poziomie.
- Warto podkreślić, iż portfel odbiorców naszego koksu został przeorganizowany. Po kilkuletnim systematycznym spadku udziału odbiorców europejskich i wzroście sprzedaży zamorskiej, w ubiegłym roku znacząco zwiększyliśmy sprzedaż koksu w Europie. Ta tendencja jest kontynuowana w roku bieżącym - powiedział Sebastian Bartos.
Zapewnił, iż przyjęta polityka sprzedażowa sprawiła, iż Grupa JSW zaczęła wykorzystywać szanse, jakie pojawiły się na rynku węgla koksowego od połowy ubiegłego roku.
- W drugim półroczu sytuacja rynkowa pozwoliła negocjować wyższe ceny węgla koksowego, co sprawiło, że również segment węglowy może pochwalić się dobrymi wynikami - zaznaczył wiceprezes, przypominając iż w ub. roku spółce udało się także znacząco zredukować zapasy węgla, wobec ponad 2 mln ton zgromadzonych na zwałach na początku 2021 r.
Bartos wskazał, że w drugim półroczu 2021 r. możliwe było przełożenie wzrostowej tendencji cenowej na uzgodnienia z kontrahentami, co z kolei przyniosło wzrost przychodów ze sprzedaży węgla koksowego i koksu. Wiceprezes zastrzegł, iż szczegóły dotyczące zamknięcia roku podane zostaną 17 marca, gdy JSW oficjalnie opublikuje swoje roczne wyniki.
W ocenie wiceprezesa, miniony rok został wykorzystany na umocnienie pozycji Grupy JSW na rynku europejskim. - Po ograniczeniu produkcji w kopalniach czeskich, JSW stała się strategicznym dostawcą węgla koksowego na rynku Europy Środkowej - przypomniał Bartos.
Odnosząc się do sytuacji rynkowej, wiceprezes zauważył, iż rynek węgla koksowego i koksu jest bardzo podatny na wahania koniunkturalne, zaś w ostatnich dwóch latach mieliśmy dodatkowo do czynienia z nieprzewidywalnym wpływem globalnej pandemii.
- Z uwagi na sytuację na rynkach międzynarodowych, zwłaszcza w zakresie cen węgla koksowego, początek ub. roku był trudny dla Grupy JSW. Na początku stycznia ceny węgla koksowego niewiele przekraczały 100 USD, a poziom zapasów węgla przewyższał 2 mln ton - przypomniał Sebastian Bartos, przyznając, iż sytuację finansową Grupy wspierał wówczas segment koksowy.
- Wynegocjowane wysokie ceny koksu pozwalały naszym koksowniom uzyskiwać ponadprzeciętne wyniki, a Grupie JSW przetrwać trudny okres - powiedział Sebastian Bartos. Jego zdaniem, w efekcie rok 2021 był dla Grupy JSW okresem umocnienia pozycji rynkowej.
- Udało nam się wykorzystać szanse, jakie dały zmiany na rynku surowców, co realnie przełożyło się na poziom przychodów ze sprzedaży wszystkich produktów. Warto przy tym zwrócić uwagę, że nie tylko wykorzystaliśmy potencjał produkcyjny naszych zakładów, ale też pozbyliśmy się nadmiernych zapasów - wskazał wiceprezes JSW ds. handlu.
***