LPP: Właściciel Reserved na plusie po pierwszym kwartale roku
Spółka LPP wróciła do rentowności. Pierwszy kwartał przesuniętego roku obrotowego (od 1 lutego do 30 kwietnia 2021 roku) zakończył się dla właściciela Reserved podwojeniem sprzedaży rok do roku i przychodem w wysokości 2,35 mld zł. Zysk operacyjny za pierwsze trzy miesiące roku obrotowego LPP wyniósł 87 mln zł, a zysk netto 21 mln zł. Najszybciej rosnącą marką grupy jest Sinsay.
BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami
Wyniki spółki pokazują, że mimo trwającej pandemii i ograniczeń w funkcjonowaniu sklepów stacjonarnych w pierwszym kwartale 2021 roku, klienci nie zrezygnowali całkowicie z zakupu odzieży. 40 proc. obrotów LPP wygenerował kanał sprzedaży on-line, który urósł o ok. 157 proc. rok do roku. Klienci kupowali ubrania marek grupy w internecie głównie przy użyciu smartfonów. W pierwszym kwartale urządzenia mobilne odpowiadały za 84 proc. wejść na witryny sklepów i za 70 proc. zakupów on-line. Przychody z e-commerce w miesiącach luty-kwiecień wyniosły prawie 1 mld zł.
Polski producent odzieży nadal sprzedaje więcej za granicą niż w kraju. W pierwszym kwartale 2021 r. eksport odpowiadał za 61 proc. wpływów spółki. Obroty za granicą rosną też szybciej niż w kraju. Sprzedaż w Polsce zwiększyła się podwójnie rok do roku, a w krajach Unii Europejskiej, w których obecne są marki LPP, obroty wzrosły trzykrotnie. Podobna tendencja widoczna jest w przypadku wzrostu powierzchni handlowej. W miesiącach luty-kwiecień spółka zwiększyła ją łącznie o 21 proc., przy czym wzrost na rynku rosyjskim i ukraińskim wyniósł 40 proc., a w Polsce 12 proc. rok do roku.
Podczas konferencji wynikowej LPP pochwaliło się wysoką i rosnącą marżą handlową, która w pierwszym kwartale roku wyniosła 55 proc. Jak wyjaśnia wiceprezes LPP Przemysław Lutkiewicz, wpływ na dobrą marżę miał tańszy niż rok temu dolar, polityka cenowa firmy zakładająca inne ceny ubrań w sieci i w salonach stacjonarnych podczas wyprzedaży, upłynnienie ubiegłorocznej kolekcji jesień-zima podczas styczniowych wyprzedaży oraz popyt na nową kolekcję w standardowych cenach.
Spółka ma zamiar nadal rozwijać kanał e-commerce. Celem na 2021 r. jest 2,8 mld złotych obrotów w internecie. Przyspieszeniu on-line ma służyć m.in. aplikacja mobilna uruchomiona w czerwcu dla marki Reserved. W planach jest także dalszy wzrost powierzchni handlowej, o 25 proc. ogółem i o 12 proc. w Polsce z ukierunkowaniem na małe miejscowości. Rozwój sklepów stacjonarnych ma dotyczyć przede wszystkim młodszych marek grupy, czyli Cropp, House i Sinsay. W przypadku marek Reserved i Mohito spółka chce położyć główny nacisk na kanał sprzedaży on-line. W trzecim kwartale 2021 roku LPP zamierza uruchomić sprzedaż na nowym rynku, w Macedonii Północnej.
LPP wraca do wypłaty dywidendy. Spółka chce wypłacić 450 zł za jedną akcję w dwóch transzach. Lutkiewicz przekonuje, że firma jest bezpieczna pod względem finansowym, a w maju osiągnęła rekordowe wyniki pod względem sprzedaży.
d.p.