Miliardy na rozwój sieci światłowodowej. Orange już inwestuje w szybki internet w 60 miastach
Po doprowadzeniu światłowodu do milionowego gospodarstwa domowego Orange Polska zapowiada dalsze inwestycje. Wkrótce będą prowadzone w 60 miastach w kraju, a do 2018 roku pochłoną ok. 2,2 mld zł. - Internet światłowodowy, jego szybkość, pojemność i stabilność są teraz niezbędne - mówią przedstawiciele operatora. Rozbudowę światłowodów, szczególnie na obszarach, gdzie nie jest to opłacalne komercyjnie, będą wspierać także środki unijne. Do wydania do 2020 roku będzie 1 mld euro.
- Wybieramy miejsca na inwestycje, kierując się przede wszystkim popytem, czyli idziemy tam, gdzie rzeczywiście mamy klientów. Budowanie sieci musi być oparte o rachunek ekonomiczny - tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Piotr Muszyński, wiceprezes zarządu Orange Polska. - Dzisiaj inwestycje dotyczą prawie 60 miast Polski, ale na naszej mapie wciąż przybywa miejsc, gdzie będzie światłowód, także w mniejszych miejscowościach.
Sieć światłowodów Orange Polska ma dziś ok. 90 tys. km. Na koniec tego roku w zasięgu sieci znajdzie się ok. 1,5 mln gospodarstw domowych. Do końca 2018 roku będzie ich 3,5 mln.
- Prócz inwestycji Orange Polska mamy też kolejny program z udziałem środków unijnych. Ponad 1 mld euro Polska przeznaczy na inwestycje światłowodowe w sieć dostępową, czyli tzw. ostatnią milę. To ogromna różnica w porównaniu do poprzedniego programu, który był przeznaczony na sieci szkieletowe - mówi Muszyński.
Orange Polska jako pierwszy krajowy operator w ramach poprzedniej perspektywy unijnej zrealizował dwa duże projekty sieci regionalnych w województwie lubuskim i pomorskim oraz dziewięć sieci dostępowych na terenach Polski Wschodniej. W sumie powstało 3,3 tys. sieci światłowodowej, 569 punktów dostępowych oraz 101 węzłów. Dotacja wyniosła niemal 100 mln zł, dwukrotnie większa kwota została wydana z budżetu operatora.
Obecnie Orange uczestniczy w konkursie w ramach perspektywy finansowej 2014-2020. Operator złożył osiem projektów na budowę światłowodowej sieci dostępowej docierającej łącznie do 14 tys. gospodarstw domowych. Zamierza także brać udział w planowanym na październik drugim konkursie na tzw. duże projekty, w którym dofinansowanie ma wynieść ogółem 3 mld zł.
- Do konkursów mogą się zgłaszać wszystkie podmioty, aby pozyskać dotację do inwestycji własnych, które mają być realizowane na białych plamach. Zakładam, że to dobry kierunek i oprócz Orange znajdą się podmioty, które z pomocą dotacji unijnych i wsparcia finansowego ze strony państwa będą chciały budować internet tam, gdzie nie do końca rachunek ekonomiczny na to pozwala - ocenia wiceprezes Muszyński.
W całej Polsce sieć światłowodów liczy dziś ok. 420 tys. km. Dalsza rozbudowa jest koniecznością ze względu na rosnące potrzeby użytkowników w zakresie transmisji danych i rozwijającej się technologii internetu rzeczy.
- Wynika to z liczby urządzeń, które mamy w gospodarstwach domowych, i rosnących potrzeb związanych z oglądaniem telewizji, filmów, graniem, z dostępem do wiedzy oraz obecnością w mediach społecznościowych. Coraz częściej mamy inteligentne domy, które wymagają ciągłego podłączenia i monitorowania za pośrednictwem internetu. Rozwija się też internet rzeczy. Najlepszą odpowiedzią na takie potrzeby jest właśnie internet światłowodowy - mówi Bożena Leśniewska, członek zarządu ds. sprzedaży i komercyjnej digitalizacji w Orange Polska.
Jak podkreśla, sprzedaż oferty internetu światłowodowego w Orange dynamicznie się rozwija, chociaż popularny pozostaje internet mobilny 4G. Obydwa dostępy dobrze się jednak uzupełniają.
- Nasza oferta jest coraz bardziej konwergentna. Sprzedajemy zarówno usługi stacjonarne, jak i mobilne. Klienci zyskują korzyści finansowe poprzez obniżenie kosztów korzystania z kolejnych usług. Za każdą następną dostają bowiem obniżki - mówi Leśniewska.
Oferta Orange jest do kupienia zarówno na stronie internetowej operatora, w telesprzedaży, jak i w 150 salonach, które znajdują się na obszarach w zasięgu internetu światłowodowego. Istotne są także inicjatywy, które wspierają sprzedaż lokalną.
- Organizujemy spotkania z klientami na osiedlach. Jesteśmy tam z informacjami i poradami. Takie wydarzenia dzieją się w skali mikro w miastach, miejscowościach, na osiedlach i w budynkach, gdzie zainwestowaliśmy w światłowody - wymienia Leśniewska. - Teraz dochodzi również Fiber Shop, czyli mobilny sklep, który będziemy przenosić na kilka miesięcy na poszczególne osiedla czy miejsca, gdzie mamy gotową ofertę światłowodową. Klienci będą mogli spotkać się z profesjonalnymi doradcami, dowiedzieć, jak to działa, przetestować i sfinalizować transakcję.