MOL nowym właścicielem Lotos Paliwa. Podpisano umowę
PKN Orlen w środę podpisał z węgierskim koncernem MOL umowę sprzedaży 100 proc. udziałów w spółce Lotos Paliwa. Zawarto ją w celu wdrożenia środków zaradczych warunkujących zgodę Komisji Europejskiej na transakcję przejęcia Lotosu przez Orlen.
PKN Orlen podpisał z MOL Hungarian Oil and Gas Public Limited Company (MOL) przyrzeczoną umowę sprzedaży 100 proc. udziałów w Lotos Paliwa. Na cenę składały się dwa elementy - stały w kwocie ok. 610 mln dolarów oraz zmienny, który jest zależny od wysokości długu netto oraz kapitału obrotowego Lotos Paliwa w dniu podpisania umowy.
Zawarto też umowę sprzedaży paliw na rzecz MOL. Będzie ona obowiązywać w okresie do ośmiu lat od dnia jej wejścia w życie i umowę licencyjną określającą warunki korzystania przez Lotos Paliwa ze znaków towarowych wykorzystywanych na stacjach Lotos dla potrzeb przeprowadzenia ich rebrandingu.
Orlen poinformował ponadto, że trwają prace nad zakończeniem procesu zawarcia finalnej umowy, na podstawie której podmioty z Grupy Kapitałowej Orlen nabędą od MOL stacje paliw zlokalizowane na Węgrzech i na Słowacji.
Również w środę Orlen podpisał z Aramco Overseas Company przyrzeczoną umowę sprzedaży na rzecz Aramco 100 proc. udziałów w Lotos SPV 1, do której na skutek podziału Lotos Paliwa wniesiona została zorganizowana część przedsiębiorstwa tej spółki obejmująca działalność w zakresie hurtowej sprzedaży paliw.
Cena obejmuje ok. 1 mld zł elementu stałego oraz element zmienny, który będzie zależny od wysokości długu netto oraz kapitału obrotowego spółki w dniu podpisania zawarcia umowy.
Koncern zawarł też przyrzeczoną umowę sprzedaży saudyjskiemu koncernowi 30 proc. udziałów w Rafinerii Gdańskiej. W tym przypadku koncern zainkasuje ok. 1,15 mld zł. Druga część zapłaty będzie uzależniona od wysokości długu i kapitału obrotowego Rafinerii Gdańskiej w dniu sprzedaży udziałów.
O połączeniu PKN Orlen i Grupy Lotos akcjonariusze obu spółek zdecydowali w lipcu. W czerwcu tego roku PKN Orlen otrzymał od Komisji Europejskiej zgodę na połączenie z Grupą Lotos.
Wcześniej, w styczniu tego roku, zgodnie z wymogami Komisji Europejskiej, PKN Orlen przedstawił środki zaradcze planowane w związku z przejęciem Grupy Lotos. Informowano wtedy m.in., że węgierski MOL przejmie 417 stacji paliw sieci Grupy Lotos w Polsce, natomiast PKN Orlen kupi od MOL 144 stacje paliw na Węgrzech oraz 41 stacji paliw na Słowacji. Obszar logistyki paliw i asfaltu w ramach spółki Lotos Terminale kupi Unimot, natomiast Lotos Biopaliwa kupi firma Rossi Biofuel.
PKN Orlen podkreślał wówczas, że wynegocjował jednocześnie z Saudi Aramco, iż koncern ten kupi 30 proc. akcji gdańskiej rafinerii Grupy Lotos i uzgodnił długoterminowy kontrakt na dostawy od 200 tys. do 337 tys. baryłek ropy dziennie, przy czym docelowy wolumen dostaw saudyjskiego surowca powinien wynieść 20 mln ton rocznie.