Na NewConnect z dofinansowaniem!

Coraz więcej przedsiębiorców, w szczególności mali i średni, próbuje swoich sił na alternatywnym rynku NewConnect.

Coraz więcej przedsiębiorców, w szczególności mali i średni, próbuje swoich sił na alternatywnym rynku NewConnect.

Dzieje się tak z uwagi na szereg korzyści jakie daje notowanie spółki na rynku alternatywnym. Przez wielu traktowany jest on jako przygotowanie do wejścia na rynek regulowany, gdyż umożliwia poznanie mechanizmów rządzących rynkiem kapitałowym oraz zakresu regulacji obowiązujących spółki publiczne. To dobry sposób na zebranie kapitału, uporządkowanie struktury spółki oraz spojrzenie na działalność spółki w dłuższej perspektywie czasowej, które umożliwia precyzyjne określenie celów realizowanych w przyszłości. Doskonałym przykładem beneficjentów rynku NewConnect są tegoroczne debiuty, wśród których można wymienić m.in. Domenomanię.pl, Balticon czy Dom Maklerski TMS Brokers.

Reklama

Dla kogo dedykowany jest NewConnect?

NewConnect to ciekawa alternatywa głównie dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców w rozumieniu art. 104- 106 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U.10.220.1447). Za mikroprzedsiębiorców uznaje się podmioty, które zatrudniają średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz osiągnęły roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów, i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości 2.000.000 euro. Mali przedsiębiorcy to podmioty, które zatrudniają odpowiednio mniej niż 50 pracowników i osiągają średni roczny obrót nieprzekraczający równowartości 10.000.000 euro. Natomiast średni przedsiębiorca zatrudnia mniej niż 250 pracowników i osiąga roczny obrót netto nieprzekraczający równowartości 50.000.000 euro.

Jakie warunki należy spełniać, aby starać się o dofinansowanie?

Mikro, mały i średni przedsiębiorca, prócz tego, że musi mieć siedzibę i prowadzić działalność gospodarczą na terytorium Polski, nie może zalegać z zapłatą składek wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Urzędu Skarbowego. Co więcej nie może być wobec niego prowadzone postępowanie upadłościowe lub likwidacyjne, a członkowie organów zarządzających takiej spółki oraz jej wspólnicy nie mogą być karani.

Jeżeli przedsiębiorca spełnia powyższe warunki może ubiegać się o uzyskanie dofinansowania ze środków Unii Europejskiej od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Działania 3.3. "Tworzenie systemu ułatwiającego inwestowanie w MSP" Poddziałanie 3.3.2 "Wsparcie dla MSP" w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 - 2013.

Dofinansowanie przeznaczone jest głównie na zakup usług doradczych w zakresie przygotowania dokumentacji i analiz niezbędnych do pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania o charakterze udziałowym w celu wprowadzenia zmian organizacyjnych, produktowych lub technologicznych o charakterze innowacyjnym w działalności podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie. Przykładowo, za takie usługi, w przypadku wprowadzania spółki na Newconnect można uznać:

  • szereg działań związanych z przekształceniem spółki (o wejście na rynek alternatywny NewConnect mogą starać się jedynie spółki akcyjne i spółki komandytowo- akcyjne);
  • dostosowanie dokumentów korporacyjnych do debiutu na GPW (w tym głównie Statutu spółki oraz regulaminów Zarządu i Rady Nadzorczej);
  • audyty zewnętrzne i wyceny;
  • opracowanie dokumentu informacyjnego;
  • sporządzanie raportu z oferty prywatnej.

Warto dodać, że kosztami niekwalifikowanymi są koszty związane z usługami Autoryzowanego Doradcy po emisji oraz usługami agencji PR.

Wszystkie dokumenty mające związek z przygotowaniem spółki do wejścia na NewConnect muszą być sporządzone z najwyższą starannością, celem zminimalizowania ryzyk dla spółki. Dlatego ważne jest, aby były one przygotowane przez profesjonalny podmiot- Autoryzowanego Doradcę lub kancelarię prawną.

Finalna suma wszystkich kosztów, jakie musi ponieść przedsiębiorca w związku z debiutem na NewConnect, jest relatywnie bardzo wysoka i może odstraszać potencjalnych kandydatów, w szczególności małych przedsiębiorców, od skorzystania z tej atrakcyjnej możliwości. Dlatego warto wiedzieć jaką kwotę środków można pozyskać w ramach dofinansowania.

Należy dodać, że o dofinansowanie mogą ubiegać się również spółki już notowane na NewConnect, które dokonują podwyższenia kapitału zakładowego.

Ile można pozyskać w ramach dofinansowania?

Kwota dofinansowania dla jednego przedsiębiorcy na jeden projekt, nie może przekroczyć 2.000.000 złotych. Jest to poziom maksymalny.

Poziom dofinansowania przeznaczonego na zakup usług doradczych wymienionych powyżej nie może przekroczyć 50% wydatków kwalifikowanych, faktycznie poniesionych na ten cel. Jest to dość wysoki poziom, który może w sposób znaczący obniżyć koszty poniesione przez przedsiębiorcę.

Natomiast intensywność wsparcia na pokrycie wydatków na ustanowienie lub utrzymanie zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z umowy o udzielenie wsparcia oraz na pokrycie kosztów związanych z otwarciem i prowadzeniem przez przedsiębiorcę odrębnego rachunku bankowego lub subkonta na rachunku bankowym może wynosić do 100 % wydatków faktycznie poniesionych na ten cel.

Gdzie złożyć wniosek?

Podstawą uzyskania dofinansowania jest prawidłowo złożony i wypełniony wniosek, który należy przesłać do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości zarówno w formie elektronicznej, jak i papierowej. Procedura rozpatrywania wniosków trwa średnio około 4 miesięcy. Po upływie tego czasu kandydat otrzymuje decyzję.

Link do wniosku: http://poig.parp.gov.pl/files/74/108/200/272/446/10026.pdf

Wnioski o dofinansowanie należy składać od 14 lutego 2011r. Nabór ma charakter ciągły, do wyczerpania alokacji na rok 2011 lub najpóźniej do końca roku 2011. Program przewidziany jest na lata 2007- 2013, w związku z tym nowa edycja rozpocznie się w lutym 2012r.

Julita Mortka, aplikant radcowski

Dorota Szlachetko-Reiter, partner kancelarii, radca prawny

Kancelaria Prawna Łatała i Wspólnicy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »