Na topie produkcja eko

Firmy coraz częściej stawiają na ekologię. CCC, właściciel sieci sklepów obuwniczych, poszerzy ofertę butów eko. Będą one powstawać przy użyciu technologii lub materiałów ekologicznych. Z kolei odzieżowa LPP rozwija już od pewnego czasu kolekcję Eco Aware, zwiększając zużycie bawełny organicznej czy tkanin na bazie celulozy drzewnej. Firmy oszczędzają też wodę i energię.

Badania pokazują, że klienci doceniają działania proekologiczne. Aż 41 proc. internautów wskazuje, że są w stanie zapłacić więcej za ubrania i obuwie, które powstały w poszanowaniu przyrody i ludzi. Około 34 proc. klientów chętniej kupuje produkty lub usługi marki, która działa proekologicznie i jest przyjazna środowisku.

Zdecydowana większość z nas zwraca uwagę na wykorzystanie surowców na potrzeby przesyłek. Drażni nas, gdy są one pakowane nieoptymalnie - w dużych kartonach, przy wykorzystaniu dużej ilości folii, z nieekologicznymi wypełniaczami.

Reklama

Producenci różnego rodzaju dóbr odczytują płynące z rynku sygnały i starają się uwzględniać potrzeby klientów w tym zakresie.

Ekobuty

Ekologiczna linia CCC trafi do sprzedaży już w tegorocznej jesienno-zimowej kolekcji. Tworzyć ją będą między innymi buty ze skóry z ekologicznych garbarni (certyfikat LWG), akcesoria, w których główny surowiec pochodzi z recyklingu butelek PET lub w pełni naturalnych surowców, czy produkty powstałe z dbałością o środowisko naturalne.

Duża część obuwia z kolekcji "Go for Nature" posiada certyfikat Leather Working Group (LWG) nadawany producentom, którzy dochowują staranności w zakresie ochrony środowiska i wydajności w procesie produkcji, którzy nie stosują w obróbce skóry pewnych substancji.

Teraz udział skór pochodzących z garbarni z certyfikatem LWG w grupie wynosi 15 proc. Zgodnie ze strategią spółki, ma rosnąć stopniowo, do 21 proc. w 2022 roku.

Nowe życie tworzyw

Produkty oznaczone etykietą Water based PU wskazują na użycie do produkcji materiałów z recyklingu, biodegradowalnych. Nie zawierają szkodliwych substancji, surowców zwierzęcych ani związków chemicznych. Są wytwarzane z żywicy na bazie wody i nie zawierają rozpuszczalników.

Do wytwarzania ekoskóry czy materiałów syntetycznych z certyfikatem Water Based PU potrzebna jest niewielka ilość wody i energii. Podczas wytwarzania surowca do powietrza emitowana jest jedynie para wodna. Produkcja staje się praktycznie bez emisyjna, nie zanieczyszcza tym samym powietrza ani gleby.

W przypadku czapek, szalików i toreb oznaczonych etykietą Recycled plastic bottles, głównym surowcem używanym do ich wytwarzania jest poliester z recyklingu. Recyklingowany PET (rPET) to przyjazne dla środowiska, wysokiej jakości, mocne włókno poliestrowe wykonane w pełni z przetworzonych plastikowych butelek PET.

- Coraz większa liczba klientów, a w szczególności osoby kupujące produkty dziecięce, zwraca uwagę na pochodzenie surowców oraz sposób ich produkcji. Już dziś w ramach kolekcji Lasocki Kids oraz Lasocki Young wszystkie buty wykonane są ze skór pochodzących z garbarni z certyfikatem LWG.  Dodatkowo około 43 proc. akcesoriów dziecięcych stworzonych jest z przetworzonych plastikowych butelek PET - mówi Michał Zgiep z CCC.

Spółka dąży tez do zamknięcia obiegu produktów poprzez zbiórkę i odpowiednie zagospodarowanie używanego obuwia. Podczas pilotażu projektu w Szwajcarii w 2019 roku zebrano 530 ton obuwia. W tym roku zaplanowana została zbiórka w 11 sklepach w Polsce.

Teraz 90 proc. odpadów wytwarzanych w ramach działalności poddawanych jest recyklingowi lub innym procesom odzysku.

CCC

- - - akt.: 09.05.2024, 05:01
  • Otwarcie -
  • Max -
  • Min -
  • Kurs odniesienia 98,8000
  • Suma wolumenu -
  • Suma obrotów -
  • Widełki dolne 88,9500
  • Widełki górne 108,6000
Zobacz również: CDRL ESOTIQ HARPER

Wełna z certyfikatem

Również odzieżowa firma LPP podkreśla swoje działania prośrodowiskowe. Od kilku lat w kolekcjach firmy obecne była odzież z bawełny organicznej, która jest produkowana w przyjazny dla środowiska sposób.

Tradycyjne uprawy bawełny zużywają około 25 proc. środków owadobójczych i ponad 10 proc. wszystkich pestycydów używanych na świecie. Na plantacji bawełny organicznej używa się tymczasem naturalnych środków ochrony roślin, jak czosnek, chili, wyciąg z drzewa neem. Stosuje się tu nawozy naturalne (obornik).

Spółka zrezygnowała z używania naturalnych futer czy angory, na cenzurowanym jest też moher, który niesie ryzyko niehumanitarnego traktowania zwierząt. Puch i pierze, które stosuje do produkcji np. kurtek, pochodzi od dostawców posiadających aktualne certyfikaty RDS (spełniających standardy opracowane przez ekspertów ds. humanitarnego traktowania zwierząt). W zeszłym roku spółka zdecydowała, że również wełna, w tym kaszmir, pochodzić będą z certyfikowanych źródeł.

LPP wprowadziła jakiś czas temu kolekcję Eco Aware, oznaczoną charakterystyczną zieloną metką. W ubiegłym roku stanowiła ona 8,2 proc. kolekcji firmy. Powstaje z przyjaznych środowisku tkanin naturalnych, jak właśnie bawełna organiczna czy tkanin na bazie celulozy drzewnej. Wykorzystywane są tu również włókna z recyklingu, dzięki czemu zmniejsza się ilość odpadków.

Spółka stara się zmniejszać ilość odpadów, zużycie wody i energii.

LPP kontroluje też standardy pracy w fabrykach, które produkują dla niej odzież. Na działania w tym obszarze grupa wydała od 2013 roku ponad 25 mln zł, a czego blisko 5 mln zł w samym 2019 roku.

Zielony kierunek rozwoju wydaje się więc już nie tylko alternatywą, ale wręcz koniecznością. Trendy prośrodowiskowe będą coraz silniejsze. Wyznaczać je będą gusta klientów, ale też ekonomia.  Wygrają ci, którzy odpowiednio wcześnie uwzględnili je w swoich strategiach.

Monika Borkowska

LPP

- - - akt.: 09.05.2024, 05:01
  • Otwarcie -
  • Max -
  • Min -
  • Kurs odniesienia 16 610,0000
  • Suma wolumenu -
  • Suma obrotów -
  • Widełki dolne 14 950,0000
  • Widełki górne 18 270,0000
Zobacz również: CCC CDRL ESOTIQ
INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »