Orange Polska stracił 197 tys. klientów usług komórkowych
Zysk netto Orange Polska w trzecim kwartale wyniósł 28 mln zł wobec 27,8 mln zł konsensusu PAP Biznes. Rok wcześniej grupa wypracowała 37 mln zł wyniku netto.
Orange Polska w trzecim kwartale 2017 roku wypracował 776 mln zł zysku EBITDA wobec 761,3 mln zł oczekiwanych przez analityków. Rok wcześniej zysk wyniósł 831 mln zł. Spółka podwyższyła w środowym komunikacie całoroczny cel dla skorygowanego zysku EBITDA do około 3 mld zł z 2,8-3 mld zł prognozowanych wcześniej.
Przychody operatora w trzecim kwartale spadły w porównaniu z ubiegłym rokiem o 1,3 proc. do 2,814 mld zł. Analitycy ankietowani przez PAP Biznes oczekiwali przychodów dokładnie na poziomie 2,814 mld zł.
Przychody z usług telefonii komórkowej spadły do 1,502 mld zł z 1,594 mld zł rok wcześniej, czyli o 5,8 proc. Wpływy ze sprzedaży sprzętu do usług komórkowych wyniosły 277 mln zł, wobec 258 mln zł przed rokiem.
Przychody ze świadczenia usług stacjonarnych Orange Polska pozostały w trzecim kwartale rok do roku prawie bez zmian i wyniosły 1,153 mld zł.
Marża EBITDA spółki spadła do 27,6 proc. z 29,1 proc. przed rokiem. Konsensus PAP Biznes zakładał uzyskanie marży na poziomie 27 proc.
Zarząd Orange Polska podwyższył prognozę skorygowanej EBITDA na 2017 rok do około 3 mld zł. Wcześniej prognozowano, że w 2017 roku skorygowana EBITDA będzie się zawierać w przedziale 2,8-3,0 mld zł. Skorygowana EBITDA po trzech kwartałach tego roku wyniosła 2,344 mld zł.
Zysk netto Orange Polska w trzecim kwartale wyniósł 28 mln zł wobec 27,8 mln zł konsensusu PAP Biznes. Rok wcześniej grupa wypracowała 37 mln zł wyniku netto.
Organiczne przepływy pieniężne operatora wyniosły w trzecim kwartale 290 mln zł wobec 169 mln zł rok wcześniej. Orange Polska otrzymał jednak w tym okresie dotacje inwestycyjne (program POPC) na kwotę 266 mln zł, w związku z czym skorygowane przepływy w trzecim kwartale wyniosły 24 mln zł.
Nakłady inwestycyjne sięgnęły 438 mln zł i były o 19,3 proc. wyższe niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Komentarz ING Banku
Spółka przedstawiła raport mniej więcej zgodny z rynkowym konsensusem. Zwraca się uwagę na pozytywne zaskoczenie ze strony wyższych od oczekiwań przychodów na użytkownika w segmencie komórkowym i szerokopasmowym. W tendencji spadkowej w dalszym ciągu pozostają przepływy pieniężne z działalności operacyjnej. Spółka podała również dane dotyczące przepływu klientów. Ubyło klientów usług przedpłaconych (pre-paid) oraz klientów korzystających z usług stacjonarnych. Przybyło natomiast klientów usług abonamentowych.
Poniżej wyniki Orange Polska w trzecim kwartale 2017 roku i ich porównanie z konsensusem PAP:
3Q2017 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD 2017 | rdr |
Przychody | 2814,0 | 2814,4 | 0,0% | -1,3% | -0,9% | 8471,0 | -1,0% |
EBITDA | 776,0 | 761,3 | 1,9% | -6,6% | -4,4% | 2336,0 | -7,4% |
EBIT | 128,0 | 118,9 | 7,6% | -6,6% | -24,3% | 406,0 | -17,8% |
Zysk netto | 28,0 | 27,8 | 0,8% | -24,3% | -60,6% | 138,0 | -9,2% |
marża EBITDA | 27,6% | 27,0% | 0,53 | -1,57 | -1,03 | 27,58% | -1,91 |
marża EBIT | 4,5% | 4,2% | 0,32 | -0,26 | -1,40 | 4,79% | -0,98 |
marża netto | 1,0% | 1,0% | 0,01 | -0,30 | -1,51 | 1,63% | -0,15 |
Orange Polska w trzecim kwartale 2017 roku straciło netto 197 tys. klientów telefonii komórkowej, z czego 287 tys. stanowił ubytki klientów usług przedpłaconych (pre-paid).
Grupa pozyskała netto 89 tys. klientów usług abonamentowych. Liczba stacjonarnych łączy głosowych grupy zmniejszyła się o 65 tys. - podała spółka w raporcie kwartalnym.
Poniżej prezentujemy dane operacyjne Orange Polska w trzecim kwartale 2017 r. wraz z danymi historycznymi:
2016 | 2017 | |||||
III kw. | IV kw. | I kw. | II kw. | III kw. | ||
LICZBA KLIENTÓW (w tys.) | ||||||
-TELEFONIA KOMÓRKOWA (karty SIM) | 16266 | 15799 | 15272 | 14 555 | 14 358 | |
zmiana | -348 | -467 | -527 | -717 | -197 | |
--POST PAID | 8957 | 9262 | 9452 | 9573 | 9 662 | |
zmiana | 241 | 305 | 190 | 121 | 89 | |
--PRE PAID | 7309 | 6537 | 5820 | 4983 | 4 696 | |
zmiana | -589 | -772 | -717 | -837 | -287 | |
--INTERNET MOBILNY | 1355 | 1377 | 1364 | 1334 | 1 287 | |
zmiana | 28 | 22 | -13 | -30 | -47 | |
-STACJONARNE USŁUGI GŁOSOWE | 3988 | 3932 | 3859 | 3809 | 3 744 | |
zmiana | -71 | -56 | -73 | -50 | -65 | |
-DOSTĘPY SZEROKOPASMOWE | 2153 | 2206 | 2269 | 2323 | 2 377 | |
zmiana | 14 | 53 | 63 | 54 | 54 | |
--ADSL | 1562 | 1503 | 1451 | 1407 | 1 367 | |
zmiana | -51 | -59 | -52 | -44 | -40 | |
--ŚWIATŁOWÓD | 57 | 88 | 117 | 145 | 176 | |
zmiana | 18 | 31 | 29 | 28 | 31 | |
--STACJONARNY DOSTĘP BEZPRZEWODOWY | 128 | 191 | 260 | 328 | 377 | |
zmiana | 46 | 63 | 69 | 68 | 49 | |
-TV | 761 | 766 | 775 | 792 | 814 | |
zmiana | -42 | 5 | 9 | 17 | 22 | |
-USŁUGI PAKIETOWE | 738 | 835 | 938 | 1084 | 1 195 | |
zmiana | 59 | 97 | 103 | 146 | 111 | |
MIESIĘCZNE PRZYCHODY NA KLIENTA (ARPU) | ||||||
-TELEFONIA KOMÓRKOWA | 27,9 | 28,3 | 28,1 | 30,1 | 30,5 | |
zmiana | -0,1 | 0,4 | -0,2 | 2 | 0,4 | |
--POST PAID | 43,6 | 41,8 | 39,6 | 39,6 | 37,7 | |
zmiana | -0,6 | -1,8 | -2,2 | 0 | -1,9 | |
--PRE PAID | 12 | 12,6 | 12,6 | 15,2 | 17,6 | |
zmiana | 0,1 | 0,6 | 0 | 2,6 | 2,4 | |
-TELEFONIA STACJONARNA | 38,4 | 37,9 | 37,3 | 37,0 | 37,1 | |
zmiana | -0,3 | -0,5 | -0,6 | -0,3 | 0,1 | |
-DOSTĘP SZEROKOPASMOWY | 59,9 | 59,2 | 58,2 | 57,1 | 58,1 | |
TELEWIZJA I VOIP | ||||||
zmiana | -0,2 | -0,7 | -1 | -1,1 | 1,0 |
Orange Polska nadal celuje w stabilizację zysku EBITDA w 2018 roku - poinformowali na konferencji przedstawiciele spółki. W kolejnych kwartałach wzrost przychodów grupy ma pochodzić głównie z segmentu internetowego, w którym - według słów zarządu - można oczekiwań nie tylko dalszego wzrostu liczby klientów, ale również stopniowej zwyżki średnich przychodów na użytkownika.
"Stabilizacja EBITDA w przyszłym roku nadal pozostaje naszym planem" - powiedział prezes Jean-Francois Fallacher.
Zarząd Orange Polska podwyższył w środę prognozę skorygowanej EBITDA na 2017 rok do około 3 mld zł. Wcześniej prognozowano, że w 2017 roku skorygowana EBITDA będzie się zawierać w przedziale 2,8-3,0 mld zł. Skorygowana EBITDA po trzech kwartałach tego roku wyniosła 2,344 mld zł i była 7,1 proc. niższa niż przed rokiem.
Przedstawiciele spółki poinformowali, że łączna cena flagowej oferty pakietowej Orange Love została we wrześniu nieco podwyższona, ale w zamian firma zaoferowała klientom wyższe transfery danych. W okresie Świąt Bożego Narodzenia spółka zamierza wprowadzić nową ofertę telewizyjną, bazując na współpracy z Netfliksem.
"We wrześniu zmieniliśmy nasze oferty kierowane na rynek masowy. Z jednej strony miało to na celu uproszczenie i zrównanie cen w obszarach regulowanych i nieregulowanych, a z drugiej chodziło nam o budowanie wartości. Obecnie żadna dodatkowa usługa w ramach oferty pakietowej Orange Love nie jest już dodawana za darmo. Łącznie cena Orange Love nieco wzrosła, ale w zamian dajemy klientom większy transfer danych" - powiedział prezes Jean-Francois Fallacher.
"W okresie świątecznym chcemy wyjść na rynek z nową ofertą telewizyjną, wykorzystując współpracę jaką grupa Orange nawiązała z firmą Netflix" - dodał.
We wrześniu grupa Orange i Netflix odnowiły swoją umowę dotyczącą dystrybucji Netfliksa w Orange TV we Francji, jednocześnie rozszerzając swoje partnerstwo na inne kraje, w których obecna jest grupa Orange.
Maciej Nowohoński, członek zarządu ds. finansowych Orange, poinformował, że segment internetu szerokopasmowego będzie miał w najbliższym czasie największy wpływ na wzrost przychodów i budowanie wartości grupy.
"Od pewnego czasu wzrost przychodów był generowany w zasadzie wyłącznie poprzez wzrost liczby klientów, ale w kolejnych kwartałach coraz większa część wzrostu będzie pochodziła ze wzrostu przychodów na użytkownika, ARPU" - powiedział Nowohoński.
Liczba klientów usług internetu szerokopasmowego na koniec września wzrosła do 2,377 mln z 2,323 mln kwartał wcześniej. Od początku roku baza wzrosła o 171 tys. klientów. Średnie miesięczne przychody na użytkownika wzrosły w trzecim kwartale o 1 zł do 58,1 zł.
Nowohoński dodał, że w czwartym kwartale Orange Polska liczy na dalszą optymalizację kosztów pośrednich oraz wpływy ze sprzedaży nieruchomości.
Członek zarządu Orange Polska poinformował, że w czwartym kwartale ubytek przychodów operatora wynikający ze zniesienia stawek roamingowych w UE będzie niższy niż w III kw. W trzecim kwartale brak opłat roamingowych obniżył przychody Orange Polska o około 17 mln zł rok do roku.
Nowohoński potwierdził, że spółka nie spodziewa się, by musiała jeszcze w tym roku zapłacić karę nałożoną przez Komisję Europejską w 2011 roku.
"Posiedzenie w naszej sprawie zostało ustalone na drugą połowę listopada, co, w naszej ocenie, sprawia, że zapłata kary w tym roku jest bardzo mało prawdopodobna" - powiedział.