Orange utrzymał wiodącą pozycję na rynku

Grupa Telekomunikacji Polskiej SA (TP SA) miała w I kwartale 2012 roku 1,861 mld zł przychodów z telefonii komórkowej wobec 1,856 mld zł w analogicznym okresie 2011 roku - podała TP SA w raporcie.

Grupa Telekomunikacji Polskiej SA (TP SA) miała w I kwartale 2012 roku 1,861 mld zł przychodów z telefonii komórkowej wobec 1,856 mld zł w analogicznym okresie 2011 roku - podała TP SA w raporcie.

"Przychody w segmencie telefonii komórkowej zwiększyły się o 0,3 proc. rdr, wobec spadku o 0,1 proc. w 2011 roku. Dynamika przychodów w ujęciu rocznym uległa poprawie pomimo niekorzystnego wpływu w wysokości -42 mln zł, wynikającego z obniżek stawek MTR za SMS i połączenia głosowe. Z wyłączeniem wpływu tych decyzji regulacyjnych, przychody segmentu komórkowego zwiększyły się o 2,5 proc. rdr, przy czym wzrost ten wynikał z rosnącej liczby klientów (przyrost o 193 tys., tj. 1,3 proc. rdr), odporności wskaźnika ARPU z usług detalicznych na presję cenową oraz dalszego wzrostu przychodów ze sprzedaży urządzeń i pozostałych przychodów (o 24 mln zł rdr)" - poinformowała TP SA w raporcie.

Reklama

Łączna liczba klientów telefonii komórkowej wzrosła na koniec I kwartału w ujęciu rocznym o 1,3 proc., do 14,612 mln, z czego liczba klientów abonamentowych wyniosła 6,927 mln (spadek o 0,5 proc.), a liczba klientów pre-paid 7,685 mln (wzrost o 3,1 proc.).

TP SA podała, że 40 proc. nowych i przedłużonych umów w post-paid w I kwartale br. generowanych było przez smartfony, wobec 28 proc. w I kwartału 2011 r.

"Liczba smartfonów zwiększyła się w skali roku o 31 proc., do 2,3 mln, dzięki systematycznemu wzrostowi ich udziału w nowych i przedłużonych umowach post-paid - w I kw. 2012 udział ten osiągnął 40 proc." - napisano w raporcie.

"Upowszechnienie smartfonów miało nadal korzystny wpływ na ARPU z usług przesyłu danych w segmencie post-paid - wskaźnik ten wzrósł o 20 proc. rdr, a jego udział w całkowitym ARPU z usług post-paid zwiększył się do 11 proc." - dodano.

Liczba klientów mobilnych usług szerokopasmowych wzrosła o 33,6 proc., do 800 tys.

Marża EBITDA spadła rdr w I kwartale 2012 roku o 0,1 pkt proc., do 28,1 proc.

"EBITDA w segmencie komórkowym utrzymała się w 1 kw. na prawie niezmienionym poziomie 28,1 proc., wobec 28,2 proc. w 1 kw. 2011, gdyż 7-proc. wzrost kosztów sprzedaży został zrównoważony przez oszczędności w innych obszarach kosztów" - podała spółka.

Zagregowane ARPU dla usług telefonii komórkowej wyniosło na koniec I kwartału 2012 roku 38,3 zł wobec 40,1 zł po IV kwartale 2011 roku oraz 39,4 zł na koniec I kwartału 2011 roku.

TP podała, że Orange utrzymał wiodącą pozycję na rynku w ujęciu wartościowym. Udział rynkowy tego podmiotu wyniósł wówczas 30,3 proc., w porównaniu z 30,4 proc. w IV kwartale 2011 roku. W I kwartale 2011 r. udział ten wynosił 31 proc.

Ilościowy udział Orange w rynku telefonii komórkowej wyniósł w I kwartale tego roku 28,5 proc. wobec 29 proc. w IV kwartale 2011 roku i w stosunku do 30,1 proc. w analogicznym okresie roku poprzedniego.

Grupa TP ocenia, że oszczędności OPEX ze współpracy z PTC będą widoczne od 2013 r.

- Grupa TP ocenia, że pierwsze oszczędności na poziomie kosztów operacyjnych ze współpracy z PTC w ramach współdzielenia sieci będą widoczne od przyszłego roku, a jeśli chodzi o oszczędności w wydatkach inwestycyjnych, to są one widoczne już teraz - poinformował podczas telekonferencji z analitykami wiceprezes TP Piotr Muszyński.

"Projekt się rozwija i operacyjnie przyspieszy w drugim półroczu tego roku (...) jeśli chodzi o CAPEX to oszczędności są już widoczne, a jeśli chodzi o oszczędności OPEX to zdecydowanie będą one widoczne od przyszłego roku" - powiedział Muszyński.

Grupa TP i PTC utworzyły w 2011 roku spółkę joint-venture NetWorsk!, na potrzeby współdzielenia infrastruktury sieciowej przez obu operatorów i pasm częstotliwości. Spółka ma zarządzać, planować, obsługiwać, rozwijać i utrzymywać sieci dostępowe stron. Umowa Grupy TP i PTC została podpisana w lipcu 2011 roku na 15 lat.

Wcześniej Grupa TP informowała, że współpraca ma przynieść oszczędności kosztowe w kolejnych latach rzędu ok. 0,2 mld zł rocznie i ma być realizowana w oparciu o podobną liczbę stacji bazowych posiadanych przez każdą ze stron, która do momentu pełnego jej wdrożenia przewidywanego na 2014 rok, może wynieść ok. 10.000 stacji łącznie dla obu operatorów.

Obecnie PTC i Centertel mają łącznie ponad 13 tys. stacji, a projekt zakłada 10.000 stacji współdzielonych i likwidację ponad 3.000 lokalizacji, które nie będą współdzielone.

Współpraca PTC z PTK Centertel jest ograniczona do aspektów technicznych. Każda ze stron pozostaje właścicielem swoich elementów sieci i częstotliwości. Operatorzy pozostają konkurentami na rynkach hurtowych i detalicznych usług telekomunikacyjnych pod dotychczasowymi markami.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: komórki | telefonia komórkowa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »