PKN Orlen wyda miliardowe kwoty!
- PKN Orlen zainwestuje w ciągu 7 lat 1,4 mld zł w ramach programu realizacji inwestycji ekologiczno-energetycznych. Program rozpoczął się od budowy, kosztem 340 mln zł, nowego kotła parowego o mocy 300 MW - poinformował na konferencji Krystian Pater, wiceprezes spółki.
- Zespół realizacji inwestycji ekologiczno-energetycznych w Płocku w ciągu najbliższych 7 lat wyda 1,4 mld zł - powiedział Pater.
- W skład naszego programu inwestycji ekologiczno-energetycznych wchodzi budowa kotła K8, instalacja mokrego odsiarczania spalin, turbozespół TG7, instalacja katalitycznego odazotowania spalin oraz modernizacja pompowni paliw - dodał.
Cały program PKN Orlen rozpoczął od budowy nowego kotła parowego o mocy 300 MW. Koszt tej inwestycji to 340 mln zł z infrastrukturą. Wykonawcą kotła jest Rafako.- Realizacja tych inwestycji pozwoli nam zoptymalizować koszty zakupu energii oraz zwiększyć przychody z jej sprzedaży. Spodziewamy się również zmniejszenia kosztów remontów - powiedział wiceprezes.
PKN Orlen spodziewa się, iż w ciągu najbliższych kilku tygodni dojdzie do rozmów z rządem litewskim w sprawie uzyskania dostępu do terminalu Klaipedos Nafta i poprawy efektywności Orlen Lietuva, spółki zależnej płockiego koncernu.
Jak poinformował w poniedziałek dziennikarzy wiceprezes PKN Orlen ds. finansowych Sławomir Jędrzejczyk, płocki koncern kilka miesięcy temu przedstawił stronie litewskiej trzy propozycje, dotyczące poprawy efektywności Orlen Lietuva, w tym nabycie Klaipedos Nafta, i obecnie czeka na odpowiedź.
Potwierdzamy, że głównym priorytetem dla Orlen Lietuva na 2010 r. jest poprawa efektywności. Mamy tutaj kilka pomysłów. Te pomysły wymagają oczywiście uzgodnień na szczeblu rządowym. Kilka miesięcy temu przedstawiliśmy trzy propozycje i oczekujemy po prostu na ustosunkowanie się do tych propozycji przez rząd litewski. Nabycie Klaipedos Nafta było jedną z tych trzech propozycji. Temat jest cały czas otwarty - oświadczył Jędrzejczyk.
Wiceprezes PKN Orlen przyznał zarazem, iż po uzyskaniu dostępu do terminalu Klaipedos Nafta, głównego punktu eksportowego produktów Orlen Lietuva drogą morską, płocki koncern jest gotowy wybudować za około 100 mln USD rurociąg produktowy łączący na trasie około 130 km litewską rafinerię z terminalem.
- Ten projekt będzie miał oczywiście dobrą rentowność, akceptowaną z punktu widzenia analiz inwestycyjnych. Finansowo jesteśmy przygotowani. Jak tylko załatwimy kompleksowo sprawę dostępu do terminalu i budowy rurociągu, to taką inwestycję uruchomimy - dodał Jędrzejczyk.
W jego ocenie, przywrócenie pełnej mocy produkcyjnej Orlen Lietuva, ograniczonej do około 80 proc. w październiku 2009 r., możliwe jest w ciągu kolejnych miesięcy, ale nie tygodni i ostatecznie zależeć będzie od czynników makroekonomicznych, sytuacji rynkowej w regionie, wielkości konsumpcji paliw i poziomu marż rafineryjnych.
W połowie lutego PKN Orlen poinformował PAP, iż rozważa wariant pozyskania w przyszłości partnera strategicznego dla Orlen Lietuva, jednak dotychczas nie prowadził w tej sprawie żadnych rozmów. W stanowisku płockiego koncernu zaznaczono wtedy, iż podstawowym celem pozostaje zapewnienie rentowności litewskim aktywom.
- Wcześniejsze plany rozwoju firmy w obszarze inwestycyjno-logistycznym, w kontekście artykułowanego sprzeciwu władz Litwy wobec obecności PKN Orlen w akcjonariacie, czy operacyjnym zarządzaniu terminalem w Kłajpedzie, nie mogą być uruchomione. Dlatego rozważamy opcję pozyskania partnera strategicznego - podało wówczas biuro prasowe PKN Orlen, odpowiadając na pytanie PAP, czy spółka˙planuje zmiany w˙swej strategii w odniesieniu do Orlen Lietuva.
Od kilku miesięcy media na Litwie i w Polsce spekulują na temat możliwości sprzedaży, w tym partnerowi z Rosji, rafinerii Orlen Lietuva lub części udziałów - PKN Orlen posiada obecnie 100 proc. akcji litewskiej spółki. Spekulacje te pojawiły się także w kontekście nieudanych dla PKN Orlen dotychczasowych starań o przejęcie kontroli operacyjnej nad terminalem morskim Klaipedos Nafta.