Polwax planuje IPO
Polwax zamierza przeprowadzić pierwszą ofertę publiczną i zadebiutować na rynku regulowanym warszawskiej GPW. W ramach IPO zaoferowanych zostanie do 3.819.865 akcji spółki, czyli do 38,2 proc. Przeprowadzenie oferty zaplanowano na przełom III i IV kwartału - podano w komunikacie prasowym.
Planowana oferta publiczna obejmować będzie akcje sprzedawane przez Krokus Chem, Dominika Tomczyka, Iwara Przyklanga, Vataro Holdings Ltd oraz Patrycję Stokłosę i będzie skierowana do inwestorów instytucjonalnych i inwestorów indywidualnych w Polsce.
"Przeprowadzenie oferty planowane jest na przełom trzeciego i czwartego kwartału 2014 roku, przy czym ostateczny termin uzależniony będzie m.in. od warunków rynkowych" - czytamy w komunikacie.
Rolę koordynatora oferty, prowadzącego księgę popytu i oferującego w procesie oferty publicznej pełni Dom Maklerski mBanku, doradcą finansowym jest mCorporate Finance, doradcą prawnym - kancelaria Gessel, Koziorowski Sp.k., natomiast biegłym rewidentem - firma BDO.
Polwax jest producentem i dystrybutorem rafinowanych i odwanianych parafin oraz wosków parafinowych. Spółka ma zakład w Jaśle zajmujący się produkcją parafin oraz zakład w Czechowicach-Dziedzicach, gdzie oprócz produkcji parafin realizowana jest również produkcja zniczy i świec.
Polwax prowadzi działalność od 1999 r. W latach 2004-2011 funkcjonowała w strukturach Grupy Lotos jako spółka Lotos Parafiny. Na początku 2012 r. miał miejsce wykup menedżerski, w którym wzięli udział menedżerowie spółki, inwestorzy pasywni oraz fundusz private equity.
W I połowie 2014 r. Polwax wypracował 95,6 mln zł przychodów ze sprzedaży, 12,2 mln zł EBITDA, 10,8 mln zł EBIT i 8,4 mln zł zysku netto .
W całym 2013 r. Polwax osiągnął przychody ze sprzedaży w wysokości 241,1 mln zł, EBITDA na poziomie 27,5 mln zł, EBIT w wysokości 24,9 mln zł oraz 20 mln zł zysku netto.
Znacząca część przychodów ze sprzedaży spółki realizowana jest w segmencie surowców (parafin, mas parafinowych) dedykowanych do branży świec i zniczy (łącznie 58,1 proc. obrotów w 2013 r.) oraz produktów do zastosowań specjalistycznych i przemysłowych (18,5 proc. przychodów). Sprzedaż gotowych zniczy i świec miała 22,9-proc. udziału w przychodach spółki zrealizowanych w 2013 r.
"Nadrzędnym założeniem strategii Polwax jest stopniowe przekształcenie profilu działalności spółki, którego celem jest ulokowanie spółki w segmencie firm wytwarzających specjalistyczne produkty zestawione na bazie parafin i wosków dla wielu branż przemysłowych, charakteryzujące się znacznie wyższą marżowością" - poinformowano w komunikacie.
"Zamiarem spółki jest przekroczenie do 2020 roku progu 50 proc. udziału specjalistycznych parafinowych produktów przemysłowych w strukturze sprzedaży spółki przy jednoczesnym znacznym zwiększeniu sprzedaży i podniesieniu rentowności prowadzonej działalności operacyjnej" - dodano.
Strategia spółki zakłada także: zmianę portfolio produktowego, dalszy rozwój własnych struktur badawczo-rozwojowych i aktywów produkcyjnych, ekspansję na nowe rynki zbytu (w pierwszej kolejności obejmującą rozszerzenie sprzedaży w Polsce i Europie Zachodniej, a następnie na rynkach pozaeuropejskich, w tym amerykańskich, jak również w rozwijających się państwach Afryki), dalszą dywersyfikację źródeł zaopatrzenia w kluczowe surowce i optymalizację dostaw, wzrost efektywności funkcjonowania spółki i działania proekologiczne.