PZU osiągnęła najlepsze wyniki w swojej giełdowej historii

​Zysk netto grupy PZU za 2019 r. wyniósł 3 295 mln zł - poinformowała spółka, Grupa za ub.r. osiągnęła 24,2 mld zł ze sprzedaży ubezpieczeń, zwrot na kapitale wyniósł 21,2 proc., "W 2019 roku grupa PZU osiągnęła najlepsze wyniki w swojej giełdowej historii" - dodano.

"Zysk netto wyniósł 3 295 mln zł, sprzedaż - 24,2 mld zł, a zwrot na kapitale - 21,2 proc., prawie dwukrotnie przekraczając średnią europejską dla firm ubezpieczeniowych" - poinformowała spółka w komunikacie. Spółka przekazała, że poziom zaangażowania pracowników PZU wzrósł w stosunku do 2018 roku o 11 punktów procentowych.

"Przekracza o kilka punktów nie tylko średnią dla firm ubezpieczeniowych, ale i wszystkich firm w Polsce" - przekazano. Jak dodano, "najwyższy zysk netto, najwyższa sprzedaż, największe zaangażowanie pracowników - w 2019 roku grupa PZU osiągnęła najlepsze wyniki w swojej giełdowej historii".

Reklama

Spółka podała, że 2019 r. był trzecim rokiem z rzędu, w którym zwiększył się zysk skonsolidowany przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej w przeliczeniu na akcję. Wzrósł o 14 proc. w stosunku do 2017 roku, a dywidenda dwukrotnie - do 2,80 zł na akcję.

- Pracownicy Grupy PZU dokonują rzeczy niebywałych. Ich zaangażowanie, które na przekór spadkowym tendencjom rynkowym raptownie rośnie i było w 2019 roku najwyższe w historii, przełożyło się na fantastyczne wyniki. Najlepsze w naszej giełdowej historii zyski i rekordowa sprzedaż świadczą nie tylko o skutecznym wcielaniu w życie ambitnej strategii "Nowe PZU - więcej niż ubezpieczenia" i innowacyjnych projektów, ale również o tym, że Grupa PZU stała się w ostatnich latach miejscem, w którym pracownicy chcą pracować i pracują z pełnym zaangażowaniem, osiągając spektakularne sukcesy - powiedział prezes PZU Paweł Surówka.

Poziom zaangażowania pracowników PZU wzrósł w stosunku do 2018 roku o 11 punktów procentowych. Przekracza o kilka punktów nie tylko średnią dla firm ubezpieczeniowych, ale i wszystkich firm w Polsce.

- Co ważne, rekordowe finansowe wyniki PZU, do których przyczynia się wysokie zaangażowanie pracowników, są oparte na trwałych podstawach. Mocna rynkowa pozycja PZU daje nam przewagę, która pozwala na generowanie dobrych wyników także w przyszłości.

Potwierdzili to analitycy agencji S&P Global Ratings, podnosząc w 2019 roku perspektywę ratingową PZU ze stabilnej do pozytywnej A- - dodaje prezes Surówka. Jak podkreśla, Grupa odnosi spektakularne sukcesy mimo trudnej sytuacji rynkowej: presji cenowej i obciążeń regulacyjnych. 2019 rok był już trzecim rokiem z rzędu, w którym zwiększył się zysk skonsolidowany przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej w przeliczeniu na akcję. Wzrósł o 14 proc. w stosunku do 2017 roku, a dywidenda dwukrotnie - do 2,80 zł na akcję.

W czwartym kwartale 2019 roku, który był najlepszym czwartym kwartałem w historii Grupy PZU, zysk netto wyniósł 935 mln zł, a zwrot na kapitale - 23,7 proc. Dynamika wzrostu sprzedaży w tym kwartale była najwyższa w ciągu całego roku.

Wzrost składki z indywidualnych ubezpieczeń na życie sięgnął w czwartym kwartale 37 proc. w ujęciu rok do roku, a sprzedaż ubezpieczeń pozakomunikacyjnych - 30 proc.

- Wskaźnik mieszany (COR) w ubezpieczeniach majątkowych wyniósł 88,4 proc. i był lepszy od celu strategicznego na cały 2019 rok, mimo trudnej sytuacji na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych. To z jednej strony rezultat coraz lepszego zarządzania modelami cenowymi i dystrybucyjnymi, pozwalającymi pozyskiwać i utrzymywać klientów o pożądanym przez nas profilu szkodowości.

Z drugiej strony, wsparciem tego procesu były dalsze prace związane z optymalizacją procesów kosztowych. 2019 rok był kolejnym z rzędu rokiem, w którym współczynnik kosztów administracyjnych  pozostawał na niskim poziomie 6,8 proc. Szczególnie korzystne były tu wdrożenia w obszarze cyfryzacji, skutkujące automatyzacją obsługi klienta i redukcją kosztów back office.

Polegały m.in. na wykorzystaniu robotyki w likwidacji szkód i rozwinięciu potencjału kryjącego się w nowym podejściu do zarządzania wspólnymi bazami danych. W dłuższym okresie te zmiany będą się przyczyniały do stabilizacji wskaźnika kosztów na strategicznym poziomie 6,5 proc. - mówi członek zarządu PZU i dyrektor finansowy Tomasz Kulik. Rok 2019 był niezwykle udany dla PZU Życie.

Dane rynkowe, dostępne za pierwsze trzy kwartały pokazują, że w tym okresie PZU Życie zwiększył sprzedaż o 2,5 proc. rok do roku, podczas gdy składka przypisana dla całego rynku spadła o 3,1 proc. Przełożyło się to na wzrost udziałów rynkowych PZU Życie o 2,2 punktu procentowego do 39,9 proc. Udział w kluczowym dla PZU rynku składki okresowej pozostał na bardzo wysokim poziomie 45,9 proc., a dla umów ochronnych wyniósł 62,4 proc.

- Jesteśmy dumni, że mając tak wysokie udziały w rynku ubezpieczeń, PZU Życie stało się jednocześnie liderem nowej sprzedaży ubezpieczeń grupowych pracowniczych. Co więcej, notujemy bardzo wysokie wzrosty nowej sprzedaży w segmentach, w których udział PZU Życie był tradycyjnie niższy, czyli w ubezpieczeniach indywidualnych. Składka przypisana brutto z ubezpieczeń indywidualnych zwiększyła się w czwartym kwartale 2019 roku aż o 37 proc. rok do roku.

To zasługa zacieśniania współpracy z bankami Grupy PZU i przebudowy sieci dystrybucji produktów życiowych - komentuje Tomasz Kulik. Rok 2019 był jednocześnie okresem szczególnie intensywnego rozwoju Grupy PZU na rynku prywatnych usług zdrowotnych. Przychody PZU Zdrowie wzrosły w porównaniu do poprzedniego roku o 47 proc.

Dzięki przejęciom, przede wszystkim Falck Centra Medyczne i Grupy Tomma, liczba placówek własnych PZU Zdrowie wzrosła dwukrotnie - do 130, powiększając się m.in. o 35 przychodni oferujących diagnostykę obrazową. PZU Zdrowie powiększył również sieć placówek partnerskich, których liczba na koniec 2019 roku sięgnęła 2200. - To szczególnie ważny dla nas obszar.

Wartość składki pozyskanej we współpracy z należącymi do Grupy PZU bankami wyniosła na koniec 2019 rok 0,89 mld zł, a więc ponad dwa i pół razy więcej niż rok wcześniej, osiągając poziom bliski prognozowanemu dopiero na 2020 rok. Redukcja kosztów w wyniku współpracy z bankami wyniosła 123 mln zł  i przekroczyła cel strategiczny w wysokości 100 mln zł zaplanowany na 2020 rok.

Przykładem innowacyjnych rozwiązań jest uruchomiona w 2019 roku internetowa platforma pożyczkowa Cash, efekt współpracy PZU i Alior Banku. Daje pracownikom wygodny dostęp do szybkich, tanich i bezpiecznych pożyczek, o które mogą występować za pośrednictwem pracodawców. Podnosi atrakcyjność pracodawców na rynku pracy, umożliwiając oferowanie zatrudnionym dodatkowych, pozapłacowych korzyści.
- Platforma Cash jest doskonałym rozwiązaniem, które wzmacnia nasze relacje z klientami grupowymi. Pozwala budować retencję, a przed Alior Bankiem otwiera możliwość docierania do nowego segmentu klientów - zaznacza Tomasz Kulik. Symbolem cyfryzacji Grupy PZU stała się platforma mojePZU, która jest najbardziej rozbudowanym systemem elektronicznej obsługi klienta na rynku ubezpieczeniowym i finansowo-zdrowotnym.

Zostały z nią zintegrowane rachunki klientów indywidualnych obsługiwane poprzez platformę inPZU. Również ona jest regularnie udoskonalana i rozszerzana, dzięki czemu swoje środki mogą poprzez inPZU inwestować także klienci instytucjonalni. Jak podkreśla Paweł Surówka, osiągnięte w 2019 roku wyniki i sukcesywnie wdrażane rozwiązania pozwalają z dużym optymizmem patrzeć w przyszłość.

- Są dowodem na to, że Grupa PZU to dynamiczna organizacja, która wnikliwie obserwuje otoczenie rynkowe i analizuje rynkowe cykle. Potrafi z korzyścią dla klientów i akcjonariuszy wyciągać wnioski z zachodzących zmian, a nawet je wyprzedzać - podsumowuje prezes PZU.

Grupa PZU jest największą instytucją finansową w Europie Środkowo-Wschodniej. Wartość jej skonsolidowanych aktywów przekroczyła w 2019 roku 343 mld zł. Ma 22 mln klientów w pięciu krajach.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: PZU SA | firma ubezpieczeniowa | ubezpieczenia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »