Grupa CCC zanotowała w pierwszym kwartale roku obrotowego 2021-2022 (przypadającym w przypadku spółki na okres luty-kwiecień) wzrost sprzedaży o 85 proc. rok do roku, do 1,43 mld zł. To efekt odbudowy sprzedaży stacjonarnej i obserwowanego wzrostu sprzedaży w kanale internetowym.
Strata operacyjna zmniejszyła się do 100 mln zł z minus 290 mln zł przed rokiem, a starta netto do 175 mln zł z minus 415 mln zł w I kwartale zeszłego roku. EBITDA była dodatnia i wyniosła 35 mln zł. Spółka podkreśla, że poprawa wyników była możliwa m.in. dzięki ograniczaniu kosztów.
- To był najbardziej intensywny kwartał w historii firmy. Nastąpiło wyraźne przebicie sprzedaży nie tylko względem roku 2020, ale także 2019 - powiedział prezes Marcin Czyczerski na konferencji prasowej. W porównaniu z pierwszym kwartałem 2019 roku sprzedaż wzrosła bowiem o 26 proc.
Na wynikach grupy od kilkunastu miesięcy ciąży pandemia. Punkty sprzedaży były zamknięte zarówno na przestrzeni poprzedniego jak i obecnego roku obrotowego. Po okresach lockdownu klienci powracali do zakupów w sklepach stacjonarnych. Wielu z nich przekonywało się do zakupów internetowych, co zaowocowało wzrostem sprzedaży poprzez platformy online.
Prezes dodał, że tegoroczny lockdown był mniej uciążliwy i mniej zaskakujący niż ubiegłoroczny. W pierwszym kwartale zeszłego roku otwarta była połowa sieci, w tym roku było to już 62 proc.
Spółka, widząc potencjał sprzedaży online, zaczęła kłaść nacisk na rozwój sprzedaży poprzez ten kanał. Od lutego do kwietnia 2021 r. udział e-commerce w łącznej sprzedaży wyniósł 63 proc.
Przedstawiciele CCC podkreślają wysoką rentowność firmy eobuwie.pl, przy silnie rosnących przychodach. Pierwszy kwartał 2021 w eobuwie.pl przyniósł wyniki o 79 proc. wyższe niż w ubiegłym roku. Sprzedaż generowana przez spółkę od lutego do kwietnia wyniosła 769 mln zł, przy marży EBITDA na poziomie 10,5 proc. Była ona o 4,6 punktu procentowego wyższa niż rok temu. Spółka eobuwie.pl pozyskała dwóch mniejszościowych akcjonariuszy (po 10 proc.): Cyfrowy Polsat oraz A&R Investments (Rafał Brzoska).
Wzrosty sprzedaży notują także pozostałe sklepy internetowe grupy - Modivo, ccc.eu, DeeZee. Grupa pracuje nad uruchamianiem nowych platform e-commerce. Wkrótce ccc.eu zadebiutuje na nowych rynkach - m.in. w Chorwacji, Rosji, Bułgarii, Grecji oraz na Ukrainie. Planowana jest także dalsza ekspansja geograficzna marki DeeZee.
Spółka w maju uruchomiła nowy koncept - HalfPrice. W sieci tej kupić będzie można odzież, obuwie, akcesoria, kosmetyki, zabawki i artykuły wyposażenia domu znanych marek w atrakcyjnych cenach. Obecnie działa 11 takich placówek w kraju, do końca czerwca ma ich być ponad 20, a do końca roku - blisko 60. W pierwszej kolejności format będzie rozwijany na rodzimym rynku, ale w planach jest też wyjście za granicę. Jesienią uruchomiony zostanie też sklep online dla tego formatu. Przedstawiciele spółki zakładają, że koncept będzie rentowny już w pierwszym roku działania.
- W pierwszym miesiącu odwiedziło nad 400 tys. klientów. Zaskoczyła nas popularność tych sklepów. Cieszy nas pozytywny odbiór klientów - informował Czyczerski.
Na koniec kwietnia grupa miała 1,4 mld zł zadłużenia netto. Jak podkreślają przedstawiciele CCC, priorytetem jest zachowanie płynności i utrzymanie stabilności długoterminowego finansowania. W pierwszym kwartale 2021 r. spółka wstępnie potwierdziła wybrane warunki nowego finansowania bankowego i nowe warunki emisji obligacji. Obecnie jest na etapie uzgadniania zapisów umowy kredytu konsorcjalnego z instytucjami finansującymi.
W pierwszym kwartale 2021 r. grupa koncentrowała się na regionie Europy Środkowo-Wschodniej, wycofując się jednocześnie powoli - zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami - z Niemiec, Austrii i Szwajcarii. Łączna powierzchnia sieci sprzedaży CCC na koniec kwietnia 2021 roku wynosiła prawie 670 tys. mkw. Grupa jest obecna w 29 krajach. Firma posiada łącznie 83 platformy online w całej Europie: eobuwie.pl, ccc.eu, Modivo, DeeZee i Gino Rossi.
Monika Borkowska










