Saudyjska ropa dla LOTOSU
W miniony weekend w bazie paliw Naftoportu cumował tankowiec "Bareilly". Statek dostarczył ładunek 60 tys. ton ropy naftowej Saudi Extra Light dla rafinerii Grupy LOTOS S.A. w Gdańsku.
Dostawa jest wynikiem rozmów, jakie LOTOS prowadzi z saudyjskim koncernem Saudi Aramco na temat możliwej współpracy w zakresie dostaw ropy naftowej dla gdańskiego zakładu.
Ładunek ropy Saudi Extra Light jest próbną partią, której przerób przez gdańską rafinerię będzie stanowił podstawę do oceny przydatności technologicznej i opłacalności ekonomicznej dostaw tego gatunku ropy naftowej.
- Istotna poprawa w rozmowach przedstawicieli firm nastąpiła po kwietniowej wizycie Donalda Tuska, Prezesa Rady Ministrów oraz Mikołaja Budzanowskiego, Ministra Skarbu Państwa w Arabii Saudyjskiej - zauważa Maciej Szozda, wiceprezes i dyrektor ds. handlu Grupy LOTOS S.A. - W trakcie wizyty, w której udział wziął Paweł Olechnowicz, Prezes Zarządu Grupy LOTOS S.A., doszło m.in. do spotkania z saudyjskim Ministrem Ropy i Zasobów Mineralnych.
- LOTOS korzysta na tej dostawie w podwójny sposób. Po pierwsze efektywnie wykorzystując nadmorskie położenie gdańskiej rafinerii, po drugie testując możliwości technologiczne instalacji wybudowanych w ramach Programu 10+ - podkreśla Paweł Olechnowicz, prezes Grupy LOTOS S.A. - W jednym i drugim przypadku LOTOS jest jedyną rafinerią w Polsce, która dysponuje takim potencjałem, co stanowi istotną przewagę konkurencyjną.
Jeżeli ocena przydatności ropy Saudi Extra Light wypadnie pozytywnie zarówno w aspekcie technologicznym, jak i ekonomicznym, możliwe jest nawiązanie współpracy z Saudi Aramco w dłuższym okresie.
Rafineria Grupy LOTOS S.A. w Gdańsku przerabia głównie rosyjską ropę Ural oraz wydobywaną na Morzu Bałtyckim (przez LOTOS Petrobaltic) Rozewie. Jednak w swojej historii za kład przerabiał różne gatunki surowca. Między innymi ropy z Morza Północnego (np. Brent Blend, Troll, Gullfaks, Forties czy Aasgard); Bliskiego Wschodu (np. Kirkuk, Kuwait, Sahara oraz Zakum), a także tak egzotyczne gatunki, jak np. ropa Castilla z Kolumbii, która dzięki swoim właściwościom chemicznym jest dobrym surowcem do produkcji asfaltów.
Udział LOTOSU w sprzedaży ogólnej paliw uplasował się na koniec lutego br. na poziomie 35,1%, co oznacza wzrost o 1.6 p.p. w stosunku do danych z końca ub.r. Z kolei sieć stacji LOTOS posiada 8,2-procentowy udział w rynku detalicznym (dane na koniec lutego br.)
Poprzez spółki LOTOS Petrobaltic i LOTOS Norge koncern obecny jest również na polskim i norweskim szelfie kontynentalnym, gdzie prowadzi prace poszukiwawczo-wydobywcze w zakresie eksploatacji złóż ropy naftowej. Dzięki przejęciu 100% udziałów w spółce LOTOS Geonafta koncern zyskał również dostęp do lądowych złóż ropy naftowej, zlokalizowanych na terytorium Litwy. Zgodnie z zapisami strategii na lata 2011-2015 LOTOS planuje wydobywać 1,2 mln ton ropy naftowej rocznie do 2015 r.
Sprawdź bieżące notowania Lotosu na stronach BIZNES INTERIA.PL
Opr. MZB