Reklama

Saudyjska ropa dla LOTOSU

W miniony weekend w bazie paliw Naftoportu cumował tankowiec "Bareilly". Statek dostarczył ładunek 60 tys. ton ropy naftowej Saudi Extra Light dla rafinerii Grupy LOTOS S.A. w Gdańsku.

Dostawa jest wynikiem rozmów, jakie LOTOS prowadzi z saudyjskim koncernem Saudi Aramco na temat możliwej współpracy w zakresie dostaw ropy naftowej dla gdańskiego zakładu.

Reklama

Ładunek ropy Saudi Extra Light jest próbną partią, której przerób przez gdańską rafinerię będzie stanowił podstawę do oceny przydatności technologicznej i opłacalności ekonomicznej dostaw tego gatunku ropy naftowej.

- Istotna poprawa w rozmowach przedstawicieli firm nastąpiła po kwietniowej wizycie Donalda Tuska, Prezesa Rady Ministrów oraz Mikołaja Budzanowskiego, Ministra Skarbu Państwa w Arabii Saudyjskiej - zauważa Maciej Szozda, wiceprezes i dyrektor ds. handlu Grupy LOTOS S.A. - W trakcie wizyty, w której udział wziął Paweł Olechnowicz, Prezes Zarządu Grupy LOTOS S.A., doszło m.in. do spotkania z saudyjskim Ministrem Ropy i Zasobów Mineralnych.

- LOTOS korzysta na tej dostawie w podwójny sposób. Po pierwsze efektywnie wykorzystując nadmorskie położenie gdańskiej rafinerii, po drugie testując możliwości technologiczne instalacji wybudowanych w ramach Programu 10+ - podkreśla Paweł Olechnowicz, prezes Grupy LOTOS S.A. - W jednym i drugim przypadku LOTOS jest jedyną rafinerią w Polsce, która dysponuje takim potencjałem, co stanowi istotną przewagę konkurencyjną.

Jeżeli ocena przydatności ropy Saudi Extra Light wypadnie pozytywnie zarówno w aspekcie technologicznym, jak i ekonomicznym, możliwe jest nawiązanie współpracy z Saudi Aramco w dłuższym okresie.

Rafineria Grupy LOTOS S.A. w Gdańsku przerabia głównie rosyjską ropę Ural oraz wydobywaną na Morzu Bałtyckim (przez LOTOS Petrobaltic) Rozewie. Jednak w swojej historii za kład przerabiał różne gatunki surowca. Między innymi ropy z Morza Północnego (np. Brent Blend, Troll, Gullfaks, Forties czy Aasgard); Bliskiego Wschodu (np. Kirkuk, Kuwait, Sahara oraz Zakum), a także tak egzotyczne gatunki, jak np. ropa Castilla z Kolumbii, która dzięki swoim właściwościom chemicznym jest dobrym surowcem do produkcji asfaltów.

Udział LOTOSU w sprzedaży ogólnej paliw uplasował się na koniec lutego br. na poziomie 35,1%, co oznacza wzrost o 1.6 p.p. w stosunku do danych z końca ub.r. Z kolei sieć stacji LOTOS posiada 8,2-procentowy udział w rynku detalicznym (dane na koniec lutego br.)

Poprzez spółki LOTOS Petrobaltic i LOTOS Norge koncern obecny jest również na polskim i norweskim szelfie kontynentalnym, gdzie prowadzi prace poszukiwawczo-wydobywcze w zakresie eksploatacji złóż ropy naftowej. Dzięki przejęciu 100% udziałów w spółce LOTOS Geonafta koncern zyskał również dostęp do lądowych złóż ropy naftowej, zlokalizowanych na terytorium Litwy. Zgodnie z zapisami strategii na lata 2011-2015 LOTOS planuje wydobywać 1,2 mln ton ropy naftowej rocznie do 2015 r.

Sprawdź bieżące notowania Lotosu na stronach BIZNES INTERIA.PL

Grupa Lotos

Polska grupa kapitałowa skupiająca kilkanaście spółek produkcyjnych, handlowych oraz usługowych, głównie z branży poszukiwań, wydobycia oraz przetwórstwa ropy naftowej i dystrybucji produktów ropopochodnych (paliw, olejów, asfaltów, smarów, parafin itp.). Najważniejszą jej częścią jest rafineria ropy naftowej zlokalizowana w Gdańsku Rudnikach, nad Martwą Wisłą - jest to największe przedsiębiorstwo na Pomorzu i druga pod względem przerobu rafineria w Polsce. Spółką matką grupy kapitałowej jest spółka Grupa Lotos SA, co powoduje, że dla uniknięcia nieporozumień używa się czasem nazw Grupa Lotos SA (dla spółki) i Grupa Kapitałowa Lotos (dla grupy kapitałowej).

Opr. MZB

Dowiedz się więcej na temat: light | lotos | ropa naftowa

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »