Słabsza sprzedaż CCC efektem pogody i kalendarza
Słabsza sprzedaż grupy CCC w październiku 2017 roku była efektem cieplejszej pogody i niekorzystnego kalendarza, a także wysokiej bazy porównawczej przed rokiem. Wiceprezes CCC Marcin Czyczerski jest spokojny, że sprzedaż przesunie się na listopad i tegoroczne cele spółki nie są zagrożone.
Skonsolidowane przychody CCC ze sprzedaży za październik 2017 roku wyniosły 466 mln zł, co oznacza wzrost rdr o 1,2 proc. Przychody za okres styczeń-październik wyniosły 3,3 mld zł, czyli były wyższe rdr o 30,9 proc.
"Jest kilka czynników, które wpłynęły na październikową sprzedaż. Po pierwsze mieliśmy bardzo silną bazę z 2016 roku, gdy wzrost sprzedaży wyniósł około 50 proc. rdr. Po drugie nie sprzyjała nam pogoda, gdyż średnia temperatura była teraz wyższa o 3 stopnie, nie było też dni, gdy nad ranem temperatura ociera się o 0 stopni, a to jest zawsze ważny impuls zakupowy. Dodatkowo nie pomógł nam kalendarz, bo m.in. wypadła nam jedna sobota w porównaniu z ubiegłym rokiem" - powiedział PAP Biznes wiceprezes Czyczerski.
"Te czynniki obiektywnie spowodowały, że sprzedaż jest słabsza. Jesteśmy jednak przekonani, że sprzedaż przesunie się na listopad, zawsze w sezonie jesienno-zimowym w któryś weekend wypada szczyt sprzedażowy, a on jeszcze nie nastąpił" - dodał.
Czyczerski wskazał, że CCC w październiku nie obniżał marży i cen, gdyż spółka patrzy na swoje wyniki w perspektywie kwartału, a nie pojedynczego miesiąca.
"Przesunięcie sprzedaży między październikiem a listopadem nie jest problematyczne. Podobną sytuację mieliśmy w kwietniu, który był rozczarowujący, a cały kwartał okazał się jednym z najlepszych historycznie dla grupy" - powiedział wiceprezes CCC.
Czyczerski zaznaczył, że z optymizmem patrzy na kolejne miesiące, dodając, że dobrze odbierana jest zarówno nowa kolekcja, rozszerzona o modele własne i obce w sklepach stacjonarnych, jak i nowy koncept sklepów CCC.
"Mamy blisko 20 nowych salonów w nowym koncepcie i każdy z nich znajduje się na szczycie naszego rankingu sprzedaży. To pokazuje, że ten koncept będzie mocno napędzać naszą sprzedaż" - powiedział.
Wiceprezes CCC jest spokojny, jeśli chodzi o całoroczne założenia finansowe.
"Zakładaliśmy w planach wzrost sprzedaży o 28 proc., do ponad 4 mld zł, a mamy teraz 31 proc. wzrostu. Planujemy dalej w ciągu tego roku przebijać oczekiwania. Jeden miesiąc nie jest w stanie wpłynąć na postrzeganie sezonu, wszystko jest pod kontrolą" - powiedział Czyczerski.
"Podtrzymujemy, że będziemy walczyć na koniec roku o utrzymanie marży brutto na sprzedaży rdr, będziemy więcej wiedzieć po listopadzie, ale to jest nadal wykonalne" - dodał.
Przychody ze sprzedaży detalicznej w sklepach stacjonarnych sieci CCC za październik 2017 wyniosły 374,1 mln zł i były niższe od osiągniętych w analogicznym okresie roku ubiegłego o 6,9 proc. Narastająco za okres styczeń-październik przychody te wyniosły 2,667 mld zł, co oznacza wzrost rdr o 23,6 proc.
Przychody w kanale internetowym za październik 2017 wyniosły 70,5 mln zł (+75,4 proc. rdr), a narastająco za okres styczeń-październik wyniosły 477,1 mln zł (+114,8 proc. rdr).
Grupa CCC miała w trzecim kwartale 2017 roku 41,2 mln zł zysku netto, co oznacza wzrost rdr o 303,9 proc. Zysk operacyjny wyniósł w tym okresie 52,3 mln zł, czyli wzrósł rdr o 107,5 proc. - podała grupa w komunikacie dot. wstępnych wyników finansowych.
Zysk brutto na sprzedaży wyniósł 503,3 mln zł (+48,3 proc. rdr), EBITDA wyniosła 81,6 mln zł (+74,7 proc. rdr), a zysk brutto: 48,2 mln zł (+407,4 proc. rdr). Przychody grupy w trzecim kwartale wzrosły rdr o 48,5 proc. do 987,2 mln zł.
Nieopublikowany dotąd konsensus PAP Biznes, sporządzony w oparciu o 10 prognoz, zakładał przychody CCC na poziomie 983,9 mln zł, 90,6 mln zł EBITDA, 69,5 mln zł EBIT i 44,5 mln zł zysku netto.
Grupa CCC podała, że stan zapasów na koniec września wynosił 1.509,4 mln zł. Spółka miała 1.026 mln zł kapitału własnego, 104,5 mln zł środków pieniężnych i ich ekwiwalentów oraz zadłużenie netto na poziomie 1.139,4 mln zł.
Łączna powierzchnia handlowa grupy na koniec września 2017 roku wyniosła 503 tys. m kw., a liczba sklepów 897. Wzrost sprzedaży w sklepach porównywalnych wyniósł w trzecim kwartale 25,5 proc. licząc rok do roku.
Raport za trzeci kwartał 2017 roku zostanie opublikowany 14 listopada.
Wstępne wyniki CCC w III kw. 2017 roku vs. konsensus PAP (tabela)
Poniżej przedstawiamy wstępne wyniki CCC w trzecim kwartale 2017 roku oraz ich odniesienie do konsensusu PAP i wyników poprzednich okresów.
Dane w mln zł
3Q2017 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD 2017 | rdr |
Przychody | 987,2 | 983,9 | 0,3% | 48,5% | -12,3% | 2833,6 | 37,6% |
EBITDA | 81,6 | 90,6 | -9,9% | 74,7% | -59,3% | 286,5 | 40,4% |
EBIT | 52,3 | 69,5 | -24,7% | 107,5% | -71,1% | 216,9 | 41,4% |
Zysk netto | 41,2 | 44,5* | - | - | - | - | - |
marża EBITDA | 8,3% | 9,2% | -0,94 | 1,26 | -9,52 | 10,11% | 0,20 |
marża EBIT | 5,3% | 7,1% | -1,76 | 1,52 | -10,75 | 7,65% | 0,21 |
marża netto | 4,2% | 4,5% | -0,35 | 2,96 | -8,98 | 5,23% | -0,36 |
* konsensus obejmuje prognozy zysku przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej
---
Konsensus tworzony jest na podstawie prognoz biur maklerskich zebranych wcześniej przez PAP. Są one dostępne w pełnej wersji Serwisu Ekonomicznego PAP Biznes oraz na stronie http://biznes.pap.pl/konsensusy. Baza konsensusów PAP zawiera prognozy wyników kwartalnych i rocznych dla ponad 200 spółek notowanych na GPW. (PAP Biznes)
sar/