Słabsze wyniki Grupy Eurocash za I kwartał 2014 r.
Sprzedaż Grupy Eurocash w I kwartale 2014 r. wyniosła 3,72 mld zł, co oznacza spadek rok do roku o 3,7%. Spadek obrotów wynika głównie z zakończenia w ubiegłym roku współpracy z siecią Stokrotka oraz efektu przesunięcia świąt wielkanocnych na II kwartał 2014 r. (podczas gdy w 2013 r. Wielkanoc miała miejsce w I kwartale).
Grupa zanotowała natomiast wyraźny wzrost sprzedaży w formatach Eurocash Cash&Carry (+9,2% rok do roku), Delikatesy Centrum (+5,9% głównie dzięki nowym otwarciom) oraz KDWT (+9,2% m.in. w wyniku przejęć sfinalizowanych w 2013 r.).
Skonsolidowana marża brutto wzrosła w I kwartale 2014 r. o 1,02 pp do 10,2%, jednakże wzrost kosztów sprzedaży i przejściowo niższa efektywność logistyki w dawnej Grupie Dystrybucyjnej Tradis spowodowały spadek rentowności na poziomie marży EBITDA i netto.
EBITDA Grupy Eurocash w I kwartale 2014 r. wyniosła niespełna 41,6 mln zł (-17,2% rok do roku), zaś skonsolidowany zysk netto wyniósł 1,3 mln zł, wobec 11,3 mln zł w I kwartale 2013 r.
- Mimo solidnych wzrostów sprzedaży w Cash&Carry, Delikatesach Centrum oraz KDWT, łączna sprzedaż Grupy Eurocash w I kwartale 2014 r. była nieco niższa niż przed rokiem. To przede wszystkim efekt nałożenia się na siebie dwóch czynników.
Pierwszym było zakończenie dostaw do sieci supermarketów Stokrotka w połowie ubiegłego roku - w samym I kwartale 2013 r. sprzedaż ta wyniosła około 195 mln zł. Drugim czynnikiem był tzw. efekt kalendarza, czyli fakt, że święta wielkanocne w tym roku miały miejsce w II kwartale, a nie w I kwartale, jak w ubiegłym roku.
Efekt ten widać szczególnie w spadku sprzedaży like-for-like (dla stałej liczby placówek) w sieci Delikatesy Centrum o blisko 5-proc. Odczuli go także nasi główni konkurenci. Na to wszystko nałożyło się ponadto ogólne pogorszenie nastrojów konsumentów w rynku detalicznym - powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Eurocash.
- Pozytywnym sygnałem w Grupie Eurocash jest poprawa marży brutto na sprzedaży, która w I kwartale 2014 r. wyniosła 10,2%. Z drugiej strony wzrosły także koszty sprzedaży, a sieć logistyczna Eurocash Dystrybucja, czyli dawnej Grupy Dystrybucyjnej Tradis, bez sprzedaży dla Stokrotki charakteryzuje się niższą efektywnością. Dlatego intensywnie pracujemy nad dalszą integracją i restrukturyzacją dawnego Tradisu, w tym nad integracją systemów logistycznych Tradisu i Delikatesów Centrum, co powinno przełożyć się na poprawę wyników w tych formatach w kolejnych latach. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, w tym roku planujemy także intensyfikację rozwoju organicznego, m.in. poprzez nowe otwarcia hurtowni Cash&Carry i sklepów Delikatesy Centrum. Podtrzymujemy nasze plany zakładające, że sieć Delikatesów Centrum powiększy się w 2014 r. o około 150 placówek - zapowiedział Jacek Owczarek.
Eurocash Cash&Carry
W I kwartale 2014 r. sprzedaż formatu Cash&Carry do klientów zewnętrznych wzrosła o 9,2% rok do roku i przekroczyła 1,08 mld zł.
Wzrost sprzedaży like-for-like, czyli dla stałej liczby hurtowni dyskontowych, wyniósł 1,3% (1,7% bez uwzględnienia kategorii wyrobów tytoniowych i kart telefonicznych).
Liczba hurtowni dyskontowych Eurocash Cash&Carry na koniec marca 2014 r. wynosiła 160 (łącznie z 3 hurtowniami Batna).
Sieć Sklepów abc, czyli rozwijana przez Eurocash Cash&Carry sieć franczyzowa zrzeszająca małe i średnie niezależne sklepy spożywcze, powiększyła się w I kwartale 2014 r. o 66 placówek i na koniec marca 2014 r. liczyła 6199 sklepów.
Udział sklepów abc w całkowitej sprzedaży formatu Cash&Carry sięgnął 52,6%.
Delikatesy Centrum
Sprzedaż hurtowa z centrów dystrybucyjnych Delikatesy Centrum w I kwartale 2014 r. wyniosła 391,6 mln zł, co oznacza wzrost o 5,9% w porównaniu z analogicznym okresem 2013 r.
Sprzedaż hurtowa Eurocash dla stałej liczby sklepów (like-for-like) należących do sieci Delikatesy Centrum zmalała rok do roku o 4,7%. Spadek ten wynika z faktu, że święta wielkanocne w tym roku wypadły w II kwartale, zaś w 2013 r. - w I kwartale.
Liczba sklepów franczyzowych zrzeszonych w sieci Delikatesy Centrum na koniec I kwartału 2014 r. wynosiła 894 placówki (19 nowych otwarć w pierwszych trzech miesiącach 2014 r.).
Papierosy i produkty impulsowe
W I kwartale 2014 r. sprzedaż KDWT do klientów zewnętrznych wyniosła 696,4 mln zł, co oznacza wzrost o 9,2% w porównaniu z I kwartałem 2013 r.
Sprzedaż papierosów w ujęciu wolumenowym wzrosła rok do roku o 3,8% do ponad 1 167 mln sztuk.
Pozytywny wpływ na wyniki sprzedaży KDWT miały sfinalizowane w 2013 r. akwizycje lokalnych dystrybutorów wyrobów tytoniowych.
Dystrybucja alkoholu
Sprzedaż zrealizowana przez format Eurocash Alkohole do klientów zewnętrznych wyniosła w I kwartale 2014 r. 380,7 mln zł, tj. o 8,8% mniej niż w analogicznym okresie 2013 r.
Spadek sprzedaży rok do roku w formacie Eurocash Alkohole był głównie związany ze wzrostem stawek akcyzy na alkohol.
Eurocash Gastronomia
Sprzedaż Eurocash Gastronomia do klientów zewnętrznych w I kwartale 2014 r. wyniosła 132,4 mln zł, co oznacza spadek o 6,9% rok do roku.
Niższa sprzedaż Eurocash Gastronomia to przede wszystkim efekt przeniesienia do Tradis w ciągu 2013 r. sprzedaży realizowanej do stacji benzynowych. Eurocash Gastronomia koncentruje się obecnie na obsłudze segmentu HoReCa.
Eurocash Dystrybucja
W I kwartale 2014 r. sprzedaż Eurocash Dystrybucja (d. Tradis) wyniosła 1,01 mld zł, co stanowi spadek rok do roku o 19,6%.
Spadek ten był spowodowany przede wszystkim zakończeniem współpracy z siecią Stokrotka (podczas gdy w I kwartale 2013 r. sprzedaż zrealizowana w ramach tej współpracy wyniosła około 195 mln zł), a także przeniesieniem lokalizacji cash&carry do Eurocash Cash&Carry (około 55 mln zł w I kwartale 2013 r.)
Podstawowe wyniki finansowe Grupy Eurocash: mln PLN 1Q 2014 1Q 2013 Zmiana Przychody ze sprzedaży 3 721,4 3 863,9 -3,7% Zysk brutto ze sprzedaży 379,6 354,7 7,0% Marża brutto na sprzedaży 10,20% 9,18% 1,02pp EBITDA* 41,6 50,2 -17,2% Marża EBITDA 1,12% 1,30% -0,18pp Zysk netto 1,3 11,3 -88,1% Rentowność netto 0,04% 0,29% -0,26pp *zysk operacyjny (EBIT) plus amortyzacja ***
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych, chemii gospodarczej, alkoholu i wyrobów tytoniowych (FMCG). Poprzez szereg formatów dystrybucji, koncentruje się na hurtowej dystrybucji produktów FMCG do tradycyjnych sklepów i placówek detalicznych w całej Polsce. W ramach prowadzonych przez Grupę Eurocash formatów franczyzowych skupionych jest około 11 tysięcy niezależnych sklepów detalicznych.