Słabsze wyniki Grupy Eurocash za I kwartał 2014 r.

Sprzedaż Grupy Eurocash w I kwartale 2014 r. wyniosła 3,72 mld zł, co oznacza spadek rok do roku o 3,7%. Spadek obrotów wynika głównie z zakończenia w ubiegłym roku współpracy z siecią Stokrotka oraz efektu przesunięcia świąt wielkanocnych na II kwartał 2014 r. (podczas gdy w 2013 r. Wielkanoc miała miejsce w I kwartale).

Sprzedaż Grupy Eurocash w I kwartale 2014 r. wyniosła 3,72 mld zł, co oznacza spadek rok do roku o 3,7%. Spadek obrotów wynika głównie z zakończenia w ubiegłym roku współpracy z siecią Stokrotka oraz efektu przesunięcia świąt wielkanocnych na II kwartał 2014 r. (podczas gdy w 2013 r. Wielkanoc miała miejsce w I kwartale).

Grupa zanotowała natomiast wyraźny wzrost sprzedaży w formatach Eurocash Cash&Carry (+9,2% rok do roku), Delikatesy Centrum (+5,9% głównie dzięki nowym otwarciom) oraz KDWT (+9,2% m.in. w wyniku przejęć sfinalizowanych w 2013 r.).

Skonsolidowana marża brutto wzrosła w I kwartale 2014 r. o 1,02 pp do 10,2%, jednakże wzrost kosztów sprzedaży i przejściowo niższa efektywność logistyki w dawnej Grupie Dystrybucyjnej Tradis spowodowały spadek rentowności na poziomie marży EBITDA i netto.

EBITDA Grupy Eurocash w I kwartale 2014 r. wyniosła niespełna 41,6 mln zł (-17,2% rok do roku), zaś skonsolidowany zysk netto wyniósł 1,3 mln zł, wobec 11,3 mln zł w I kwartale 2013 r.

Reklama

- Mimo solidnych wzrostów sprzedaży w Cash&Carry, Delikatesach Centrum oraz KDWT, łączna sprzedaż Grupy Eurocash w I kwartale 2014 r. była nieco niższa niż przed rokiem. To przede wszystkim efekt nałożenia się na siebie dwóch czynników.

Pierwszym było zakończenie dostaw do sieci supermarketów Stokrotka w połowie ubiegłego roku - w samym I kwartale 2013 r. sprzedaż ta wyniosła około 195 mln zł. Drugim czynnikiem był tzw. efekt kalendarza, czyli fakt, że święta wielkanocne w tym roku miały miejsce w II kwartale, a nie w I kwartale, jak w ubiegłym roku.

Efekt ten widać szczególnie w spadku sprzedaży like-for-like (dla stałej liczby placówek) w sieci Delikatesy Centrum o blisko 5-proc. Odczuli go także nasi główni konkurenci. Na to wszystko nałożyło się ponadto ogólne pogorszenie nastrojów konsumentów w rynku detalicznym - powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Eurocash.

- Pozytywnym sygnałem w Grupie Eurocash jest poprawa marży brutto na sprzedaży, która w I kwartale 2014 r. wyniosła 10,2%. Z drugiej strony wzrosły także koszty sprzedaży, a sieć logistyczna Eurocash Dystrybucja, czyli dawnej Grupy Dystrybucyjnej Tradis, bez sprzedaży dla Stokrotki charakteryzuje się niższą efektywnością. Dlatego intensywnie pracujemy nad dalszą integracją i restrukturyzacją dawnego Tradisu, w tym nad integracją systemów logistycznych Tradisu i Delikatesów Centrum, co powinno przełożyć się na poprawę wyników w tych formatach w kolejnych latach. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, w tym roku planujemy także intensyfikację rozwoju organicznego, m.in. poprzez nowe otwarcia hurtowni Cash&Carry i sklepów Delikatesy Centrum. Podtrzymujemy nasze plany zakładające, że sieć Delikatesów Centrum powiększy się w 2014 r. o około 150 placówek - zapowiedział Jacek Owczarek.

Eurocash Cash&Carry

W I kwartale 2014 r. sprzedaż formatu Cash&Carry do klientów zewnętrznych wzrosła o 9,2% rok do roku i przekroczyła 1,08 mld zł.

Wzrost sprzedaży like-for-like, czyli dla stałej liczby hurtowni dyskontowych, wyniósł 1,3% (1,7% bez uwzględnienia kategorii wyrobów tytoniowych i kart telefonicznych).

Liczba hurtowni dyskontowych Eurocash Cash&Carry na koniec marca 2014 r. wynosiła 160 (łącznie z 3 hurtowniami Batna).

Sieć Sklepów abc, czyli rozwijana przez Eurocash Cash&Carry sieć franczyzowa zrzeszająca małe i średnie niezależne sklepy spożywcze, powiększyła się w I kwartale 2014 r. o 66 placówek i na koniec marca 2014 r. liczyła 6199 sklepów.

Udział sklepów abc w całkowitej sprzedaży formatu Cash&Carry sięgnął 52,6%.

Delikatesy Centrum

Sprzedaż hurtowa z centrów dystrybucyjnych Delikatesy Centrum w I kwartale 2014 r. wyniosła 391,6 mln zł, co oznacza wzrost o 5,9% w porównaniu z analogicznym okresem 2013 r.

Sprzedaż hurtowa Eurocash dla stałej liczby sklepów (like-for-like) należących do sieci Delikatesy Centrum zmalała rok do roku o 4,7%. Spadek ten wynika z faktu, że święta wielkanocne w tym roku wypadły w II kwartale, zaś w 2013 r. - w I kwartale.

Liczba sklepów franczyzowych zrzeszonych w sieci Delikatesy Centrum na koniec I kwartału 2014 r. wynosiła 894 placówki (19 nowych otwarć w pierwszych trzech miesiącach 2014 r.).

Papierosy i produkty impulsowe

W I kwartale 2014 r. sprzedaż KDWT do klientów zewnętrznych wyniosła 696,4 mln zł, co oznacza wzrost o 9,2% w porównaniu z I kwartałem 2013 r.

Sprzedaż papierosów w ujęciu wolumenowym wzrosła rok do roku o 3,8% do ponad 1 167 mln sztuk.

Pozytywny wpływ na wyniki sprzedaży KDWT miały sfinalizowane w 2013 r. akwizycje lokalnych dystrybutorów wyrobów tytoniowych.

Dystrybucja alkoholu

Sprzedaż zrealizowana przez format Eurocash Alkohole do klientów zewnętrznych wyniosła w I kwartale 2014 r. 380,7 mln zł, tj. o 8,8% mniej niż w analogicznym okresie 2013 r.

Spadek sprzedaży rok do roku w formacie Eurocash Alkohole był głównie związany ze wzrostem stawek akcyzy na alkohol.

Eurocash Gastronomia

Sprzedaż Eurocash Gastronomia do klientów zewnętrznych w I kwartale 2014 r. wyniosła 132,4 mln zł, co oznacza spadek o 6,9% rok do roku.

Niższa sprzedaż Eurocash Gastronomia to przede wszystkim efekt przeniesienia do Tradis w ciągu 2013 r. sprzedaży realizowanej do stacji benzynowych. Eurocash Gastronomia koncentruje się obecnie na obsłudze segmentu HoReCa.

Eurocash Dystrybucja

W I kwartale 2014 r. sprzedaż Eurocash Dystrybucja (d. Tradis) wyniosła 1,01 mld zł, co stanowi spadek rok do roku o 19,6%.

Spadek ten był spowodowany przede wszystkim zakończeniem współpracy z siecią Stokrotka (podczas gdy w I kwartale 2013 r. sprzedaż zrealizowana w ramach tej współpracy wyniosła około 195 mln zł), a także przeniesieniem lokalizacji cash&carry do Eurocash Cash&Carry (około 55 mln zł w I kwartale 2013 r.)

Podstawowe wyniki finansowe Grupy Eurocash: 
mln PLN	1Q 2014	1Q 2013	Zmiana
Przychody ze sprzedaży	3 721,4	3 863,9	-3,7%
Zysk brutto ze sprzedaży	379,6	354,7	7,0%
Marża brutto na sprzedaży	10,20%	9,18%	1,02pp
EBITDA*	41,6	50,2	-17,2%
Marża EBITDA	1,12%	1,30%	-0,18pp
Zysk netto	1,3	11,3	-88,1%
Rentowność netto	0,04%	0,29%	-0,26pp
*zysk operacyjny (EBIT) plus amortyzacja
***

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych, chemii gospodarczej, alkoholu i wyrobów tytoniowych (FMCG). Poprzez szereg formatów dystrybucji, koncentruje się na hurtowej dystrybucji produktów FMCG do tradycyjnych sklepów i placówek detalicznych w całej Polsce. W ramach prowadzonych przez Grupę Eurocash formatów franczyzowych skupionych jest około 11 tysięcy niezależnych sklepów detalicznych.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »