Średnia sprzedaż "Gazety Wyborczej" w maju spadła o 8,7 proc. rok do roku

Rozpowszechnianie płatne razem "Gazety Wyborczej", wydawanej przez Agorę, wyniosło w maju 2010 roku 338.035 sztuk i było o 8,7 proc. niższe niż rok wcześniej - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy.

Rozpowszechnianie płatne razem "Gazety Wyborczej" w maju 2010 roku było niższe o 11,5 proc. w stosunku do kwietnia 2010 roku.

Z kolei rozpowszechnianie płatne razem "Dziennika Gazety Prawnej", wydawanego przez Infor razem z Axel Springer Polska, wyniosło w maju 100.356 egzemplarzy, co oznacza spadek o 3,3 proc. mdm. Od połowy września 2009 roku gazeta ta jest wydawana jako połączony tytuł "Dziennika" i "Gazety Prawnej".

W maju liderem sprzedaży na rynku dzienników pozostał "Fakt", wydawany przez Axel Springer Polska. Jego rozpowszechnianie płatne razem wyniosło 460.602 egzemplarze, co oznacza wzrost rok do roku o 1,1 proc. Miesiąc do miesiąca sprzedaż spadła o 8,0 proc.

Reklama

W maju w ujęciu rocznym rozpowszechnianie płatne razem "Super Expressu" wzrosło o 0,7 proc., do 184.803 sztuk. Miesiąc do miesiąca spadło o 13,9 proc.

Rozpowszechnianie płatne razem "Rzeczpospolitej" w maju wyniosło 140 220 sztuk, co oznacza spadek rok do roku o 4,3 proc. Miesiąc do miesiąca sprzedaż spadła o 8,2 proc.

- - - - -

Grupa Agory szacuje, że wydatki na całym rynku reklamy spadły w pierwszym kwartale 2010 roku o 1,5 proc. do 1,6 mld zł. Kondycja rynku reklamy w kolejnych kwartałach zależy w istotnej mierze od stanu polskiej gospodarki, a także od polityki cenowej telewizji - poinformowała Agora w raporcie kwartalnym.

"Kondycja rynku reklamy w kolejnych kwartałach 2010 roku zależy w istotnej mierze od stanu polskiej gospodarki, w szczególności poziomu inwestycji przedsiębiorstw, skali napływu środków z Unii Europejskiej oraz poziomu konsumpcji indywidualnej" - podała Agora w raporcie.

"Na kształt rynku reklamy w drugim kwartale 2010 r. wpłynie także polityka cenowa telewizji. Na wielkość wydatków w poszczególnych segmentach rynku reklamowego mogą wpłynąć ograniczenia reklamowe w mediach w okresie żałoby narodowej po katastrofie samolotu prezydenckiego pod Smoleńskiem" - podano.

Według Agory w pierwszym kwartale 2010 roku, jedynie internet oraz telewizja zanotowały wzrost wydatków na reklamę (odpowiednio o ponad 18 proc. oraz o prawie 2 proc.).

"Wzrost wydatków na reklamę w internecie wynikał z wyższych wydatków na reklamę w wyszukiwarkach (wzrost o 26 proc.) oraz z wyższych wydatków na reklamę graficzną (display) i e-mail marketing, które zanotowały wzrost o prawie 13 proc." - podała Agora.

Dynamika spadku wydatków na reklamę w dziennikach wyniosła 16 proc. i był to zdecydowanie niższy spadek niż w całym 2009 roku.

"Najsilniejsze spadki dotyczyły branż: nieruchomości (o 20 proc.), finanse (o prawie 30 proc.), motoryzacja (o 25 proc.) oraz praca, w której redukcja wydatków wyniosła prawie 25 proc." - podano.

Wydatki na reklamę w radio spadły o prawie 10 proc., natomiast wydatki na reklamę zewnętrzną zmniejszyły się o ponad 11 proc.

W pierwszym kwartale 2010 roku mniejszą dynamikę spadków wydatków na reklamę, w porównaniu z całym 2009 roku, zanotowały również czasopisma, na które reklamodawcy wydali o ponad 7 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2009 roku.

"Spółka zwraca uwagę, iż wszystkie szacunki dotyczące udziałów w wydatkach na reklamę mogą być obarczone błędem, co jest związane ze znaczącą presją rabatową ze strony reklamodawców. Wraz z uzyskiwaniem dokładniejszych informacji rynkowych w kolejnych kwartałach, Spółka może skorygować szacunki dotyczące wydatków w poszczególnych mediach" - podała Agora.

Agora podała też, że wydatki na reklamę wymiarową w "Gazecie Wyborczej" spadły o prawie 16 proc., a jej udział w tych wydatkach wyniósł 39,7 proc. i utrzymał się na poziomie z pierwszego kwartału 2009 roku.

Metro utrzymało swój udział w wydatkach na reklamę w dziennikach w pierwszym kwartale 2010 roku na poziomie około 4 proc.

Sprawdź bieżące notowania Agory na naszych stronach

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: gazety | 'Gazeta Wyborcza' | Razem | Gazeta Wyborcza | wydatki | płatne | reklamy | wyborczej
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »