Stalexport się układa!
List intencyjny dotyczący przyspieszenia rozbudowy węzła Rudno na autostradzie A4 Katowice-Kraków podpisali w piątek w Krakowie prezes spółki Stalexport Autostrada Małopolska Wojciech Gębicki i samorządowcy z najbardziej zainteresowanych inwestycją gmin.
Węzeł w Rudnie to jedna z kluczowych inwestycji drogowych dla rozwoju małopolskich gmin: Alwernia, Krzeszowice i Spytkowice oraz powiatów krakowskiego i chrzanowskiego. Decyzja o lokalizacji węzła zapadła już w 1996 r., ale w umowie koncesyjnej jego rozbudowę zaplanowano dopiero na lata 2017-2018.
Wicestarosta powiatu krakowskiego Andrzej Furmanik przypomniał w piątek, że od lat samorządowcy i małopolscy posłowie zabiegali o przyśpieszenie rozbudowy węzła, który umożliwi "aktywizację" położonych wokół niego terenów. "To będzie nowy impuls do rozwoju gospodarczego" - mówił starosta chrzanowski Janusz Szczęśniak.
Wójt gminy Spytkowice Łucja Molenda dodała, że realizacja tej inwestycji i wybudowanie w Spytkowicach mostu na Wiśle rozszerzy możliwości wykorzystania lotniska w Balicach i skróci drogę mieszkańców i turystów do Oświęcimia oraz Wadowic.
Furmanik zadeklarował, że samorządy doprowadzą do węzła w Rudnie drogi dojazdowe odpowiedniej nośności.
Przedstawiciele spółki Stalexport SA - koncesjonariusza autostrady A4 na odcinku Katowice-Kraków poinformowali, że jest już gotowy projekt koncepcyjny węzła w kilku wariantach. Trwają analizy, który z nich będzie najbardziej funkcjonalny i opłacalny.
"Jeżeli każda ze stron zrealizuje zobowiązania z podpisanego dziś listu intencyjnego, możemy myśleć o rozpoczęciu prac budowlanych w roku 1913" - mówił członek zarządu spółki Stalexport Autostrada Małopolska S.A Paweł Kocot. Stalexport nie podaje na razie nawet szacunkowych kosztów inwestycji.
Rozbudowa węzła Rudno obejmuje połączenie autostrady A4 Katowice - Kraków z drogami krajowymi nr 79 i 44 oraz drogą wojewódzką 780.
W mediacjach między Stalexportem a samorządami uczestniczył wojewoda małopolski Stanisław Kracik. Jak zaznaczył, nie może być stroną porozumienia, bo to wojewoda w świetle obecnych przepisów wydaje zezwolenie na budowę węzła. W liście intencyjnym spółka Stalexport Austostrada Małopolska zobowiązała się m.in. do przeprowadzenia pomiaru, analizy i prognozy natężenia ruchu w obrębie węzła Rudno, pozyskania pieniędzy na inwestycję, zlecenia projektu budowlanego, wykonawczego i pozyskania decyzji administracyjnych (przy wsparciu samorządów) oraz przeprowadzenia postępowania przetargowego i wykonania inwestycji.
Z kolei samorządy zadeklarowały m.in.: przeprowadzenie konsultacji społecznych, rozbudowę sieci dróg i mostów łączących węzeł Rudno z okolicznymi miejscowościami i wspieranie Stalexportu w pozyskiwaniu koniecznych dla inwestycji decyzji administracyjnych.