Trudny rok Grupy Pfleiderer

Skonsolidowane przychody Grupy Pfleiderer, wiodącego europejskiego producenta wyrobów drewnopochodnych, specjalizującego się w wytwarzaniu produktów na potrzeby branży meblarskiej, wykończeniowej i budowlanej, wzrosły w 2018 r. o 5,6% do 1 062,5 mln euro.

Skonsolidowane przychody Grupy Pfleiderer, wiodącego europejskiego producenta wyrobów drewnopochodnych, specjalizującego się w wytwarzaniu produktów na potrzeby branży meblarskiej, wykończeniowej i budowlanej, wzrosły w 2018 r. o 5,6% do 1 062,5 mln euro.

Grupa Pfleiderer odnotowała 11,5% wzrost EBITDA w 2018 roku, przychody wzrosły o 5,6% do 1,06 mld euro

- Raportowana EBITDA Grupy Pfleiderer wzrosła w 2018 r. o 11,5% r/r do 133,8 mln euro. Marża EBITDA wzrosła o 0,7 p.p. do 12.6%.

- Skorygowana EBITDA wyniosła 141,9 mln euro (wzrost o 12,0% r/r).

- Skonsolidowane przychody wzrosły w 2018 r o 5,6% r/r do 1,06 mld euro. Ceny finalnych produktów rosły wraz z wyższymi kosztami surowców.

- W samym czwartym kwartale 2018 r. Grupa Pfleiderer wypracowała 29,2 mln euro zysku EBITDA (więcej o 22,7% r/r) przy przychodach na poziomie 262,8 mln euro (wzrost o 2,9% r/r). Skorygowana EBITDA w czwartym kwartale ub.r. urosła o 3% r/r do 34,4 mln euro.

Reklama

- Pfleiderer podtrzymuje swoje cele strategiczne na rok 2021 - wzrost przychodów do 1,3 mld euro oraz marży EBITDA powyżej 16% - pomimo mniej korzystnego otoczenia makroekonomicznego.

Wzrost przychodów był efektem wyższych cen oraz wolumenów sprzedanych produktów. Spółce udało się podnieść ceny wyrobów końcowych w obliczu wyraźnego wzrostu cen surowców w 2018 r. bez uszczerbku dla wzrostu wolumenów sprzedaży.

Sprzedaż produktów o wysokiej wartości dodanej, takich jak płyty wiórowe laminowane i lakierowane (MFC) oraz laminaty wysokociśnieniowe (HPL), wzrosła o 3,3% r/r. Produkty te stanowiły 63% całej sprzedaży Grupy w ubiegłym roku. Sprzedaż produktów podstawowych, takich jak surowe płyty wiórowe oraz surowe płyty MDF/HDF, wzrosła o 6,8% dzięki silnemu popytowi.

Wzrost EBITDA był szybszy niż wzrost przychodów dzięki wysiłkom Grupy ukierunkowanym na wzrost produktywności oraz ograniczenie kosztów.

Pfleiderer inwestował w eliminowanie wąskich gardeł w procesie produkcji i zwiększanie możliwości produkcyjnych (np. nowa linia lakiernicza w Leutkirch, najnowocześniejsza tego typu instalacja na świecie), a także w polepszenie efektywności kosztowej produkcji (np. poprzez uruchomienie instalacji do recyclingu drewna w zakładzie produkcyjnym w Neumarkt).

W efekcie raportowana EBITDA wzrosła w ubiegłym roku o 11.5% r/r do 133,8 mln euro. Skorygowana EBITDA, oczyszczona z wpływu zdarzeń jednorazowych (w tym kosztów strategicznego doradztwa wspierającego wzrost sprzedaży i efektywności operacyjnej), była wyższa o 12% r/r i wyniosła 141,9 mln euro. Marża skorygowanej EBITDA wzrosła tym samym o 0,8 p.p. do 13,4%.

Wzrost wyników w samym czwartym kwartale był niższy niż w całym ubiegłym roku, co odzwierciedlało słabsze otoczenie rynkowe w grudniu 2018 r. Po bardzo dobrych wynikach sprzedaży w październiku i listopadzie, aktywność klientów była niższa w ostatnim miesiącu roku, co spowodowało, że wzrost przychodów w czwartym kwartale wyniósł jedynie 2,9%, osiągając poziom 262,8 mln euro.

Skorygowana EBITDA w tym okresie wzrosła w podobnym tempie i ukształtowała się na poziomie 34,4 mln euro. Prognozy wzrostu PKB dla regionu DACH i dla Polski na rok 2019 są niższe niż wzrost odnotowany w ubiegłym roku, co może mieć wpływ na rynek meblarski. Niemniej jednak, perspektywy dla niektórych kluczowych segmentów, w tym mebli kuchennych, pozostają korzystne.

Spółka niezmiennie przywiązuje dużą wagę do efektywności operacyjnej oraz kontroli kosztów. Koszty ogólnego zarządu spadły w ubiegłym roku o 4,5% do niespełna 50 mln euro, a koszty sprzedaży wyniosły 131,7 mln euro, czyli nieco mniej niż rok wcześniej pomimo rosnących przychodów. W efekcie wskaźnik kosztów ogólnego zarządu i sprzedaży (SG&A) do przychodów spadł w 2018 roku o 1,2 p.p. do 17,1%.

Zysk netto w 2018 roku ukształtował się na poziomie 5,9 mln euro, co oznacza spadek o 65% r/r. Był to głównie efekt zaksięgowania różnic kursowych oraz korekt dot. podatku odroczonego - oba te czynniki miały charakter niegotówkowy.

- Pfleiderer zwiększył w 2018 roku zyskowność pomimo wymagającego otoczenia rynkowego. Obserwowaliśmy znaczący wzrost kosztów surowców, który z sukcesem udało nam się przenieść na ceny produktów końcowych bez uszczerbku dla wolumenu sprzedaży. Widzieliśmy także pierwsze oznaki spowolnienia popytu, gdyż niektórzy klienci zdecydowali się na zredukowanie zapasów w obawie przed oczekiwanym spowolnieniem PKB na niektórych z naszych kluczowych rynków.

W obliczu takiego rozwoju sytuacji rynkowej, Pfleiderer będzie kontynuował wdrażanie inicjatyw wzrostowych określonych w naszej diamentowej strategii, w tym rozwój nowych produktów oraz wchodzenie na nowe, niszowe rynki.

Wierzymy, że te inicjatywy pozwolą nam osiągnąć cele założone na rok 2021, nawet przy bardziej wymagającym otoczeniu makroekonomicznym, m.in. dzięki koncentracji na sprzedaży produktów z wysoką wartością dodaną, które są mniej podatne na wahania koniunktury. Jednocześnie chcemy wykorzystać naszą dużą zdolność do generowania gotówki do obniżenia zadłużenia Spółki - powiedział Tom K. Scha?binger, prezes zarządu Pfleiderer Group.

Na koniec 2018 r. dług netto Grupy wynosił 398,6 mln euro (2,98x EBITDA). Wyłączając wydatki na skup akcji własnych, dług netto wynosił 274,2 mln euro (2,05x EBITDA). Pfleiderer wygenerował w ubiegłym roku 71,6 mln euro gotówki netto z działalności operacyjnej.

Grupa Pfleiderer istnieje od 125 lat i jest czołowym europejskim producentem wyrobów drewnopochodnych, specjalizującym się w wytwarzaniu produktów na potrzeby branży meblarskiej, wykończeniowej i budowlanej.

Grupa Pfleiderer dostarcza płyty meblarskie, blaty kuchenne, laminaty wysokociśnieniowe HPL oraz okładziny ścienne dla największych producentów mebli w Polsce i w regionie DACH (Niemcy, Austria i Szwajcaria) oraz kilku tysięcy średnich i małych firm z branży meblarskiej i budowlano-remontowej w całej Europie. Spółka ma swoją siedzibę we Wrocławiu oraz biura w Neumarkt (Niemcy) i Warszawie. Grupa posiada 9 zakładów produkcyjnych położonych w Polsce i Niemczech, a także działy handlowe w Wielkiej Brytanii, Holandii, Szwajcarii, Francji, Austrii i Rumunii. Grupa zatrudnia łącznie około 3,5 tys. osób.

Interia.pl oprac MZB

BDM: wyniki są słabsze od naszych oczekiwań i konsensusu nawet po oczyszczeniu o koszty uznane przez spółkę za jednorazowe (ok. 5,3 mln EUR zw. gł. z kosztami konsultantów- wdrażanie strategii- na poziomie ok. 2,8 mln EUR przy naszych oczek. 2,5 mln EUR + inne koszty zw. z postępowaniami sądowymi i awarią w Gutersloh 0,7 mln EUR). Zdarzenia jednorazowe na poziomie netto, zw. są gł. z dodatkowym podatkiem i spisaniem aktywa podatkowego na ok. 8,1 mln EUR w 4Q'18. W rezultacie oczyszczona EBITDA ukształtowała się na poziomie 34,5 mln EUR czyli 6% poniżej naszych oczekiwań i 2% mniej od konsensusu PAP.

W sprawozdaniu zarządu uwagę zwraca wyraźny spadek wolumenów sprzedaży płyt wiórowych, aż o 5,8% r/r w przeliczeniu na m3. Produkcja w tym czasie spadła o 1,7% r/r (surowe brutto), co spowodowało dalszy wzrost zapasów do rekordowego poziomu 116 mln EUR. CFO w 4Q'18 wyniósł 22,4 mln EUR vs 59,2 mln EUR przed rokiem (rekordowy poziom zapasów i zapłata dodatkowego podatku w Niemczech w związku z postępowaniem za lata 2010-2015). Tym samym dług netto rośnie do 398,5 mln EUR (3,0x EBITDA, spółka na bilansie ma 20% akcji własnych o wartości rynkowej ok. 75 mln EUR) i jest zbliżony do naszych oczekiwań.

Słabe wolumeny sprzedaży w 4Q'18 i ponad miesięczny postój fabryki Baruth po pożarze w otoczeniu niższych cen płyt wiórowych rodzą ryzyko w wynikach 1Q'19. Tym samym prognozy zamieszczone w ostatnim RA z 20.11.2018 (Redukuj 27,7 PLN/akcję) wydają się zbyt optymistyczne i dokonamy ich rewizji.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »