Uber zadebiutował na giełdzie NYSE w Nowym Jorku

Po otwarciu sesji DJI spada o 0,27 proc., a S&P 500 idzie w dół o 0,28 proc. Rynek najpilniej oczekiwał debiutu firmy Uber Technologies Inc. Punktem odniesienia była kwota 45 dol. Po takiej cenie spółka sprzedawala walory w ofercie pierwotnej (wcześniejsze widełki wynosiły 44-60 dol.). Wartość rynkowa Ubera przy tej cenie to 82,4 mld dol. Wcześniej spółka planowała 120 mld dol.

Po otwarciu sesji w USA Dow Jones Industrial spada o 0,27 proc. do 25.761 pkt., a S&P 500 idzie w dół o 0,28 proc. do 2.862 pkt. Nasdaq Comp. traci 0,31 proc. do 7.887 pkt.

Po rozpoczęciu handlu na NYSE notowania Ubera idą w dół o 4,5 proc. Cena jednej akcji spadła do 43 USD, poniżej 45 dolarów ustalonych podczas IPO. Firma wyemitowała w ramach IPO 180 mln akcji, a wycena spółki wyniosła 82,4 mld USD.

To największe IPO spółki technologicznej na świecie od 2014 r., gdy na giełdę wchodził chiński gigant branży e-commerce Alibaba. To dziewiąta, pod względem wartości, oferta publiczna w USA.

Reklama

Podczas debiutu wartość spółki wyniosła ok. 82,4 mld USD. Jeszcze w kwietniu spółka była wyceniana na 100 mld USD. W październiku analitycy oceniali, że wycena spółki może sięgnąć nawet 120 mld USD.

W ramach przygotowania IPO Uber współpracował m.in. z Goldman Sachs, Morgan Stanley, Bank of America, Citigroup i Barclays. Inwestorzy zastanawiają się, kiedy spółka zacznie być dochodowa, ponieważ w swojej dziesięcioletniej historii jak dotychczas przynosiła tylko straty. W I kw. 2019 r. roku Uber zanotował 1,1 mld USD strat, mimo że jego przychody wciąż rosną.

CEO Ubera Dara Khosrowshahi powiedział w piątek, że "IPO Lyft skłoniło nas do bardziej konserwatywnego podejścia" w kwestii wyceny akcji firmy.

Uber został założony w 2009 r. przez Garretta Campa and Travisa Kalanicka. W czerwcu 2017 r. Kalanick odszedł ze stanowiska CEO firmy pod presją inwestorów, po skandalu dotyczącym toksycznej kultury pracy w firmie.

- - - - - - -

9 maja informowaliśmy: Giełdowy debiut Ubera. Co powinieneś wiedzieć?

W piątek, 10 maja 2019 r., na amerykańskiej giełdzie (NYSE) zadebiutuje Uber Technologies. IPO już okrzyknięto mianem inwestycyjnego wydarzenia roku, a dziennikarze i analitycy pytają, czy ten debiut to przyszłość, czy raczej symbol drugiej bańki internetowej?

Niezależnie od opinii, to wydarzenie jest historyczne i warto dowiedzieć się, jak z prostego pomysłu firma przerodziła się w globalnego giganta?

Zespół analiz XTB przygotował raport dotyczący spółki Uber, z którego można dowiedzieć się między innymi czym różnią się modele biznesowe Ubera i Lyft? Z jakim ryzykiem mierzy się Uber i z czym dokładnie wiąże się to IPO?

Największe na świecie przedsiębiorstwo wspólnych przejazdów wyrosło z potrzeby zamówienia zwykłej taksówki w Paryżu. Tak w głowach dwóch panów zrodził się pomysł na biznes. Twórcami Ubera są Travis Kalanick i Garrett Camp. Firma powstała w 2009 roku w San Francisco w Kalifornii. Najpierw był to UberCab, czyli aplikacja na smartfony umożliwiająca zamawianie przejazdów. Później usunięto słowo "cab" z nazwy i tak powstał Uber.

Pięć lat po uruchomieniu usługi pasażerowie zamówili miliardowy przejazd, a Uber na zawsze stał się symbolem rewolucji na rynku usług przewozowych. Obecnie Uber jest firmą o globalnym zasięgu: "Popyt na usługi spółki rośnie, czego idealnym zobrazowaniem są dane o rezerwacjach brutto, czyli kwocie, którą użytkownicy Ubera wydali w aplikacji. W całym 2018 roku było to 49,8 mld USD, co stanowiło wzrost o 44% r/r."

Uber jest drugą spółką z segmentu współdzielenia pojazdów, która będzie notowana na giełdzie. Pierwszy zadebiutował Lyft 29 marca 2019 roku. Uber oferuje względnie większą gamę usług, szczególnie w USA i Europie, co sprawia, że jest bardziej zdywersyfikowaną spółką, podczas gdy Lyft działa tylko w Stanach Zjednoczonych.

Co należy wiedzieć o akcjach takich spółek jak Uber?

UBER to jeden z największych i najważniejszych debiutów na amerykańskiej giełdzie w ostatnich latach. Nie chodzi jedynie o wartość spółki szacowaną na ponad 80 mld dolarów, ale także o przełomowy model biznesu, z gatunku tych, które zmieniają sposób, w jaki żyjemy. UBER to z jednej strony wizja technologicznego przełomu, ale z drugiej firma, która obecnie notuje ogromne straty.

Na szali mamy zatem ogromny potencjał, ale jednocześnie niebagatelne ryzyko niepowodzenia - komentuje dr Przemysław Kwiecień - główny ekonomista XTB.

"Uber nie jest jedynym przedsiębiorstwem wspólnych przejazdów, które generuje straty. Tak naprawdę dotyczy to większości tego typu spółek włączając w to Didi i Grab, czyli spółki, w których Uber ma udziały. Może więc dojść do sytuacji, w której te spółki nie osiągną zyskowności i zbankrutują, co skutkowałoby dużymi odpisami aktualizacyjnymi na bilansie Ubera."

Kiedy Uber zacznie zarabiać?

"Amerykański gigant transportowy odnotowywał w ostatnich latach bardzo dynamiczny wzrost przychodów - 209% w 2017 i 142% w 2018. Tempo wzrostu przychodów zwalnia, ale i tak jest wyższe od tempa wzrostu kosztów uzyskania przychodu, co prowadzi do poprawy marży. Marża brutto wzrosła z 21,6% w 2014 do 50,1% w 2018.

W kontekście wyniku netto sytuacja również się poprawia - Uber dalej generuje straty, ale marża straty netto zmniejszyła się z 131,9% w 2014 roku do 25,8% w 2018. W przypadku Lyft zarówno marża brutto, jak i marża straty netto wyniosła 42,3% w 2018 roku.

Ponadto, przychody ze świadczenia usług wspólnych przejazdów na jednego kierowcę w przypadku Ubera kształtowały się na poziomie 2 354 USD w 2018 roku, a dla Lyfta było to 1 135 USD. Porównując dane dotyczące rezerwacji brutto na kierowcę, otrzymujemy podobny obraz - 10 641 USD dla Ubera i 4 263 USD dla Lyfta."

Na NYSE (New York Stock Exchange) spółka będzie notowana pod tickerem UBER.

Zdaniem analityków, warto zwrócić uwagę na konkurenta. Lyft, wszedł na Nasdaq 29 marca.

To pierwsza firma oferująca aplikację do przejazdów, która przeszła IPO.

Lyft zgromadził około 2,69 mld dol. w wyniku wejścia na giełdą. Zadebiutował przy wycenie akcji na 72 dol. Obecnie za jeden walora trzeba zapłacić poniżej 60 dol. strata wynosi już ponad 24 proc. (XTB)

PAP/INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »