Reklama

Usługi pocztowe i kurierskie czeka wielkie przemeblowanie

Jak podał w tym tygodniu "Dziennik Gazeta Prawna". Rynek rynek e-commerce i związaną z nim branżę kurierską czekają rewolucyjne zmiany. Potencjalna sprzedaż InPostu (...), oraz zbliżający się giełdowy debiut Allegro i kłopoty finansowe Poczty Polskiej; to czynniki, które mogą ten rynek drastycznie przemeblować.

Pocztowe przemeblowanie

Jak informuje dziennik, Bloomberg jako pierwszy przekazał wiadomość, że fundusz private equity Advent International planuje sprzedać akcje InPostu.

Reklama

"Według anonimowych źródeł agencji sprawa jest na wczesnym etapie. Właściciel InPostu rozważa różne opcje we współpracy z Citigroup, a wycena firmy może przekroczyć 2 mld euro (ok. 9 mld zł)" - czytamy.

W ocenie koordynatora sektora usług pocztowych Centrum Studiów Antymonopolowych i Regulacyjnych UW dr. Mateusza Chołodeckiego, jeżeli dojdzie do sprzedaży firmy, będzie to "najważniejsza" zmiana na polskim rynku kurierskim.

"InPost mógłby na tym zyskać, bo potrzebuje świeżej energii, drugiego impulsu. Paczkomaty mają się dobrze, teraz trzeba znaleźć nowe pole rozwoju. Pytanie, kto będzie nabywcą. Moim zdaniem Poczta Polska powinna zrobić wszystko, by kupić InPost.

To dla niej szansa jednorazowego wzmocnienia obecności na dochodowym rynku i odwrócenia złego trendu wynikającego z coraz szybszego spadku segmentu listów.

Z Pocztą Polską jest dziś tak, jak kilka lat temu z LOT-em: jeśli dostałaby od państwa zastrzyk kapitału na inwestycje, mogłaby osiągnąć sukces komercyjny" - tłumaczy.

Gazeta wskazuje, że rynek kurierski korzysta na dynamicznym rozwoju rynku e-commerce, którego "wartość według firmy konsultingowej OC&C wzrośnie w br. do 72 mld zł, w 2021 r. do 80 mld zł, a w 2024 r. do 118 mld zł".

"Liderem tego rynku jest Allegro z udziałem szacowanym przez OC&C na 36 proc. - ponad 10 razy większym niż zajmujący drugie miejsce AliExpress" - informuje.

OPINIE:

Analitycy wskazują na potencjalne zagrożenie dla rozwoju Poczty Polskiej jak i Allegro są zapowiedzi wejścia na polski rynek Amazona.

- Wśród naturalnych i oczywistych zagrożeń jest konkurencja rynkowa, w szczególności ze strony globalnych platform e-commerce jak Amazon czy AlliExpress. Niedawne informacje na temat rozmów Amazona z Pocztą Polska mogą wskazywać na poważniejsze plany rozwoju Amazona na polskim rynku - uważa Księżopolski analityk Haitong Bank.

Według nieoficjalnych informacji medialnych, Amazon jest bliski finalizacji umowy o współpracy z Pocztą Polską.

- Pojawia się jednak pytanie o konkurencję i udziały w przyszłości. Dużo się mówi o potencjalnym wejściu Amazona do Polski, który ma już w naszym kraju kilka magazynów, z których obecnie realizuje sprzedaż do Europy Zachodniej. Trzeba jednak pamiętać, że nawet przy scenariuszu wejścia konkurenta, cały czas mamy do czynienia z rosnącym rynkiem - ocenia natomiast analityk Bebel z Quercus TFI.

- Sądzę, że Allegro nie podda się bez walki, konsumenci mają swoje przyzwyczajenia i łatwo ich nie zmienią. Amazon musiałby zaoferować niższe ceny za produkty. Allegro bierze od sprzedawców ok. 10 proc. prowizji, jednak Amazon bierze podobną prowizję za granicą. Oczywiście może się pojawić jakaś krótkoterminowa wojna cenowa, ale w długim terminie nie widzę powodu, dlaczego na Amazonie produkty miałoby być istotnie tańsze - ocenia Bebel.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Dowiedz się więcej na temat: Internet / E-Commerce | e-commerce | Poczta Polska SA | allegro

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »