Wydawca "Gazety Wyborczej" pokazał wyniki. Podano główną przyczynę straty
Grupa Agora, będąca m.in. właścicielem sieci kin Helios i wydawcą "Gazety Wyborczej", opublikowała wyniki za trzeci kwartał 2024 r. Spółka podała w raporcie, że strata netto jednostki dominującej w tym okresie wyniosła 11,5 mln zł. Przyczyną słabych wyników finansowych, według grupy Agora, jest m.in. znaczący spadek przychodów ze sprzedaży biletów do kin sieci Helios oraz spadek przychodów z reklamy internetowej.
Grupa Agora to jedna z największych spółek medialnych w kraju, która jest obecna na polskim rynku od 1989 r. Od 1999 r. jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W skład grupy wchodzi m.in. sieć kin Helios, spółka dystrybucji filmowej Next Film oraz wydawana w wersji cyfrowej oraz papierowej "Gazeta Wyborcza". Spółka działa też w internecie za pomocą serwisów Gazeta.pl i Sport.pl. W segmencie radiowym grupa działa poprzez takie stacje jak Radio Zet czy TOK FM. Strata operacyjna w trzecim kwartale br. sięgnęła 0,4 mln zł. EBITDA spadła o 23,2 proc. rok do roku do 43,7 mln zł. Przychody Agory spadły o 4,9 proc. rdr. do 334,5 mln zł.
Strata netto j.d. Agory (przypisana akcjonariuszom jednostki dominującej) w trzecim kwartale 2024 r. wyniosła 11,5 mln zł wobec 14,2 mln zł straty netto j.d. rok wcześniej - podała spółka w raporcie. PAP podaje, że ankietowani przez nią analitycy spodziewali się straty na poziomie 4,2-3,1 mln zł netto.
Segmentem z największym spadkiem wartości wpływów był "Film i Książka". Najistotniejszy spadek przychodów odnotowała działalność kinowa. W trzecim kwartale br. przychody ze sprzedaży biletów do kin sieci Helios spadły o 21,2 proc. do 56,4 mln zł. Przychody ze sprzedaży barowej w kinach spadły o 10,3 proc. do niemal 36 mln zł. W tym czasie w należącej do grupy sieci kin sprzedano 2,6 mln biletów, czyli o 23,5 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu 2023 r.
Przyczyn kinowego kryzysu spółka upatruje się m.in. w tzw. luce repertuarowej, która powstała na skutek mającego miejsce w ubiegłym roku strajku aktorów i scenarzystów. Agora wspomniała również o "efekcie Barbenheimer", czyli jednoczesnej premierze kinowej dwóch filmów - "Barbie" i "Oppenheimer". "Na niską frekwencję wrześniową największy wpływ miała powódź na południu Polski w połowie tego miesiąca" - dodała spółka.
Mniejsza frekwencja w kinach nie zraziła reklamodawców, bo wartość przychodów reklamowych w kinach wzrosła w tym czasie o prawie 15 proc. do 10 mln zł. W trzecim kwartale 2024 r. koszty wynagrodzeń i świadczeń wzrosły o 6 proc. do 110 mln zł.
W trzecim kwartale 2024 r. przychody ze sprzedaży w segmencie "Prasa cyfrowa i drukowana" spadły o 8 proc. rdr. Wartość przychodów ze sprzedaży wydawnictw wyniosła 31 mln zł i zmniejszyła się o 6,3 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Spółka podkreśliła, że na spadek przychodów segmentu wpływ miała m.in. niższa sprzedaż usług poligraficznych oraz "Gazety Wyborczej" w tradycyjnej i cyfrowej wersji.
Spadek przychodów z reklamy internetowej o 1,6 proc. do ponad 30 mln zł odnotował segment "Internet", o czym zdecydowała niższa sprzedaż reklam internetowych przez spółkę Yieldbird. Jednocześnie wyższe przychody o 13,2 proc. wypracowało Wydawnictwo Agora.
Koszty operacyjne netto grupy spadły o 0,8 proc. do prawie 335 mln zł. Największą pozycję wśród wydatków grupy w tym okresie stanowiły koszty usług obcych, które wyniosły niemal 116 mln zł i były niższe o 5,9 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r.
Spółka podała, że w segmencie "Radio" sprzedaż reklamy radiowej zwiększyła się o 13,5 proc. do blisko 76 mln zł, na co wpływ miało m.in. wprowadzenie wspólnej oferty sprzedażowej jako efekt konsolidacji z grupą Eurozet oraz zmiana cenników. Celem spółki na przyszły rok jest maksymalne wykorzystanie synergii grupy, szczególnie w segmentach działających na rynkach cyfrowych.
Kurs akcji Agory spadł we wtorek na zamknięciu sesji o 0,8 proc.