Wyniki Agora powyżej konsensusu
Grupa Agora odnotowała w drugim kwartale 2017 roku 31,4 mln zł zysku EBITDA wobec 22,9 mln zł rok temu - podała spółka w raporcie. Wynik był o 19 proc. wyższy od oczekiwań analityków, którzy spodziewali się 26,3 mln zł zysku. Wpływy ze sprzedaży Gazety Wyborczej spadły jednak o 5,8 proc. do 24,3 mln zł. Sprzedaż czasopism spadła o 30 proc. do 2,8 mln zł.
Przychody Agory osiągnęły 282,7 mln zł, spadając o 4,6 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Analitycy spodziewali się 285,8 mln zł przychodów.
Zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej Agory wyniósł w drugim kwartale 0,4 mln zł. Konsensus PAP Biznes zakładał wypracowanie przez spółkę straty netto na poziomie 0,9 mln zł. W drugim kwartale 2016 roku strata netto sięgnęła 5,1 mln zł.
Grupa odnotowała spadki przychodów w ujęciu rok do roku ze sprzedaży usług reklamowych (o 5,9 proc. do 141,6 mln zł) oraz sprzedaży usług poligraficznych (o 22 proc. do 30,9 mln zł). Wzrosty przychodów miały miejsce w sprzedaży biletów do kin (o 39,7 proc. do 43,6 mln zł), sprzedaży barowej w kinach (o 36,7 proc. do 17,5 mln zł) i sprzedaży wydawnictw (o 0,6 proc. do 34,4 mln zł).
Koszty operacyjne grupy w drugim kwartale spadły o 7,2 proc. do 276 mln zł. Koszty usług obcych spadły o 5,7 proc. do 99,5 mln zł, a koszty wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych były niższe o 0,9 proc. do 80,5 mln zł. Zużycie materiałów i energii oraz wartość sprzedanych towarów spadła o 17,2 proc. do 46,6 mln zł.
Według danych Agory w drugim kwartale 2017 r. wartość wydatków reklamowych ogółem w Polsce wyniosła około 2,3 mld zł i wzrosła o niespełna 0,5 proc. w stosunku do drugiego kwartału 2016 r. Najsilniejszy wzrost miał miejsce w reklamie kinowej (9,5 proc.) i internetowej (7 proc.), a spadki w dziennikach (20 proc.) i czasopismach (10 proc.). Wydatki na reklamę telewizyjną spadły o 1 proc., na reklamę zewnętrzną pozostały bez zmian, a reklamę radiową zniżkowały o 0,5 proc.
"Po analizie dostępnych danych rynkowych spółka postanowiła nie zmieniać na tym etapie szacunków dotyczących wydatków na reklamę w Polsce i podtrzymuje swój szacunek wzrostu wartości wydatków na reklamę w Polsce w 2017 r. w przedziale od 1 do 3 proc." - napisano w raporcie.
Agora podała, że liczba biletów sprzedanych w polskich kinach w drugim kwartale 2017 r. wzrosła o 33,4 proc. w porównaniu z drugim kwartałem 2016 r. i wyniosła blisko 11,2 mln biletów. Frekwencja w kinach Helios wzrosła o 35 proc. do 2,3 mln.
W drugim kwartale 2017 r. rozpowszechnianie płatne razem dzienników w Polsce zmniejszyło się o 10,4 proc. Największe spadki miały miejsce w segmencie dzienników regionalnych. Średnie rozpowszechnianie płatne Gazety Wyborczej wyniosło 128 tys. egzemplarzy i zmniejszyło się o 20,2 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2016 r.
2Q2017 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD 2017 | rdr |
Przychody | 282,7 | 285,8 | -1,1% | -4,6% | -6,1% | 583,7 | -0,2% |
EBITDA | 31,4 | 26,3 | 19,3% | 37,1% | 8,7% | 60,3 | 18,5% |
EBIT | 6,7 | 2,2 | 208,6% | - | 88,2% | 10,3 | 505,9% |
Zysk netto | 0,4 | -0,9 | - | - | -108,6% | -7,8 | -36,6% |
marża EBITDA | 11,1% | 9,2% | 1,89 | 3,38 | 1,51 | 10,33% | 1,62 |
marża EBIT | 2,4% | 0,8% | 1,61 | 2,81 | 1,19 | 1,76% | 1,47 |
marża netto | 0,2% | -0,3% | 0,57 | 2,04 | 2,96 | -1,28% | 0,86 |
FILM I KSIĄŻKA
Przychody segmentu Film i Książka wzrosły o 11,6 proc. do 78,9 mln zł dzięki wyższym wpływom ze sprzedaży biletów oraz wpływom ze sprzedaży barowej w kinach sieci Helios za sprawą wysokiej frekwencji. Z kolei wzrost kosztów operacyjnych w tym segmencie działalności grupy (do 80,5 mln zł z 75,6 mln zł przed rokiem) był spowodowany głównie rozwojem sieci kin Helios i wysoką frekwencją w kinach. Na wyższe koszty wynagrodzeń wpłynęło z kolei podniesienie minimalnej stawki płacy godzinowej.
Zysk EBITDA działalności filmowej i książkowej Agory wyniósł 6,2 mln zł i był ponad czterokrotnie wyższy niż rok wcześniej.
Na koniec czerwca sieć kin Helion składała się z 42 kin, w których działały łącznie 233 ekrany. Rok wcześniej grupa dysponowała 37 kinami z 206 ekranami.
.............................
PRASA
Przychody segmentu prasowego Agory spadły rok do roku o 13,3 proc. do 64 mln zł.
"Niższe przychody segmentu to efekt niższych wpływów ze sprzedaży reklam w Gazecie Wyborczej oraz zaprzestania wydawania bezpłatnego dziennika Metrocafe i miesięcznika Pogoda na życie" - czytamy w prezentacji spółki.
Wpływy ze sprzedaży Gazety Wyborczej spadły o 5,8 proc. do 24,3 mln zł. Sprzedaż czasopism spadł o 30 proc. do 2,8 mln zł.
Przychody z reklamy w Gazecie Wyborcze były w drugim kwartale o 19,4 proc. niższe niż rok wcześniej i wyniosły 19,1 mln zł.
Zysk EBITDA segmentu prasowego Agory wzrósł o prawie 80 proc. do 5,9 mln zł, za sprawą obniżki kosztów, która z nawiązką skompensowała spadek przychodów. Koszty operacyjne spadły rok do roku o 17,6 proc. do 58,5 mln zł.
"Ograniczenie kosztów operacyjnych segmentu Prasa to głównie rezultat mniejszych wolumenów druku tytułów własnych oraz ograniczenia kosztów reprezentacji i reklamy. Niższe koszty wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników to głównie efekt ograniczenia zatrudnienia" - podano w prezentacji grupy.
REKLAMA ZEWNĘTRZNA
Przychody segmentu reklama zewnętrzna (spółka AMS) spadły w drugim kwartale o 1,1 proc. rok do roku do 45,2 mln zł.
"Nieznacznie niższe przychody segmentu pomimo zakończenia współpracy z Metrem Warszawskim w zakresie obsługi nośników reklamowych w wagonach metra" - podano w prezentacji spółki.
Zysk EBITDA wzrósł jednocześnie o 11,6 proc. do 16,3 mln zł. Podobnie jak w segmencie prasowym wyższa zyskowność to efekt ograniczenia kosztów - spadły one o 5,4 proc. do 33,1 mln zł za sprawą zmian w strukturze portfela nośników oraz zakończenia współpracy z Metrem Warszawskim.
INTERNET
Segment internetowy wypracował przychody na poziomie 41 mln zł, czyli o 5,7 proc. niższe niż rok wcześniej, głównie za sprawą spadku sprzedaży reklam o 5,9 proc. do 33,6 mln zł.
Koszty operacyjne spadły o 3,6 proc. do 34,4 mln zł, dzięki ograniczeniu wydatków na reprezentację i reklamę.
Wynik EBITDA sięgnął 7,7 mln zł i był o 14,4 proc. niższy rok do roku.
RADIO
Sprzedaż w segmencie radiowym spadła o 5,7 proc. do 27,9 mln zł, przy czym sprzedaż reklam była niższa o 4,8 proc. i wyniosła 23,9 mln zł.
"Spadek przychodów ze świadczonej usługi pośrednictwa w stacjach innych nadawców oraz pośrednictwa dla sieci kin Helios przy wyższych przychodach ze sprzedaży czasu antenowego we własnych stacjach" - czytamy w prezentacji.
Koszty operacyjne spadły o 4,9 proc. do 23,1 mln zł. Wynik EBITDA spadł o 6,7 proc. do 5,6 mln zł.
DRUK
Działalność drukarska Agory wypracowała w drugim kwartale 32,9 mln zł przychodów, o 20,9 proc. mniej rok do roku za sprawą niższych wolumenów produkcji oraz rosnącego udziału druku na papierze powierzonym.
Koszty segmentu drukarskiego ograniczono o 21,8 proc. do 34,1 mln zł, w wyniku czego EBITDA wzrosła (pomimo spadku przychodów) o 10,5 proc. do 4,2 mln zł.