Reklama

Wyniki Firmy Oponiarskiej Dębica pod presją pogodową

Firma Oponiarska Dębica S.A., zanotowała w trzecim kwartale 2015 r. przychody ze sprzedaży w wysokości 471,5 mln złotych, o 3,7% niższe w ujęciu rok do roku, ale wyższe o 2,9% w porównaniu z II kwartałem 2015 r. W pierwszych dziewięciu miesiącach br. były one niższe o 7,1% w stosunku do analogicznego okresu 2014 r.

Zysk EBIT w trzecim kwartale br. osiągnął poziom 26,8 mln zł i był niższy o 6,0% w stosunku do uzyskanego w tym samym okresie ubiegłego roku. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2015 r. EBIT wyniósł 108 mln zł i był wyższy o 1,5% w porównaniu z trzema pierwszymi kwartałami 2014 r. Zysk netto w trzecim kwartale 2015 r. to 29,6 mln zł, czyli o 3,6% mniej niż w analogicznym okresie ub.r.

Reklama

W pierwszych dziewięciu miesiącach br. zysk netto był niższy o 10,2% w porównaniu z tym samym okresem 2014 r., na co istotny wpływ miało utworzenie rezerwy na podatek odroczony w wysokości 9,8 mln zł, w związku z działalnością na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej Euro-Park Mielec.

Sprzedaż do podmiotów z Grupy Goodyear w trzecim kwartale 2015 r. stanowiła 94,0% sprzedaży ogółem, wobec 89,6% w analogicznym okresie 2014 r. Sprzedaż do podmiotów niepowiązanych obniżyła się w trzecim kwartale br. o 44,2% w ujęciu rok do roku.

Spadek przychodów ze sprzedaży do jednostek niepowiązanych notowany jest od początku bieżącego roku. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy były one o 43,5% niższe od osiągniętych w tym samym okresie 2014 r. W dużej mierze przyczyniło się to do spadku poziomu przychodów ze sprzedaży ogółem. Udział przychodów ze sprzedaży do podmiotów niepowiązanych w przychodach ogółem obniżył się z 12,2% w okresie styczeń-wrzesień 2014 do 7,4% w pierwszych trzech kwartałach roku 2015.

Przeciętne jednostkowe koszty produkcji zostały obniżone w trzech kwartałach 2015 r. o 2,8% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

W pierwszych trzech kwartałach br. koszty sprzedaży oraz ogólnego zarządu wyniosły 57,7 mln zł i były o 23,8% niższe niż w tym samym okresie 2014 r. Udział tych kosztów w wartości sprzedaży wyniósł 4,1% wobec 5,0% za pierwsze dziewięć miesięcy ub.r.

W pierwszych dziewięciu miesiącach br. nakłady inwestycyjne Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. wyniosły 34,4 mln zł. Przeznaczono je m.in. na modernizację linii produkcyjnych opon do samochodów ciężarowych i rozszerzenie gamy produktów, w celu zapewnienia Spółce jeszcze lepszej rentowności i zwiększania jej konkurencyjności w tym segmencie.

Potencjał rynkowy zarówno w Polsce, jak i w Europie Środkowo-Wschodniej był w trzecim kwartale

2015 r. wyższy, niż w analogicznym okresie ub.r. Dotyczy to zwłaszcza segmentu opon do pojazdów ciężarowych i to w całej Europie.

Z drugiej strony spadek potencjału rynkowego w Polsce, w segmencie opon do samochodów osobowych i dostawczych o 3% w pierwszych dziewięciu miesiącach 2015 r. W stosunku do analogicznego okresu 2014 r. miał niekorzystny wpływ na osiągnięte przez nas w tym okresie przychody ze sprzedaży. Niższe w stosunku do trzeciego kwartału 2014 r. było zapotrzebowanie na opony zimowe w Polsce, co związane było z utrzymującym się relatywnie wysokim poziomem ich zapasów u odbiorców. Utrzymywała się również nadpodaż opon na polskim rynku, wywierająca presję na obniżkę ich cen.

Pomimo tego splotu niekorzystnych uwarunkowań rynkowych wypracowany przez Spółkę w pierwszych dziewięciu miesiącach 2015 r. wynik EBIT był lepszy w ujęciu rok do roku, dzięki optymalizacji kosztów produkcji, ścisłej kontroli kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu - mówi Stanisław Cieszkowski, Prezes Zarządu Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.

Firma Oponiarska Dębica S.A. to wiodący polski producent opon do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. Od 1995 roku inwestorem strategicznym w Spółce jest amerykański koncern The Goodyear Tire & Rubber Company, który poprzez Goodyear S.A. z siedzibą w Luksemburgu posiada ok. 81,4% kapitału zakładowego Spółki. Firma Oponiarska Dębica S.A. jest największym w Europie i jednym z największych na świecie zakładów koncernu Goodyear. Spółka produkuje opony takich marek, jak: Dębica, Goodyear, Dunlop, Fulda i Sava. Sprzedaje swoje produkty w Polsce i 60 krajach na sześciu kontynentach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Hiszpanii, Włoszech, USA i Brazylii.

opr.MZB

Dowiedz się więcej na temat: ze | R.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »