Zatwierdzono plany ograniczeń inwestycji w motoryzację w Chinach
Rządowa komisja sterująca chińską gospodarką zatwierdziła we wtorek nowe regulacje dotyczące inwestycji w sektorze motoryzacyjnym. Przepisy wywołują obawy koncernów samochodowych, gdyż ograniczają możliwość zwiększenia produkcji pojazdów spalinowych.
Chińska Państwowa Komisja Rozwoju i Reform (PKRiR) poinformowała, że zabroni zakładania nowych niezależnych przedsiębiorstw produkujących wyłącznie pojazdy spalinowe. Komentatorzy oceniają to jako element szerszej kampanii promującej rozwój tzw. pojazdów na nowe energie (NEV), definiowanych jako napędzane całkowicie lub częściowo energią elektryczną.
Nowe ograniczenia, które wejdą w życie 10 stycznia 2019 roku, mają również na celu redukcję nadwyżek mocy produkcyjnych w sektorze produkcji samochodów.
Opublikowany wcześniej w tym roku projekt przepisów zaniepokoił niektóre zagraniczne koncerny samochodowe, które obawiały się, że Pekin stara się konsolidować rodzimy przemysł motoryzacyjny poprzez fuzje i strategiczną współpracę.
Według agencji Reutera nowe przepisy wprowadzają większe restrykcje dotyczące powiększania mocy wytwórczych w przypadku aut spalinowych, ale również komplikują inwestycje w sektorze pojazdów elektrycznych. Ich wprowadzenie może jednak oznaczać, że wznowione zostanie wydawanie zezwoleń na nowe fabryki dla producentów NEV-ów. Ostatnie takie zezwolenie wydano w połowie 2017 roku - przypomina Reuters.
PKRiR przekazała, że będzie "ściśle kontrolować" powiększanie mocy wytwórczych samochodów spalinowych, jak również poprawiać warunki dla przedsiębiorstw produkujących auta elektryczne oraz nadzorować "zdrowy i uporządkowany rozwój" sektora pojazdów na nowe energie.
Chiny są największym rynkiem motoryzacyjnym na świecie, ale miesięczne dane sugerują, że rok 2018 będzie pierwszym od 28 lat, w którym sprzedaż aut spadnie. Listopad był piątym miesiącem z rzędu, w którym odnotowano spadek sprzedaży nowych aut - o prawie 14 proc. w porównaniu z listopadem ubiegłego roku.
Eksperci wiążą spadek m.in. ze spowolnieniem gospodarczym i toczoną przeciwko USA wojną celną. Według Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów, po spadku w 2018 roku sprzedaż utrzyma się na stałym poziomie w roku 2019.