Zysk netto Mercator Medical wzrósł w pierwszym półroczu o 25 proc. do ponad 7 mln zł
Mercator Medical, notowany na GPW międzynarodowy producent i dystrybutor rękawic medycznych, w okresie od stycznia do czerwca wypracował 128,5 mln zł przychodów, czyli o 27 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Wynik EBITDA przekroczył 12,3 mln zł i był wyższy o blisko 17 proc. r/r. Spółka osiągnęła 7,2 mln zł zysku netto, czyli ponad 25 proc. więcej niż w pierwszym półroczu roku 2015. W samym drugim kwartale br. przychody wzrosły o 30 proc. rok do roku do 69,1 mln zł, zysk EBITDA o 16 proc. r/r do 6,3 mln zł, a zysk netto o 69 proc. r/r do 4,4 mln zł.
Mercator Medical rozpoczyna wdrażanie zaktualizowanej w sierpniu strategii na lata 2016-2018, która ma na celu istotne zwiększenie skali działalności grupy oraz wejście do grona średniej wielkości graczy na rynku rękawic medycznych w skali globalnej.
Wyższe przychody spółka uzyskała zarówno w segmencie rękawic medycznych, jak i wyrobów z włókniny. Co istotne, sprzedaż wzrosła na szczególnie ważnych z punktu widzenia spółki rynkach, takich jakich USA, Rosja, Polska, Węgry i Czechy. W Stanach Zjednoczonych sprzedaż w pierwszym półroczu 2016 r. zwiększyła się o ponad 100 proc., do 16,9 mln zł.
- Wyniki finansowe Grupy Mercator Medical w pierwszym półroczu potwierdzają stały trend wzrostowy naszej organizacji. Nieustannie zwiększamy sprzedaż, utrzymując jednocześnie na wysokim poziomie osiągane marże. Obserwowany wzrost skali biznesu jest efektem realizacji strategicznego celu, jakim była zakończona w 2015 r. rozbudowa fabryki rękawic medycznych w Tajlandii - tłumaczy dr Wiesław Żyznowski, współzałożyciel, główny akcjonariusz i prezes zarządu Mercator Medical.
- Wydatki na ochronę zdrowia rosną, a wraz z nimi popyt na rękawice medyczne. Niezależne raporty wskazują, że dynamika tego wzrostu w ujęciu globalnym wynosi ok. 6 proc. rocznie. Oznacza to, że rozwijamy się znacznie szybciej niż rynek. Chcemy utrzymać to tempo w kolejnych latach - dodaje.
Mercator Medical zakupił zakład produkcyjny w Tajlandii w 2006 r. W roku 2013 spółka debiutowała na GPW i przeprowadziła emisję akcji pozyskując 29 mln zł. Środki zostały przeznaczone przede wszystkim na rozbudowę fabryki, w wyniku której moce produkcyjne wzrosły blisko dwukrotnie, do 1,2 mld sztuk rocznie. W całym 2015 r. spółka wypracowała 226,6 mln zł przychodów, co oznacza wzrost o 34 proc. względem roku 2014.
- Z sukcesem zrealizowaliśmy obietnice, jakie złożyliśmy naszym akcjonariuszom. Mercator Medical rozwija się bardzo dynamicznie i nic nie wskazuje na to, by miało się to zmienić w kolejnych latach. Tempo wzrostu stymulować ma dodatkowo realizacja naszych strategicznych planów - tłumaczy Żyznowski.
W sierpniu 2016 r. spółka zaprezentowała strategię na lata 2016-2018. Opiera się ona na czterech filarach: budowie drugiej fabryki rękawic medycznych w Tajlandii (produkującej rękawice nitrylowe, które stają się najszybciej rosnącym segmentem w globalnym rynku jednorazowych rękawic medycznych), fabryki jednorazowych materiałów z włókniny w Polsce, silnej ekspansji na rynki Europy Zachodniej oraz umocnieniu pozycji na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, w tym w Rosji.
W wyniku budowy drugiej fabryki w Tajlandii, moce produkcyjne grupy mają wzrosnąć o ok. 150 proc., do 3 mld rękawic rocznie.
Opr. MD