GRUPAAZOTY (ATT): GRUPA AZOTY SA (79/2025) Przyjęcie strategii Grupy Azoty do 2030 roku - raport 79/2025

Raport bieżący z plikiem 79/2025

Podstawa prawna: Art. 17 ust. 1 Rozporządzenia MAR - informacje poufne

Zarząd spółki Grupa Azoty S.A. ("Spółka") informuje, że w dniu 3 listopada 2025 roku Zarząd Spółki przyjął, a Rada Nadzorcza zatwierdziła Strategię Grupy Kapitałowej Grupa Azoty do 2030 roku ("Strategia").

Decyzja o przyjęciu nowej strategii jest odpowiedzią na wyzwania, jakie przyniosło dynamicznie zmieniające się otoczenie rynkowe. Strategia wyznacza, po okresie turbulencji gospodarczych, które przełożyły się na spadek wyników finansowych, kierunek odbudowy i dalszego rozwoju Grupy Azoty. Jej realizacja ma na celu wzmocnienie pozycji rynkowej Grupy Azoty, jej odporności na zmiany w otoczeniu makroekonomicznym, zwiększenie efektywności operacyjnej oraz konsekwentne budowanie wartości Grupy Azoty. W opracowaniu uwzględniono zmiany otoczenia rynkowego o istotnym znaczeniu dla Grupy Azoty (m.in. normalizację cen gazu i stabilizację cen energii na poziomie istotnie wyższym w porównaniu z okresem sprzed 2020 roku, wdrożenie dyrektywy RED III, utrzymanie ceł Unii Europejskiej na nawozy z Rosji i Białorusi oraz dalszy wzrost importu produktów chemicznych z Chin, Afryki czy Bliskiego Wschodu). Wskazano także szanse pozwalające na rozwój dotychczasowych i nowych obszarów (wzrost rynku nawozów w Polsce, w tym rosnący potencjał nawozów specjalistycznych, wzrost wolumenów importowanych chemikaliów wymagających infrastruktury transportowej, wzrost wydatków na obronność w Unii Europejskiej i Polsce).

Reklama

Strategia wskazuje, że segment Nawozy pozostaje kluczowym dla działalności Grupy Azoty, w oparciu o który rozwijana będzie stabilna organizacja, o skali pozwalającej konkurować na europejskim rynku oraz zapewniającej bezpieczeństwo żywnościowe Polski i regionu. W ramach segmentu Nawozy rozwijany będzie portfel produktów najwyższej jakości, łącząc nowoczesne technologie z głębokim zrozumieniem potrzeb klientów. Równolegle, odpowiadając na zmiany otoczenia i w oparciu o posiadane już kompetencje, Grupa Azoty będzie rozwijać nowe gałęzie wartości i budować odporność na rynkowe zawirowania. W celu zabezpieczenia łańcucha dostaw chemii ciężkiej, w tym niskoemisyjnego amoniaku, zostanie rozbudowana i zmodernizowana posiadana infrastruktura logistyczna. W odpowiedzi na rosnący popyt i zabezpieczając lokalne dostawy dla sektora obronnego powstanie nowy segment Chemia dla obronności. Długoterminowa wartość segmentu Zaawansowana Chemia będzie budowana również w oparciu o partnerstwa z inwestorami branżowymi.

Strategia wprowadza nowy model operacyjny oparty o cztery segmenty:

- Segment Nawozy - podstawowy segment działalności Grupy Azoty, która jest liderem polskiego rynku nawozów z ponad 50% udziałem i ok. 10% w UE,

- Segment Logistyka - wysokomarżowy segment wzrostowy, zapewniający jednocześnie stabilny i elastyczny łańcuch dostaw, w tym amoniaku do Grupy Azoty,

- Segment Chemia dla obronności - nowy wysokomarżowy i dynamicznie rozwijający się segment będący w fazie rozwoju, stanowiący część kluczowego łańcucha dla zdolności obronnych Polski,

- Segment Chemia zaawansowana - obejmujący biznes alkoholi oxo, plastyfikatorów i tworzyw konstrukcyjnych, którego dalszy rozwój planowany jest w oparciu o partnerstwa z inwestorami branżowymi. Docelowo segment nie obejmuje projektu Polyolefins z uwagi na realizowany proces dezinwestycji.

Aby efektywnie realizować cele Strategii Grupa Azoty uruchomiła proces transformacji organizacyjnej, który zakończy się wdrożeniem nowego modelu operacyjnego i organizacyjnego Grupy Azoty umożliwiającego zwiększenie dyscypliny wyniku finansowego i zwinnego dostosowania się do zmian otoczenia rynkowego. Funkcje strategiczne i definiowanie standardów korporacyjnych umiejscowione zostaną na poziomie centrali, natomiast funkcje produkcyjne w segmentach biznesowych. Dodatkowo nastąpi scentralizowanie usług wsparcia. Działania te pozwolą przede wszystkim na poprawę efektywności operacyjnej Grupy i optymalizację kosztów funkcjonowania.

Jednocześnie do 2027 Grupa Azoty będzie realizować kompleksowy program naprawczy Azoty Business wprowadzony w odpowiedzi na trudną sytuację zewnętrzną i wewnętrzną. Działania realizowane w ramach programu obejmują:

- zmniejszenie kosztów operacyjnych,

- efektywną alokację nakładów inwestycyjnych

- optymalizację zatrudnienia,

- dezinwestycje w obszarach niezwiązanych z podstawową działalnością Grupy,

- wyłączenia niedochodowych instalacji.

W wyniku realizacja Strategii Grupa Azoty planuje osiągnąć do 2030 roku roczne przychody na poziomie 17-18 mld PLN oraz EBITDA w zakresie 1,9-2,0 mld PLN, co przełoży się na marżę EBITDA przekraczającą 10%. Istotnym elementem strategii jest utrzymanie dyscypliny finansowej, wyrażającej się wskaźnikiem zadłużenia netto do EBITDA poniżej 2,5 razy. Planowane nakłady inwestycyjne ("CAPEX") w latach 2025-2030 wyniosą od 3 do 4 mld PLN, w tym z wykorzystaniem finansowania zewnętrznego.

Grupa Azoty zdefiniowała także cele finansowe dla każdego z czterech segmentów.

Segment Nawozy

- ponad 50% udział w polskim rynku nawozowym,

- wzmocnienie pozycji drugiego producenta w Unii Europejskiej,

- roczne przychody do 2030 roku na poziomie 11-12 mld PLN przy marży EBITDA 9-10%.

Segment Logistyka

- wiodąca rola Grupy Azoty jako kluczowego podmiotu logistyki chemii ciężkiej w regionie (w tym obsługująca rosnący import amoniaku), z rocznym przewożonym wolumen chemikaliów przekraczający 3 miliony ton,

- roczne przychody do 2030 roku na poziomie powyżej 0,6 mld PLN przy marży EBITDA powyżej 30%.

Segment Chemia dla obronności

- istotny dostawca na lokalnym rynku chemikaliów dla obronności (intensyfikacja produkcji chemikaliów wykorzystywanych do produkcji materiałów wysokoenergetycznych oraz rozszerzenie portfolio produktów o nitrocelulozę, nitroguanidynę oraz nitroglicerynę),

- roczne przychody do 2030 roku na poziomie 600 - 800 mln PLN przy marży EBITDA 40% - 50%.

Segment Zaawansowana Chemia

- dostarczanie wysokiej jakości tworzyw, alkoholi oxo i plastyfikatorów, które łączą zrównoważony rozwój z efektywnością kosztową m.in. dzięki zwiększeniu udziału Compoundów w sprzedaży Tworzyw do 50%,

- roczne przychody do 2030 roku na poziomie 3-3,5 mld PLN przy marży EBITDA na poziomie około 4%.

Strategia nie zmienia dotychczasowego podejścia Spółki do ESG, które koncentruje się na wspieraniu zrównoważonego rozwoju poprzez ochronę środowiska, dbałość o społeczeństwo oraz odpowiedzialne zarządzanie ładem korporacyjnym. W obszarze dekarbonizacji Spółka wyznacza priorytety do 2030 roku (względem 2024 roku):

- redukcję emisji Zakresu 1 o 9%,

- redukcję emisji Zakresu 2 o 70%,

- redukcję śladu węglowego Grupy Kapitałowej o 9%.

Cele w obszarze ESG zakładają utrzymanie sprzedaży produktów o obniżonym śladzie węglowym w obliczu rosnącego zainteresowania rynku zrównoważonym rozwojem.

Szczegóły Strategii wraz z założeniami znajdują się w prezentacji, która jest załącznikiem do niniejszego raportu.

Podstawa prawna: Art. 17 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej z dnia 12 czerwca 2014, nr. L 173/1 z późn. zm.).

[English version below]

More information on page: http://biznes.pap.pl/en/reports/espi/all,0,0,0,1

Załączniki

Archiwum.zip
Emitent/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »