MOL (MOL): Nowe cele strategiczne i finansowe Grupy MOL na lata 2006-2010 - raport 95
Raport bieżący nr 95/2005
Podstawa prawna:
Inne uregulowania
"NOWA EUROPA" NADAJE TEMPO
Nowe cele strategiczne i finansowe Grupy MOL na lata 2006-2010
Strategią MOL na lata 2006-2010 jest maksymalizacja potencjału wynikającego z rozwoju regionu "Nowej Europy", przy jednoczesnych wysokich zyskach. W oparciu o zdyscyplinowaną historię realizacji kontraktów oraz dowiedzione umiejętności w zakresie transformacji i integracji, MOL będzie nadal rozwijał grupę mając na celu wzrost i wydajność, przy jednoczesnym ostrożnym zarządzaniu ryzykiem na poziomie grupy.
Kluczowe cele strategiczne*
- Wskaźnik EBITDA grupy: 3,5 miliarda USD
- Wskaźnik ROACE** na poziomie 15%
- Poprawa wydajności o 285 millionów USD
*w oparciu o zestaw założeń rynkowych
**w oparciu o NOPLAT (zysk operacyjny netto minus skorygowane podatki)
Jak skomentował Zsolt Hernádi, Prezes Zarządu MOL: â��W oparciu o naszą udaną współpracę z partnerami regionalnymi, dokonane w odpowiednim momencie inwestycje w aktywa o wysokiej jakości oraz konsekwentne wdrożenie naszych celów wydajności i synergii, udało nam się osiągnąć strategiczne cele na rok 2005 zdecydowanie przed terminem. W ostatnich trzech latach MOL osiągnął jedne z najlepszych wyników na świecie pośród zintegrowanych firm z branży energetycznej. Na podstawie naszych udokumentowanych zdolności, w okresie do roku 2010, naszym celem będzie uzyskanie bardzo wysokiego wzrostu przy jednoczesnym utrzymaniu stopy zwrotu Grupy na poziomie przewyższającym osiągnięcia naszych konkurentów".
Aby osiągnąć powyższe cele MOL wyznaczył następujące wskaźniki:
- Wzrost: Wskaźniki wzrostu Spółki MOL zostały opracowane po szczegółowej analizie równowagi portfela biznesowego. Celem firmy jest dalsza integracja działalności wydobywczej, potrojenie produkcji węglowodorów oraz podwojenie sprzedaży produktów rafinowanych. MOL planuje osiągnąć ambitne cele wzrostu w tym okresie dzięki przeznaczeniu 5,4 miliarda USD na wewnątrzkorporacyjny program wydatków kapitałowych oraz dzięki zdyscyplinowanemu podejściu do zewnętrznych możliwości rozwoju.
- Wydajność: Dalszy wzrost wydajności operacyjnej w celu osiągnięcia rocznego poziomu oszczędności 285 milionów USD od roku 2010. Kwota ta zostanie uzyskana poprzez ograniczenie kosztów oraz lepsze wykorzystanie aktywów.
- Elastyczność finansowa: Spółka MOL planuje utrzymać finansowanie zewnętrzne na poziomie niższym niż 30% kapitału zakładowego i utrzymać ocenę wiarygodności kredytowej na poziomie spółki inwestycyjnej. Spółka planuje stopniowo zwiększać bezwzględny poziom dywidendy do roku 2010, aż do osiągnięcia poziomu wypłaty dywidendy swoich konkurentów (obecnie 30% znormalizowanych przychodów).
Aby osiągnąć wymienione cele, opracowaliśmy następujące strategie dla poszczególnej działalności biznesowej:
Wydobycie � Budowa skoncentrowanego, lecz solidnego portfela bazowego
W Segmencie Wydobywczym i Produkcyjnym, Spółka MOL planuje potroić produkcję węglowodorów do poziomu 300 tys. baryłek równoważnika ropy (boe) dziennie, potroić łączny poziom rezerw ropy i gazu do 900 milionów boe do roku 2010, przy jednoczesnym utrzymaniu kosztów wymiany rezerwy na poziomie poniżej 6,5 USD za boe. W regionie Europy Środkowowschodniej, MOL planuje rozszerzyć swoją działalność wydobywczą i produkcyjną wspólnie ze Spółką INA oraz w ramach nowych przejęć. Na rynku międzynarodowym, MOL planuje utrzymać silny i spójny portfel przy zastosowaniu rygorystycznych metod jego oceny i zarządzania nim. Obejmuje to przynajmniej jeszcze jeden znaczący region, poza obecnymi terytoriami działalności Spółki, w celu zabezpieczenia długoterminowego wzrostu rezerw oraz jednoczesnego utrzymania równowagi pomiędzy ryzykiem związanym z działalnością wydobywczą, a projektami rozwojowymi i produkcyjnymi. W wyniku tych działań, Spółka planuje powiększyć udział segmentu wydobywczego we wskaźniku EBITDA Grupy do poziomu powyżej 40%.
Dystrybucja â�� Dalszy rozwój sieci rafinerii wytwarzających produkty o konkurencyjnych parametrach oraz budowa wydajnej sieci sprzedaży detalicznej
W działe Rafinacji i Marketingu, celem Spółki MOL jest utrzymanie czołowej pozycji w zakresie jakości i wykorzystanie jej na nowych, rozwojowych rynkach. Dlatego Spółka zamierza zainwestować w usprawnienia jakościowe na kluczowych rynkach w celu poprawy wydajności, a także rozważać najkorzystniejszse możliwości przejęć innych podmiotów. Spółka planuje zwiększyć sprzedaż produktową do poziomu 500 tys. baryłek dziennie. Jednocześnie MOL będzie tak optymalizował swoją sieć dystrybucji, aby osiągać maksymalny zysk poprzez dalszy rozwój sieci dostaw surowców zgodny z filozofią Grupy.
Celem MOL jest posiadanie do 2010 roku wydajnej sieci detalicznej obejmującej 1500 stacji paliw znajdujących się w zasięgu dostaw rafinerii Spółki.
Działalność petrochemiczna â�� Budowa na inwestycjach trzech ostatnich lat
W segmencie działalności Petrochemicznej, Spółka MOL planuje wykorzystać swoją wysokiej jakości bazę aktywów, konkurencyjną strukturę cenową i korzystną lokalizację geograficzną, aby wzmocnić swoją pozycję niszowego uczestnika rynków Zachodnich, przy jednoczesnym rozwoju swojej obecności na strategicznych, rozwojowych rynkach Wschodnich.
Przesył gazu â�� Uzyskanie dodatkowego przychodu
W segmencie Gazu, celem Spółki MOL jest utrzymanie obecnej pozycji w zakresie przesyłu, co pozwali nie tylko na utrzymanie stałych dostaw gotówkowych, lecz również możliwości rozwoju. Intencją Spółki jest dalsze zwiększenie zaangażowania w regionalną działalność przesyłu gazu, dzięki wykorzystaniu wyjątkowej lokalizacji geograficznej.
Podsumowując â�� Spółka MOL jest przekonana, że jej obecne możliwości, doświadczenie i nowa strategia dają solidną podstawę, dzięki której może stawiać czoła nadchodzącym wyzwaniom. Wizją Spółki MOL jest takie wykorzystanie dynamiki rynków "Nowej Europy", aby uzyskać nadzwyczajne tempo rozwoju, ponadprzeciętną zyskowność oraz wysoką stopę zwrotu z posiadanych aktywów.
Szczegółowa prezentacja strategii będzie dostępna na witrynie internetowej Spółki MOL pod adresem: www.mol.hu
Data autoryzacji: 28.11.05 08:42
Rupert Foster - szef relacji inwestorskich