106 tys. inteligentnych liczników prądu w systemie Energi-Operator

Energa-Operator zakończyła pierwszy etap budowy systemu inteligentnych liczników prądu. U 106 tys. odbiorców spółki licznik można już odczytać zdalnie i klienci mogą np. od razu wiedzieć, ile energii zużywają.

Jak poinformowała we wtorek Energa-Operator, spółka zakończyła pierwszy etap budowy systemu inteligentnego opomiarowania sieci energetycznej. Oprócz zamontowania 106 tys. liczników na terenie Drawska Pomorskiego, Władysławowa oraz Kalisza budowa systemu wymagała również zmodernizowania 1558 stacji energetycznych i zainstalowania takiej samej liczby nowych łączy telekomunikacyjnych, wdrożenia technologii przesyłu danych oraz budowy od podstaw systemu informatycznego do obsługi i zarządzania tymi danymi.

Jak podkreśliła spółka, dzięki temu odczyt zużycia czy zmiana taryfy nie wymaga wizyt przedstawicieli firmy; licznik można również zdalnie załączyć i odłączyć. Z kolei odbiorcy mający nowe liczniki mogą korzystać z portalu oraz aplikacji mobilnych, pozwalających na codzienne sprawdzanie zużycia energii. Ponadto w Kaliszu klienci Energii mogą już rozliczać się w dowolnie wybranym przez siebie dniu miesiąca.

Reklama

Jak podkreślił prezes Energi-Operator Rafał Czyżewski, system jest zgodny z wymaganiami Urzędu Regulacji Energetyki. - Dane niezbędne do rozliczeń z klientami przekazywane są zdalnie do systemu informatycznego ze skutecznością na poziomie 99 proc., a początkowo zakładaliśmy, że sukcesem będzie uzyskanie 95 proc. skutecznych odczytów - podkreślił.

Czyżewski dodał, że dzięki podzieleniu systemu na trzy niezależne warstwy - system centralny, telekomunikację oraz liczniki - spółka uniezależniła się od konkretnych dostawców czy konkretnych technologii.

- Zbudowaliśmy system używając otwartych standardów, co pozwoli nam kupować dalsze partie infrastruktury na bardzo konkurencyjnym rynku. Rozpoczęliśmy już także prace nad wykorzystaniem systemu do wdrożenia nowych funkcjonalności: lokalnego bilansowania energii, czy odczytów liczników innych mediów - podkreślił prezes Energi-Operator.

Energa-Operator działa w północnej i środkowej części Polski na obszarze 75 tys. km kw. i eksploatuje ponad 190 tys. km linii energetycznych. Dostarcza energię do 2,5 mln gospodarstw domowych oraz ponad 300 tys. firm, co daje jej ok. 17-proc. udział w rynku dystrybucji energii elektrycznej. W sumie firma zamontowała już inteligentne liczniki u 225 tys. klientów, ale nie wszystkie działają już w systemie, który pozwala wykorzystać ich możliwości.

Zgodnie z europejskimi dyrektywami, do 2020 r. wszyscy odbiorcy prądu w UE powinni już mieć inteligentne liczniki, które są jednym z elementów tzw. smart grid, czyli inteligentnej sieci energetycznej. Smart grid pozwala lepiej zarządzać energią, obniżać jej zużycie, zwiększać bezpieczeństwo całego systemu energetycznego oraz korzystać z wielu rozproszonych, nawet niewielkich źródeł energii, co m.in. otwiera drogę do "przydomowej" produkcji.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

PAP
Dowiedz się więcej na temat: inteligentne liczniki prądu | operator | licznik | Energa | system | liczniki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »