4 mld zł wydatków na reklamę
Łączne wydatki na reklamę, według danych cennikowych netto, w telewizji, radiu, gazetach i magazynach w II kwartale tego roku wzrosły wobec analogicznego okresu 2005 roku o 26,35 proc. i wyniosły 3,957 mld zł - wynika z danych firmy Expert Monitor, przekazanych w poniedziałek PAP.
Dane te nie uwzględniają indywidualnie negocjowanych rabatów i autopromocji. Ponadto firma Expert Monitor zaznacza, że odnoszą się one do mediów monitorowanych przez nią w danym okresie, a monitoring jest sukcesywnie rozszerzany.
Według Expert Monitor, z objętych monitoringiem sektorów, największe wpływy i jednocześnie największy wzrost zanotowały stacje telewizyjne. Ich łączne cennikowe wpływy z reklam w II kwartale wzrosły o 37,61 proc. i wyniosły 2,283 mld zł.
Drugim sektorem pod względem wartości pozyskanych wpływów reklamowych okazały się magazyny, notujące wzrost w tym sektorze o 15,02 proc. do 652 mln zł.
Gazety, trzecie w kolejności, zwiększyły wpływy z reklam o 8,91 proc. - wpływy wyniosły 643 mln zł.
Stacje radiowe zanotowały wzrost cennikowych wpływów z reklam o 20,19 proc. do 379 mln zł.
Według danych Expert Monitor, największym reklamodawcą w II kwartale 2006 roku był, tak jak rok wcześniej, Unilever-Bestfoods, który wydał na reklamę 156,7 mln zł. Na drugim miejscu znalazła się Nestle Polska sp. z o.o. (82,8 mln zł), która rok wcześniej była trzecia. Trzecie miejsce w tym roku przypadło Procter&Gamble (81,7 mln zł), które rok wcześniej było na drugiej pozycji.
Na czwartym miejscu pod względem wydatków na reklamę uplasowała się Polska Telefonia Cyfrowa (rok wcześniej PTC zajmowała pod tym względem siódmą pozycję, w II kwartale br. na reklamę operator wydał 81,6 mln zł). Piąte miejsce przypadło L`Oreal Polska (rok wcześniej szóste miejsce, w II kwartale wydatki wyniosły 68,5 mln zł).