48 nadajników cyfrowych w Polsce wystarczy?

Na wiele pytań dotyczących procesu cyfryzacji wciąż nie znamy odpowiedzi. Nadal czekamy na harmonogram wyłączania analogu, który powinna przedstawić TVP. Tu jednak powstaje błędne koło: nie można wyłączyć nadajników analogowych, bo wielu mieszkańców zostałoby pozbawionych dotychczasowych programów TV, a z drugiej strony należałoby wyłączyć emisje analogowe, by zwolnić częstotliwości dla nowych nadajników cyfrowych.

Telewizja cyfrowa a analogowa - komentarz ekspercki TV Puls

Sprawę komplikuje fakt, że nadawcy publiczni i komercyjni mają obowiązek nadawania równoległego sygnału analogowego i cyfrowego co najmniej 6 miesięcy. Niejasna pozostaje także sytuacja odbiorców telewizji naziemnej np. na terenach górskich. Sygnał analogowy docierał do nich z jednego z 48 dużych nadajników za pośrednictwem przemienników (inaczej gap-filler), czyli urządzeń odbiorczo-nadawczych, których zadaniem była retransmisja sygnału do miejsca, gdzie go brakowało ze względu na uwarunkowanie terenu, tzw. pokrycie 'białej plamy'.

Ile nadajników wystarczy?

W całym kraju było ich ok. 250. Z chwilą wyłączenia nadajników analogowych, przemienniki te przestaną funkcjonować. Czy 48 nadajników cyfrowych wystarczy, by dostarczyć sygnał do 97proc. mieszkańców naszego kraju?

Reklama

Przeprowadzono co prawda eksperyment z przemiennikiem z obiektu w Rajczy (Polska południowa), ale nie ma informacji o dalszych losach tego projektu. Pozytywnie nastraja fakt, że z miesiąca na miesiąc rośnie liczba tych, którzy - mimo skąpych informacji o cyfryzacji - już odbierają naziemną telewizję cyfrową. Odbiór NTC niewątpliwie powiększy się ze względu na takie kwestie jak dostępność set-top-boxów oraz telewizorów z wbudowanym standardem dekodowania (mpeg-4) - praktycznie 100 proc. produkowanego dziś sprzętu ma już tę możliwość.

Ponadto pojawia się możliwość mobilnego oglądania telewizji - np. poprzez komputery z dekoderem na złącze USB. Sądzę, że producenci komórek też mają swoje propozycje techniczne, które pozwolą korzystać z NTC.

Mobilna telewizja przyszłości

Należy też wziąć pod uwagę kwestię, że około 24proc. gospodarstw domowych (wg AGB) ma więcej niż jeden odbiornik telewizyjny w domu; z reguły na tym drugim, w kuchni, sypialni, pokojach dziecięcych itd. nie ma płatnej telewizji, co stanowi dodatkowy potencjał NTC. Możliwość dotarcia do większej grupy widzów jest dla wielu nadawców czynnikiem decydującym o uruchomieniu nowych kanałów, tworzonych właśnie z myślą o naziemnej telewizji cyfrowej.

Nadawcy prywatni nie będą inwestować w nowe produkcje bez zapewnienia im szerokiej dystrybucji, a tylko wraz ze wzrostem zasięgu można liczyć na rosnącą widownię i wpływy z reklam.

Z tego wszyscy powinni sobie zdać sprawę - bez odpowiedniej dystrybucji nie będzie dobrej jakościowo oferty dla widzów. Kampania informacyjna w mediach oraz objęcie zasięgiem NTC już ponad 87proc. mieszkańców Polski powinny w najbliższych miesiącach skutkować zwiększeniem liczby odbiorców naziemnej telewizji cyfrowej, poszerzeniem oferty programowej i uruchomieniem koncesjonowanych kanałów w eterze.

Klaudiusz Gomerski, Channel Manager Puls 2, Telewizja Puls

Informacja prasowa
Dowiedz się więcej na temat: nadajniki | telewizja | cyfryzacja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »