Ambitne plany Biedronki
Tempo wzrostu spożywczego handlu detalicznego w Polsce spadnie w tym roku o połowę, do 3,4 proc. - Szacujemy, że zwiększy się on o 3,4 proc., a nie jak pierwotnie zakładaliśmy, o 5,8 proc. Ostatecznie wart 217,4 mld zł rynek wzrośnie w tym roku do 224 mld zł - zauważa Marcin Szaleniec, analityk handlu detalicznego w PMR.
Jak zauważa, zmiana prognoz była konieczna ze względu na spodziewany mniejszy wzrost gospodarczy, a co za tym idzie i mniejszą konsumpcję.
Utrzymane plany
To powoduje, że zachodni właściciele największych sieci super- i hipermarketów ostrożnie planują nowe inwestycje na ten rok. Nie zamierzają jednak rezygnować z dalszej ekspansji w naszym kraju. Sieci spożywcze wstępnie deklarują, że w tym roku uruchomią w Polsce ponad 200 sklepów i zainwestują przeszło 2 mld zł. Ponad połowa otwarć będzie zasługą portugalskiej sieci dyskontowej Biedronka, która zamierza podtrzymać dynamikę rozwoju z lat ubiegłych i chce uruchomić 150 nowych sklepów.
- Na ten cel przeznaczone zostało 200-250 mln euro - powiedział GP Pedro Pereira da Silva, dyrektor generalny firmy Jeronimo Martins Dystrybucja.
Nie tylko dyskonty
Zdaniem analityków, Biedronka jest wśród tych sieci, które mogą nawet zyskać na nadchodzącej dekoniunkturze, bo ich oferta dopasowana jest do chudszego portfela przeciętnego konsumenta. Z tego założenia wychodzi inna sieć dyskontowa działająca w naszym kraju - duńskie Netto. Firma zamierza otworzyć 25 nowych sklepów.
Inne sieci spożywcze także postanowiły zaryzykować i postawić na dalszy rozwój. Francuski E.Leclerc wyda na tegoroczne projekty 200 mln zł.
- Otworzymy centrum handlowe Galeria Pomorze w Gdańsku z hipermarketem. Kończy się też rozbudowa hipermarketu w Warszawie. W przygotowaniu są już kolejne inwestycje w supermarkety w miastach średniej wielkości - wymienia Krzysztof Gajewski z E.Leclerc.
Mniejsze miasta są zresztą na mapie inwestycyjnej większości zachodnich sieci spożywczych. Wynika to z nasycenia większych pod względem super- i hipermarketów. Dlatego w kierunku mniejszych miast rusza Carrefour, który w Polsce ma już 350 sklepów.
Na kiedy zachodni detaliści z rynku materiałów budowlanych i wyposażenia wnętrz prognozuj spowolnienie popytu? Dzięki czemu może nastąpić ożywienie rynku?
Patrycja Otto
Więcej: Gazeta Prawna 30.01.2009 (21) - forsal.pl - str.A2-3