Autopoprawka do ustawy Prawo pocztowe
Rada Ministrów przyjęła autopoprawkę do projektu ustawy Prawo pocztowe.
Autopoprawka jest wypełnieniem rządowego zobowiązania złożonego podczas pierwszego czytania w Sejmie projektu rządowego Prawo pocztowe do usunięcia wątpliwości. Dokument zawiera propozycje zmian zapisów dotyczących:
1) wprowadzenia stopniowej, a nie jak zaproponowano w projekcie ustawy skokowej liberalizacji rynku usług pocztowych. Proponuje się, aby liberalizacja tego rynku nastąpiła w 3 etapach. Pierwszy z nich, rozpoczynający się bezpośrednio po wejściu w życie ustawy, zakłada zmniejszenie o połowę, tj. do ok. 1 kg limitu wagowego przesyłek pocztowych objętych tzw. obszarem zastrzeżonym, (tzn. wykazem usług pocztowych, których świadczenie jest ustawowo zagwarantowane Poczcie Polskiej, jako polskiemu operatorowi pocztowemu). Natomiast następne etapy liberalizacji, rozpoczynające się odpowiednio:
- 1 stycznia 2002 r. - obniżenie limitu wagowego do 500 g,
- 1 stycznia 2003 r. - obniżenie limitu wagowego do 350 g,
pozwolą osiągnąć, zgodnie z prawem europejskim, zakładaną gotowość Polski do akcesji do UE;
2) korekty definicji pojęć stosowanych w ustawie, budzących wątpliwości interpretacyjne, a dotyczących opisu tzw. obszaru zastrzeżonego;
3) uściślenia zapisów dotyczących zobowiązań nakładanych przepisami ustawy na polskiego, pocztowego operatora publicznego w zakresie:
- świadczeń na rzecz osób niepełnosprawnych;
- kształtowania i kontroli opłat za świadczenie usług powszechnych;
- innych wymagań, w tym dotyczących sprawozdań, wynikających z dyrektyw Unii Europejskiej;
4) zmian w ustawie z 30 lipca 1997 roku o Poczcie Polskiej;
5) innych zmian, w tym, wynikających z harmonizacji przepisów projektu ustawy Prawo pocztowe z ustawą z 12 maja 2000 roku Prawo telekomunikacyjne.
Zapisy autopoprawki zwiększą koszt działalności Urzędu Regulacji Rynku Pocztowego o około 100 tys. zł rocznie (liczonych w aktualnych cenach), ponieważ nałożono na ten organ obowiązek corocznego prowadzenia badań jakości usług powszechnych prowadzonych przez operatora publicznego.