Badanie nastrojów GfK. Największe obawy powyżej 60. roku życia
Wskaźnik nastrojów konsumenckich w Polsce w czerwcu wzrósł o 2,7 punktów procentowych; w przypadku średniej unijnej wskaźnik ten jednak spada - wynika z Barometru Nastrojów Konsumenckich firmy GfK. Zdaniem ekspertów najgorsze nastroje panują wśród Polaków w grupie powyżej 60. roku życia.
Grupa Polsat Plus i Fundacja Polsat razem dla dzieci z Ukrainy
Pomimo silnych zawirowań gospodarczych i utrzymującej się dwucyfrowej inflacji w czerwcu 2022 r. w Polsce nastąpiła poprawa wskaźnika nastrojów konsumenckich - zwrócili uwagę autorzy badania. "Nasz kraj jest tym samym jednym z nielicznych przedstawicieli Unii Europejskiej, w którym nie widać załamania w zakresie postaw nabywców. W przypadku średniej unijnej wskaźnik systematycznie spada" - wskazano.
Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK, czyli syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich, wyniósł w czerwcu br. -13,1 i wzrósł o 2,7 p.p. w stosunku do poprzedniego miesiąca.
"Na terenie całej UE średnia dla barometru wynosi -24,1" - wskazano w poniedziałkowej informacji GfK. Zwrócono uwagę, że pół roku temu przeciętne nastroje unijne "utrzymywały się na zdecydowanie wyższym poziomie niż w Polsce".
Dane GfK wskazują, że rosną prawie wszystkie składniki barometru - najbardziej ocena obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa. Jak zwróciła uwagę cytowana w poniedziałkowej informacji Barbara Lewicka z GfK, w Polsce wskaźniki dotyczące stanu finansów prywatnych rosną bardziej niż ocena gospodarki kraju. "W jakieś mierze wynika to z podwyżek płac" - zwróciła uwagę Lewicka.
Ekspertka GfK wskazała też na ocenę przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, "która w relacji miesiąc do miesiąca rośnie mocniej niż ocena obecnej sytuacji (wzrost 2,3 wobec 0,9 p.p.)". "Społeczeństwo liczy na pozytywny efekt coraz bardziej zauważalnych wzrostów stóp procentowych.
Ekonomiści od dawna wskazują, że ten proces służy wyhamowaniu inflacji i społeczeństwo w swoich ocenach pokazuje pewien kredyt zaufania, że uda się to osiągnąć w najbliższych miesiącach" - dodała.
Ze wskazań barometru wynika, że w czerwcu ujemne nastroje konsumenckie odnotowano w większości grup wiekowych. Najniższy wskaźnik (-23,8) - "ze znaczną różnicą względem pozostałych" - utrzymuje się w grupie osób powyżej 60. roku życia. Najwyższy wynik (7,2) dotyczy z kolei grupy 15-22 lata.