Reklama

BCAST nowym operatorem dla części emisji Radia Maryja

Pod koniec 2018 roku została podpisana 10-letnia umowa pomiędzy Radiem Maryja a BCAST. Na jej mocy polski operator z początkiem maja br. rozpoczął świadczenie usług emisji sygnału FM tego radia docelowo w 12 miastach w Polsce, m.in. w Warszawie, Lublinie czy Częstochowie. W ramach aktualnej współpracy operator dostarczył nadawcy najnowocześniejsze nadajniki radiowe, a w przyszłości same obiekty zostaną wyposażone w dodatkową infrastrukturę umożliwiającą tworzenie usług IoT na bazie technologii LPWAN.

Radio Maryja nadaje nieprzerwanie od 1991 r. W październiku 2018 r. rozgłośnia zdecydowała się zmienić swojego dotychczasowego operatora - firmę Emitel, dla części emisji. Dlatego też, po upływie okresu wypowiedzenia, od maja br., odpowiedzialność za nadawanie sygnału katolickiej rozgłośni w 12 polskich miastach sukcesywnie przechodzi na największego alternatywnego operatora w Polsce - firmy BCAST.

Reklama

BCAST rozpoczął swoja działalność w 2013 roku, kiedy to Maciej Lipiński i Krzysztof Karpiński zdecydowali się odejść z przejmowanej przez Emitela firmy Info-TV-Operator i założyć własną spółkę. Od tamtego czasu BCAST rozbudowuje swoją infrastrukturę nadawczą i sukcesywnie pozyskuje kolejnych nadawców. Obecnie posiada w swoim portfolio blisko 80 obsługiwanych i zakontraktowanych emisji z czego więcej niż 30 stanowią te przejęte od Emitela. Rodzima firma odpowiada już za lokalne emisje m.in. Radia Eska, RMF Classic czy też stacji Polskiego Radia w wielu polskich miastach.

W samej tylko Warszawie na 29 częstotliwości aż 13 jest już pod techniczną kontrolą BCAST bądź w trakcie procesu przejęcia, co czyni BCAST liderem w stolicy. Aktualnie do realizacji swoich usług BCAST wykorzystuje głownie istniejące obiekty wysokościowe - firma nadaje między innymi z budynku Mariottu i wieżowca Rondo1 w Warszawie, czy też Sky Tower we Wrocławiu. Oprócz emisji radiowych FM, firma obsługuje także dwa multipleksy lokalnej telewizji DVB-T - MUX L4 i MUX L7 oraz trzy lokalne multipleksy radia cyfrowego DAB+ w Warszawie, Wrocławiu i Gdańsku.

Przy użyciu najnowszej technologii

W ramach współpracy BCAST od początku maja 2019 r. rozpoczął proces przejmowania od Emitela części jego emisji mało- i średniomocowych (z mocą promieniowania do 10kW ERP). Jest to największe na polskim rynku radiodyfuzyjnym przejęcie emisji pomiędzy operatorami. Polska firma docelowo będzie odpowiedzialna za nadawanie sygnału w Warszawie, Lublinie, Częstochowie, Ostrowie Mazowieckim, Chełmie, Skierniewicach, Białej Podlaskiej, Mrągowie, Ostrołęce, Giżycku, Lęborku i Lidzbarku Warmińskim. Dodatkowo, w ramach projektu BCAST dostarczy najnowocześniejsze nadajniki radiowe marki Ecreso od swojego Partnera - francuskiej firmy WorldCast Systems (WCS), topowego dostawcy sprzętu radiowego na świecie. Poza wyposażeniem stacji własnych, BCAST wymieni urządzenia należące do Radio Maryja, operujące na stacjach nadawcy. Łącznie ponad 20 nadajników.

- Cieszymy się na myśl o tej współpracy i jesteśmy przekonani, że dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii słuchacze Radia Maryja nie odczują zmiany operatora. Mieliśmy już przyjemność współpracować z BCAST przy okazji realizacji małej emisji w Dusznikach-Zdrój oraz emisjach DAB+ w Warszawie, Wrocławiu i Gdańsku i jesteśmy pełni uznania, że polskie firmy z rodzimym kapitałem są w stanie świadczyć usługi na tak wysokim poziomie ­- mówi o. Grzegorz Moj, odpowiedzialny z ramienia Radia Maryja za podpisanie umowy z BCAST.

Projekt wymiany nadajników dla Radia Maryja posiada jeszcze jeden istotny aspekt. Urządzenia Ecreso zostały bowiem wyposażone w opcję SmartFM. Jest to opatentowana przez WCS funkcja, która wykorzystuje sztuczną inteligencję w celu dynamicznej obróbki dźwięku i adaptacji mocy wyjściowej nadajnika, dzięki czemu wzrastają wrażenia odsłuchowe, a konsumpcja energii spada nawet o 40 proc. Jest to jedno z pierwszych komercyjnych wdrożeń tej technologii na świecie.

- W większości przypadków nie jesteśmy w stanie wygrać z operatorem dominującym parametrami obiektów nadawczych, ale jesteśmy w stanie wygrać nowatorskim i świeżym podejściem. Przy budowaniu swoich własnych produktów, jak i we współpracy z dostawcami, szukamy przełomowych rozwiązań, które pozwolą nam przyciągnąć Klientów. Wierzymy, że technologie takie jak SmartFM wprowadzą na rynek zupełnie nową jakość - zaznacza Krzysztof Karpiński, członek zarządu BCAST odpowiedzialny za sprzedaż.

W kierunku emisji wysokomocowych

Wspomniane nadajniki wykorzystywane przez BCAST zdążyły już potwierdzić swoją niezawodność w praktyce. To właśnie przy ich współudziale innemu partnerowi firmy, niemieckiej spółce UPLINK, udało się zdemonopolizować tamtejszy rynek FM, osiągając w nim ponad 50 proc. udziału (ponad 700 częstotliwości) w ciągu 2 lat od rozpoczęcia obowiązywania tamtejszej regulacji pozwalającej na wykorzystanie infrastruktury niezastępowalnej i krytycznej (operowanej wcześniej przez dziesiątki lat tylko przez jeden podmiot). Podobną drogę w Polsce chce przejść BCAST.

Firma do tej pory (ze względu na ograniczenia rynkowe) skupiała się na emisjach małej mocy w ośrodkach miejskich, jednak teraz deklaruje gotowość do rozpoczęcia swojej działalności w obszarze emisji wysokomocowych. Aby było to możliwe, konieczne jest formalne zakończenie procesu regulacyjnego kształtowanego przez UKE, czyli rozpoczęcie obowiązywania tzw. oferty ramowej (OR). Proces jest na ostatnim etapie administracyjnym - wydania decyzji. Stworzenie OR jest efektem uznania w styczniu 2018 r. Emitela za podmiot dominujący na polskim rynku przesyłu sygnału radiowego oraz telewizyjnego. Na mocy oferty ramowej Emitel będzie zobowiązany do odpłatnego udostępnienia swojej infrastruktury (masztów i wież) innym podmiotom. OR pozwoli więc na stworzenie realnej konkurencji w obszarach dotychczas niemożliwych (jak np. świadczenie usług dużych emisji dla nadawców ogólnokrajowych, czy obsługa techniczna ogólnopolskich multipleksów telewizyjnych DVB-T/DVB-T2). BCAST chciałby wykorzystać tę możliwość, w pierwszej kolejności rozszerzając współpracę z nadawcami radiowymi.

- Po zniesieniu ograniczenia w dostępie do niezastępowalnej infrastruktury mamy nadzieję, że uda nam się rozszerzyć współpracę z Radiem Maryja i pokazać, iż konkurencja na rynku wysokomocowych emisji jest możliwa i niesie za sobą pozytywne skutki w postaci mniejszych kosztów dla nadawców. Szacujemy, że mogą to być nawet 30 proc. niższe kwoty, przy zachowaniu dokładnie tych samym parametrów technicznych usług ­- mówi Krzysztof Karpiński, członek zarządu ds. handlowych z BCAST. - Jako nadawca z zainteresowaniem czekamy na ustalenie warunków oferty ramowej. Istnienie faktycznej konkurencji jest niezbędne do zdrowego funkcjonowania rynku, każdego - dodaje o. Grzegorz Moj z Radia Maryja. Podobne stanowisko i wsparcie w rozwoju alternatywnych usług wyraziła Grupa TIME, jeden z największych komercyjnych nadawców i właściciel ogólnopolskiej stacji radiowej Eska - Wierzymy, że aktywacja oferty ramowej stworzy warunki dla powstania konkurencyjnych ofert w obszarze radiodyfuzji nie tylko na rynku radiowym, ale również telewizyjnym - zaznacza Leszek Kozioł, prezes Radia Eska.

Opr. KM

Sprawdź bieżące informacje z rynku mediów na stronach Biznes INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »