Beaujolais przybyło ... i zarobiło?

Pomimo przyjemności konsumpcji, jaką znawcom i miłośnikom tego trunku daje Beaujolais Nouveau, wino to ma dodatkową, ekonomiczną zaletę.

Dzięki silnemu marketingowi na przełomie lat 60. i 70. dwudziestego wieku wino to zyskało sławę i popularność, przynosząc swoim wytwórcom wzrost produkcji, a co za tym idzie - spore zyski. Przychody ze sprzedaży Beaujolais Nouveau w 2003 roku (sprzedaży hurtowej przeznaczonej dla negocjantów) osiągnęły kwotę 86 mln euro.

Produkcją tego młodego wina, która odbywa się na powierzchni blisko 22 tys. hektarów, trudni się 3600 gospodarstw regionu Beaujolais. Co ciekawe, Beaujolais to tylko 0,5 proc. produkcji win na świecie. To jednak nie przeszkadza mu być w czołówce tych najbardziej popularnych gatunków.

Reklama

Jaka produkcja?

Roczna produkcja Beaujolais kształtuje się na poziomie 1,5 mln hektolitrów, co daje ok. 180 milionów butelek. Jak poinformowało nas przedsiębiorstwo Sopexa S.A. Oddział w Polsce, zajmujące się promocją m.in. Beaujolais w Polsce, w 2003 roku na rynek wprowadzono 420 000 hl Beaujolais Nouveau, czyli 56 milionów butelek - tyle samo pojawi się na rynku w bieżącym roku. 40% produkcji Beaujolais Nouveau jest eksportowane, głównie do Niemiec, Japonii i USA. Winnice Beaujolais wytwarzają prawie jedną trzecią ogółu win produkowanych we Francji. Niestety, eksport francuskiego wina spada. W pierwszych trzech miesiącach 2004 r. spadł on o 7 proc. pod względem wartości i o 4,6 proc. pod względem ilości, w porównaniu z analogicznym okresem 2003 r. Pozytywnym objawem jest tez wzrost sprzedaży bezpośredniej, co wskazuje na zainteresowanie konsumentów zakupem wina w miejscu jego produkcji. W 2003 roku sprzedano w ten sposób 63 000 hl, czyli ponad 8 milionów butelek, stanowiących 15% sprzedaży. Zjawisku temu towarzyszy lekki zastój sprzedaży w hiper i supermarketach: tam nabyto wino za łączną kwotę 35 tys. euro.

Sprzedaż we Francji

W 2003 roku we Francji sprzedano 247 tys. hl Beaujolais Nouveau. Sieci hiper i supermarketów rozprowadziły łącznie 79 tys. hl, co daje ponad 10 mln butelek. Na czele francuskiego rankingu sprzedaży Beaujolais Nouveau za pomocą tego kanału dystrybucji uplasował się region Paryża dzięki sprzedaży 17 000 hl, czyli 2 ,2 mln butelek.

Podobnie spożycie młodego wina oszacowało Centre Français du Commerce Extérieur. Według tego instytutu, w 2002 roku blisko 11 milionów butelek Beaujolais Nouveau zostało sprzedanych we Francji, z czego w tylko samym Paryżu 2,3 miliona. Różnica w danych wskazuje jednak na malejącą tendencję spożycia Beaujolais Nouveau w ojczyźnie tego wina.

Sprzedaż za granicę

W 2003 roku na eksport do ponad 150 krajów sprzedano 174 tys. hl Beaujolais Nouveau, czyli 23 mln butelek. Najbardziej dynamicznie rozwijające się pod względem importu Beaujolais Nouveau rynki to Japonia (+22%), a w Europie - Belgia, Szwecja, Dania, Irlandia, Stany Zjednoczone (+5%), Kanada (+15%), Belgia (+7%), Szwajcaria (+6%), Włochy (+36 %). Zwiększa się także sprzedaż na wchodzących rynkach, takich jak Rosja czy Korea Południowa.

Rynki eksportowe Beaujolais Nouveau w 2003 roku (w kolejności malejącej):

Japonia: 64 500 hl (8 600 000 butelek)
Niemcy: 28 000 hl (3 700 000 butelek)
Stany Zjednoczone: 27 500 hl (3 600 000 butelek)
Holandia: 12 000 hl (1.500 000 butelek)
Belgia: 5.500 hl (730.000 butelek)
Szwajcaria: 5 000 hl (650.000 butelek)
Włochy: 4000 hl (500 000 butelek)
Wielka Brytania: 3000 hl (400 000 butelek).

Na Beaujolais zarabiają nie tylko producenci tego wina oraz liczni pośrednicy i sprzedawcy. Zarabia również transport, który dostarcza wino do odległych zakątków świata. Szczyt transportowy najczęściej ma miejsce od października do początku listopada. W ubiegłym roku 10 mln butelek zostało wyeksportowanych drogą lotniczą, co odpowiada pełnemu obłożeniu całej światowej floty przewozów cargo przez osiem dni.

Nie tylko Beaujolais

Najwięcej wina - nie tylko wspomnianego Beaujolais, ale i pozostałych gatunków - Francuzi sprzedają do Wielkiej Brytanii (22 proc. eksportu), USA (17 proc.) i Niemiec (12 proc.). Jednakże w związku ze zmniejszającą się chęcią nabywczą wina poza granicami Francji, rząd francuski z 10 do 20 mln euro zwiększy nakłady na promocję branży producentów wina. W ten sposób chce przezwyciężyć kryzys w tej branży. Z kolei producenci ekskluzywnych win z regionu Burgundii i Bordelais w celu zwiększenia sprzedaży swoich produktów będą od 2006 roku produkować tzw. wina lokalne z zaznaczeniem szczepu i miejsca pochodzenia.

Ale problemy ze zbyciem win mają również producenci na rodzimym terenie, we Francji, gdzie od lat spada konsumpcja. W ubiegłym roku sprzedano tam 34 mln hektolitrów wszystkich rodzajów wina, w porównaniu z 43 mln hektolitrów w 1980 roku.

Polska Beaujolais stoi

Smak młodego francuskiego wina - Beaujolais Nouveau - docenili również Polacy. Według danych statystycznych, pod względem jego spożycia Polska zajmuje 16 miejsce na 139 krajów, do których wino to jest eksportowane. Producenci twierdzą, że poza Francję wysyłają corocznie ponad 55 milionów butelek Beaujolais Nouveau do 200 krajów świata.

Wprawdzie Polacy od niedawna należą do ekskluzywnego grona miłośników młodego francuskiego wina, jednak w krótkim czasie zdobyliśmy wysokie miejsce w rankingu importerów i konsumentów Beaujolais Nouveau. Czy to oznacza, że nasz naród jest podatny na działania marketingowe i światowe trendy, czy po prostu ten trunek o niezbyt wygórowanej cenie - jak na francuskie wina - przypadł nam do gustu?

Agnieszka J. Kozak

INTERIA.PL/inf. własna
Dowiedz się więcej na temat: beaujolais nouveau | wino | Belgia | Beaujolais
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »