Będzie wielka kasa dla sprzątających!
PKP SA otworzyło w ostatnich dniach oferty, w wartym ok. 112,75 mln zł brutto, przetargu na utrzymanie czystości w wybranych stacjach i przystankach kolejowych, zarządzanych przez PKP SA i PKP Polskie Linie Kolejowe.
- Wielkie sprzątanie 2,5 tys. dworców i przystanków kolejowych ma odbyć się w lipcu i sierpniu - zapowiedział w Poznaniu we wtorek członek zarządu PKP SA Piotr Ciżkowicz. - Oczywiście warunkiem jest przejście przez wszystkie procedury związane z prawem zamówień publicznych - powiedział Ciżkowicz.
Pierwszym etapem prac będzie planowane na wakacje doczyszczenie dworców oraz wymiana elementów, które zdewastowano. Później wybrane firmy będą sprawdzane przez PKP SA z realizacji umów, czyli utrzymania czystości na dworcach.
- Mamy nadzieję, że nasi pasażerowie zobaczą dość szybko różnicę - dodał Piotr Ciżkowicz.
Jak powiedział dyrektor zarządzający ds. nieruchomości w PKP SA Jarosław Bator, to pierwszy raz, kiedy zarządzające dworcami PKP SA i odpowiedzialne za perony oraz przejścia podziemne PKP PLK wspólnie rozstrzygają przetarg na sprzątanie.
Przedstawiciele PKP SA poinformowali w Poznaniu o zmianach, jakie mają być wprowadzone na wybudowanym przed Euro 2012 nowym dworcu Poznań Główny. Spółka zamówiła audyt, który wykazał konieczność wprowadzenia szeregu usprawnień.
- Ten dworzec korkuje się w piątkowe popołudnia. Program naprawczy to przede wszystkim odgruzowanie hali kasowej - powiedział dr Daniel Załuski z wydziału architektury Politechniki Gdańskiej.
Przeprowadzony przez naukowca audyt wskazał również konieczność zamontowania dodatkowych ruchomych schodów, wyeksponowania jednego z wejść na dworzec i przesunięcia przystanków komunikacji miejskiej.
Pierwsze zmiany na Dworcu mają być wprowadzone w ciągu kilku najbliższych miesięcy. Budowa dodatkowych schodów ruchomych, to według spółki, perspektywa roku. W przypadku przystanków PKP SA będzie musiało porozumieć się z zewnętrznymi podmiotami.
PKP SA zapowiada również, że w III kwartale tego roku chce zakończyć negocjacje związane z budową kładki łączącej perony i Dworzec Główny z Zachodnim.
- Chcemy, żeby komunikacja na kładce i z peronami była optymalna. Wymóg, jaki stawiamy to ruchome schody działające w dwie strony - zapowiedział Bator.
PKP SA zaznacza, że to nie koniec przebudowy stacji. Trzeci etap obejmie teren starego i nieczynnego budynku dworca. Szacowana wartość inwestycji to 300-400 mln zł.
Harmonogram przewiduje, że prace budowlane miałyby rozpocząć się na początku 2016 r. Zakładają one przywrócenie oryginalnej elewacji XIX w. budynku. Stary dworzec i jego przyległości mają pełnić funkcję biurową, handlową i opcjonalnie hotelową, oraz być uzupełnieniem dla Dworca Głównego. Jak informuje PKP SA, trwają rozmowy z inwestorem.
Nowy budynek poznańskiego Dworca Głównego powstał przed Euro 2012 i był krytykowany za wprowadzone w nim rozwiązania. Z obiektu dziennie korzysta 25 tys. osób. Do dworca przylega galeria handlowa oddana do użytku pod koniec ubiegłego roku.
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze