Bezpłatne poradnictwo prawne w Warszawie
Towarzystwo Inicjatyw Społecznych "TROSKA" pragnie zaprosić warszawiaków do swoich poradni prawnych na dni otwarte pod hasłem "Niedziela pod Papugami". Podczas naszej akcji porady będą udzielane bez zapisów!
W niedzielę 16 listopada, w godz. 10-18 w dwóch poradniach stowarzyszenia: przy ul. Sękocińskiej 5 i ul. Darwina 3A każdy będzie mógł skorzystać z bezpłatnej pomocy prawnika. Co więcej, akcja ta będzie odbywać się w każdą trzecią niedzielę miesiąca. I tak do końca roku.
Każdy warszawiak może liczyć na szybką i bezpłatną pomoc prawnika. Działające na Ochocie Towarzystwo Inicjatyw Społecznych "TROSKA", rozwija skrzydła. W tym roku obsłużyło już 5000 warszawiaków, a planuje do końca roku pomóc jeszcze 2000 mieszkańców stolicy.
W Warszawie jest niewiele poradni prawnych, które świadczą swoje usługi bezpłatnie. "TROSKA" jest uważana za jedną z najlepszych. Potwierdzają to liczne rekomendacje i ... dzwoniące co chwila telefony z pytaniami warszawiaków. Walorem "TROSKI" jest to, że jest czynna niemal codziennie. Niekiedy nawet w niedzielę - dla wielu pracujących i spóźnialskich "Niedziele pod Papugami" są jedyną okazją skorzystania z porady. "Niedziela pod Papugami" to nasz nowy projekt - mówi Maurycy Seweryn, prezes TROSKI. "W naszym mieście każdy gdzieś biegnie. Praca, zawieźć dzieci do przedszkola i szkoły, po pracy zakupy i zrobienie obiad i wreszcie chwila dla rodziny. Nie ma czasu na poradę w tygodniu" - wyjaśnia Seweryn. Stąd pomysł na dni otwarte w TROSCE.
Pierwszy raz TROSKA zorganizowała niedzielne poradnictwo przed wakacjami. Pomysł się sprawdził i w ciągu jednego dnia przyjęliśmy 84 osoby. Prawnicy pracowali po 8 godzin w każdej z naszych poradni. Nie trzeba się zapisywać wystarczy do nas przyjść - wyjaśnia Magdalena Dziopa - koordynatorka akcji. Atutem TROSKI jest to, że na wizytę nie trzeba przedzierać się przez Wisłę. Mamy 2 poradnie. Jedna jest na Pradze na Darwina 3A, druga po lewej stronie Wisły na ul. Sękocińskiej 5. Ta na Ochocie jest bardziej znana i zawsze chętniej odwiedzana. Jest starsza. Powstała w 2005 roku. Praski oddział istnieje od marca tego roku. Ale to nie koniec - podkreśla z dumą i uśmiechem Maurycy Seweryn. Do końca roku zamierzamy otworzyć jeszcze 3 poradnie. Jeszcze jedną na Ochocie bliżej Włoch tak, aby mieszkańcy tej 35 dzielnicy mieli łatwy dojazd. Dwie inne powstaną na Woli i Pradze Południe. Ciekawostką jest to, że druga praska klinika najprawdopodobniej "przytuli się" do biura poselskiego p. Nelly Rokita.
"TROSKA" codziennie przyjmuje kilkadziesiąt osób. Dyżury prawników zostały ułożone w taki sposób, aby mogli z nich korzystać zarówno ludzie aktywni zawodowo, jak i emeryci. Z krótko przerwą w środku dnia, porady są udzielane od 10 do 20. Wystarczy zadzwonić pod numer
659 21 25 i zapisać się. Jest tylko jedno ograniczenie. Zapisy prowadzone są na tydzień do przodu. Od 2007 roku TROSKA udziela również porad pocztą elektroniczną (troska@onet.eu lub przez stronę www.troska.com.pl). Czas oczekiwania to średnio od 7 do 14 dni. Gdy mamy natłok spraw, a czasem dziennie napływa ponad 50 problemów prawnych, odpowiedz jest troszkę później - Mówi Marzena Fitzke odpowiadająca za porady e-mailowe. W tym roku jest lepiej niż w 2007, ponieważ wykorzystujemy na ten cel również środki z 1%.
Jak się okazuje, wiele zależy od pieniędzy. W TROSCE porady odbywają się dzięki wpłatom darczyńców prywatnych i dofinansowaniu z administracji. W 2008 roku zwiększono liczbę porad do prawie 2500 godzin, ponieważ stowarzyszenie wygrało konkurs grantowy na prowadzenie poradnictwa obywatelskiego i prawnego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Dotację przyznano "TROSCE" w ramach Rządowego Programu, "Funduszu Inicjatyw Obywatelskich". Wcześniej Punkt Porad Prawnych działał przez dwie godziny dziennie. Tygodniowo z pomocy korzystało 20-30 osób. ? Nas to cieszy. Więcej pracy, więcej porad, więcej TROSKI o ludzi, takich jak my - mówią wolontariusze stowarzyszenia.
Dla takich organizacji charytatywnych jak TROSKA najgorszy jest styczeń i luty. Porady w tym okresie udzielane są codziennie, ale tylko po 2 godziny. Brakuje wtedy pieniążków - to dla nas ciężki okres, choć zapotrzebowanie warszawiaków jest nadal wysokie. Nie ma już dofinansowania programów, a nie wiadomo, czy stowarzyszenie wygra konkurs ogłaszany przez Urząd Miasta - tłumaczy M. Dziopa.
O TROSCE
TROSKA istnieje od 2004 roku. Została założona przez Maurycego Seweryna, wówczas radnego dzielnicowego na Ochocie, a w latach 2006-2008u wiceburmistrza tej Dzielnicy. W 2005 roku powstał pierwszy Punkt Porad Prawnych - bo tak nazywają się poradnie TROSKI. Drugi, na Pradze Północ działa od marca 2008 roku. Punkty Porad Prawnych otrzymały patronat Okręgowej Rady Adwokackiej w Warszawie. 1000-czną osobę przyjęto w TROSCE w 2006 roku. Co roku TROSKĘ odwiedza coraz więcej warszawiaków. W 2007 roku było to 4000 osób, w 2008 zostanie udzielonych 7500 porad. Teraz zespół "TROSKI" tworzy 16 prawników i 32 wolontariuszy.
Od 2007 roku "TROSKA" ma status organizacji pożytku publicznego.
Ponadto "TROSKA" dzięki sponsorom realizuje programy charytatywne dla dzieci:
- spotkania Mikołajkowe (6 grudnia 2008 odbędą się już po raz 5. dla 300 dzieci)
- korepetycje z języka angielskiego dla młodzieży
- "Wyprawka dla Pierwszoklasisty"
- "Uśmiech Pierwszaka" - bezpłatne badania stomatologiczne
- "Słodka Wielkanoc" - paczki dla dzieci z sąsiedztwa
- plebiscyt "Miejsce Przyjazne Mamie i Dziecku na Ochocie"
- Dzień Dziecka na Ochocie
- Dzień Dziecka , Wigilie i Wielkanoc dla dzieci z oddziału neurochirurgii szpitala klinicznego przy ul. Banacha.
Jak uzyskać poradę w stowarzyszeniu "TROSKA"
Zapisy prowadzone są codziennie. Wolontariusze przyjmują zgłoszenia telefonicznie pod nr 022 659 21 25 lub osobiście, w godzinach 10-20.00, w siedzibie stowarzyszenia przy ul. Sękocińskiej 5 na Starej (w pobliżu Placu Narutowicza). Więcej o "TROSCE" na stronie www.troska.com.pl