​Biedronka chce otworzyć w 2020 r. ponad 100 nowych sklepów

Biedronka, należąca do portugalskiej Jeronimo Martins, zamierza w 2020 r. otworzyć w Polsce ponad 100 nowych sklepów, z czego około 60 proc. w standardowym formacie, a pozostałe sklepy będą mniejsze - poinformowało Jeronimo Martins w komunikacie. Grupa chce wypłacić 0,345 euro dywidendy na akcję.

W 2019 roku Biedronka otworzyła 128 sklepów. Netto sieć Biedronki powiększyła się o 102 sklepy i liczyła na koniec roku 3002 placówki.

Dodatkowo około 250 sklepów Biedronki ma przejść w tym roku proces modernizacji. Podobna liczba sklepów została zmodernizowana w zeszłym roku.

Wydatki inwestycyjne Biedronki w 2019 roku wyniosły 388 mln euro.

Grupa Jeronimo Martins planuje też otwarcie w tym roku około 50 nowych lokalizacji sieci drogerii Hebe. W 2019 roku powstały 43 nowe lokalizacje tej sieci netto.

Przedstawione w czwartek wyniki Jeronimo Martins oraz sieci Biedronka i Hebe są zgodne z opublikowanymi w połowie stycznia wstępnymi danymi.

Reklama

Sprzedaż w sklepach Biedronki wzrosła w 2019 roku do 12,62 mld euro, co oznacza wzrost rok do roku w euro o 7,9 proc., a w walucie lokalnej o 8,8 proc. Sprzedaż porównywalna LFL* zwiększyła się o 5,8 proc.

Jeronimo wskazało, że w 2019 roku było 13 dni handlowych mniej niż rok wcześniej. W 2020 roku liczba niehandlowych niedziel wzrośnie o kolejnych 7, co w opinii spółki będzie miało negatywny wpływ na sprzedaż.

W samym czwartym kwartale sprzedaż Biedronki wyniosła 3,38 mld euro, co oznacza wzrost rdr w tej walucie o 10,6 proc., a w walucie lokalnej o 10,3 proc. Wzrost sprzedaży porównywalnej LFL wyniósł w tym okresie 7,7 proc.

Sprzedaż w drogeriach Hebe wyniosła w 2019 roku 259 mln euro, czyli wzrosła w tej walucie o 24,9 proc. W samym czwartym kwartale przychody Hebe wyniosły 79 mln euro, co oznacza wzrost rdr o 24,6 proc.

Sieć Biedronka w 2019 roku zanotowała wzrost wyniku EBITDA o 7,9 proc. rdr, do 918 mln euro. Marża EBITDA wyniosła 7,3 proc.

Grupa Jeronimo Martins zwiększyła przychody w zeszłym roku 7,5 proc., do 18,6 mld euro. Sprzedaż porównywalna wzrosła w tym okresie o 5,3 proc. W czwartym kwartale przychody wzrosły rdr o 9,7 proc. i wyniosły 4,98 mld euro.

EBITDA grupy wzrosła w całym 2019 roku o 8,9 proc., do 1,045 mld euro, a w czwartym kwartale wzrost sięgnął 15 proc. i wyniósł 288 mln euro.

Zysk netto grupy przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł w 2019 roku 433 mln euro, co oznacza wzrost o 7,9 proc. W trzech ostatnich miesiącach zeszłego roku zysk grupy zwiększył się o 19,7 proc., do 130 mln euro.

Łączne wydatki inwestycyjne Grupy Jeronimo Martins, która oprócz Polski i Portugalii działa też w Kolumbii, mają sięgnąć w tym roku 700-750 mln euro.

Zarząd Jeronimo Martins zaproponował, by około 50 proc. zysku netto za 2019 roku przeznaczyć na dywidendę. Oznaczałoby to wypłatę 216,8 mln euro dywidendy, a na jedną akcję dałoby to 0,345 euro.

-------

* LfL - Like for like - wskaźnik, który porównuje sprzedaż tych samych placówek dzisiaj i przed rokiem


PAP
Dowiedz się więcej na temat: Biedronka | Jeronimo Martins | handel
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »