Biedronka rośnie w siłę, czyli gdzie Polacy robią zakupy?
Przy codziennych zakupach Polacy kierują się przede wszystkim ceną produktów - w obliczu atrakcyjnych promocji niekiedy nawet jakość schodzi na drugi plan. Na kolejnych miejscach znalazło się przyzwyczajenie konsumentów i pochodzenie poszczególnych towarów. Warto jednak zadać również pytanie nie tylko o to, co kupują Polacy, ale również - gdzie kupują.
Co trzeci Polak deklaruje, że najczęściej odwiedza małe osiedlowe sklepiki, znajdujące się w pobliżu miejsca zamieszkania - aż 44 proc. respondentów podaje bliską odległość od domu jako najważniejszy czynnik przy wyborze sklepu. Nie bez znaczenia są również częste promocje i szeroki asortyment.
Coraz chętniej Polacy odwiedzają również... bazary - renesans przeżywają bowiem produkty tradycyjne i ekologiczne. Co więcej, na targowiskach często można kupić towary niedostępne w supermarketach - dotyczy to zwłaszcza różnorodnych odmian owoców, a także produktów wyrabianych zgodnie ze sprawdzonymi, przekazywanymi z pokolenia na pokolenie recepturami, takimi jak tradycyjne pieczywo, miód czy domowe syropy. Władze lokalne coraz chętniej wspierają również drobnych producentów żywności, a i Polacy z większą sympatią niż na międzynarodowe korporacje patrzą na małych przedsiębiorców.
Na polskim rynku na stałe zadomowiły się już dyskonty, czyli sklepy oferujące ograniczony asortyment w niskich cenach. Dzięki obniżeniu kosztów działalności mogą zaoferować klientom promocje, które w dłuższej perspektywie czasowej byłyby nieopłacalne dla "tradycyjnych" supermarketów. Dyskonty nie stoją jednak miejscu - ewolucja tego formatu stale trwa i coraz bardziej dopasowuje się do oczekiwań konsumentów. Od sklepów sprzedających towar w najniższych cenach prosto z palet dyskonty przeobrażają się w miejsca, w których można kupić świeże warzywa, produkty markowe oraz produkty sygnowane dobrej jakości marką własną.
O popularności dyskontów świadczy coraz silniejsza pozycja Biedronki - aż 46 proc. Polaków deklaruje bowiem, że to ich ulubiony supermarket. W ciągu ostatniego roku sprzedaż Biedronki w naszym kraju wzrosła o blisko 15 proc., osiągając wartość blisko 30 miliardów złotych. Sieć postawiła na ekspansję i w 2013 roku otworzyła ponad 280 nowych placówek. W tej chwili pod swoim szyldem ma około 2400 sklepów i planuje dalszy rozwój - zgodnie z planem jedna Biedronka ma przypadać na 10 tysięcy Polaków. Właściciel sieci dyskontowej, Jeronimo Martens, czerpie z Polski aż 70 proc. dochodu.