Bierz 180 tysięcy i odejdź na emeryturę
General Motors Co., największy producent samochodów w USA, proponuje dwóm tysiącom swoim pracowników z 14 fabryk przejście na emeryturę. Oferuje za to każdemu robotnikowi 60 tys. dolarów (179 058 zł).
GM oczekuje, że pracownicy zwolnią swoje miejsca do marca przyszłego roku. Przechodzący na emeryturę w okresie przedemerytalnym zachowają wszystkie uprawnienia (ubezpieczenie zdrowotne, inne benefity), odchodzący z pracy i biorący 60 tys. dolarów, a nie będący w wieku przedemerytalnym stracą powyższe uprawnienia.
Dziewięć z 14 zakładów już jest zamkniętych lub przeznaczonych do zamknięcia, kolejne dwa może dotknąć ten los. Firma z Detroit w ostatnich 18 miesiącach zainwestowała w swoje fabryki ponad 3 mld dolarów, chociaż już wydawało się, iż upadnie. 30 listopada br. poinformowała nawet o chęci zatrudnienia w zakładach w Michigan tysiąca inżynierów w najbliższych dwóch latach przy budowie linii do samochodów z napędem elektrycznym.
W lecie 2009 r. z GM odeszło sześć tysięcy robotników na podobnych co teraz zasadach.
Walory GM straciły w poniedziałek 1 centa i kosztowały na NYSE 33,80 dolarów. Papiery od pojawienia się na giełdzie w listopadzie br. zyskały 2,4 procent (cena w IPO - 33 dolary).
W 2009 r. GM sprzedał chińskiej spółce Tengzhong Heavy Industrial Machinery markę Hummer. Dostał tylko 150 mln dolarów... Firma Tengzhong produkuje m.in. pojazdy specjalnego użytku, maszyny budowlane i komponenty strukturalne do budowy mostów i autostrad. Nie ma doświadczenia w produkcji aut osobowych. Z tego powodu chińskie władze początkowo odnosiły się do transakcji sceptycznie. GM kupił markę Hummer w 1999 r. od firmy AM General, produkującej na potrzeby amerykańskiej armii samochody terenowe humvee. Na ich bazie powstały hummery cywilne, które szybko zdobyły grono wielbicieli. W 2006 r. GM sprzedał rekordowych 71,5 tys. tych aut.
Krzysztof Mrówka