BNP Paribas: Polska może produkować więcej żywności ekologicznej
Jak informują w raporcie eksperci banku BNP Paribas, w Polsce można produkować dużo więcej żywności ekologicznej. Zdrowa żywność jest coraz bardziej doceniana przez naszych rodaków. Jednak polski konsument na produkty ekologiczne wydaje średnio 6 euro rocznie, to mniej niż jedna dziesiąta unijnej średniej.
Segment żywności ekologicznej w Polsce dynamicznie rośnie. W latach 2011-2018 jego wartość wzrosła w Polsce trzykrotnie i w 2018 roku przekroczyła 1 miliard złotych brutto. To wciąż 20 razy mniej niż w Niemczech.
W 2018 r. wartość globalnego rynku produktów ekologicznych wyniosła 90 mld euro. Prawdziwym hegemonem tego segmentu są Stany Zjednoczone, które generują niemal połowę tej kwoty (40 mln euro). W Europie przodują Niemcy (10 mld euro) i Francja (7,9 mld euro). Światową czołówkę gonią Chiny (7,6 mld euro).
Produkcja żywności bez użycia chemicznych środków ochrony roślin czy nawozów sztucznych, bez stosowania chemii weterynaryjnej i spożywczej stale zyskuje na popularności. Sprawia to m.in. coraz bardziej proekologiczne podejście konsumentów, ale także np. unijna polityka rolna. Wielu decydentów zauważa, że zachowanie równowagi biologicznej czy utrzymanie odpowiedniej żyzności gleb to działania, których korzyści odczują następne pokolenia.
Jak wskazują eksperci BNP Paribas, Komisja Europejska wyznaczyła bardzo ambitny cel - do 2030 roku 25 proc. upraw w Unii Europejskiej ma spełniać standardy rolnictwa ekologicznego. W 2017 r. całkowita powierzchnia gruntów rolnych pod uprawy ekologiczne w UE wynosiła 12,6 mln ha, czyli 7 proc. ogółu, a w Polsce tylko - 3,4 proc.
Eksperci oceniają, że potencjał wzrostu jest zatem bardzo duży. "Wartość polskiego rynku, przekraczająca 1 mld zł, odpowiada ok. 0,3 proc. całego rodzimego rynku produktów spożywczych (liderem w UE jest Dania z udziałem 8,4 proc.). Polski konsument na produkty ekologiczne wydaje średnio 6 euro rocznie. To mniej niż jedna dziesiąta unijnej średniej" - informuje BNP Paribas.
Zdaniem dyrektor zarządzającego Pionu Marketingu, Komunikacji, Zaangażowania Społecznego w Banku BNP Paribas Dariusza Maciołka, nie ma wątpliwości, że segment żywności ekologicznej będzie rósł, być może nawet szybciej niż dotychczas. Polacy są coraz bardziej świadomi ekologicznie i decyzje przy sklepowej półce podejmują z namysłem.
Dodał, że Bank BNP Paribas, jako Bank Zielonych Zmian, zamierza napędzać tę ekologiczną rewolucję i wspierać największych w kraju producentów organicznej żywności.
Według ostatniego raportu GUS nt. rolnictwa, w 2018 r. liczba gospodarstw stosujących ekologiczne metody produkcji rolniczej wynosiła 19,2 tys. a powierzchnia takich upraw wynosiła ok. 485 tys. ha. Średnia powierzchnia gospodarstwa ekologicznego w 2018 r. wynosiła 25,2 ha.
To żywność produkowana bez użycia sztucznych nawozów czy pestycydów. Zdaniem ekspertów zwykle droższa od tej, ze zwykłych półek sklepach. Czy warto wydawać więcej pieniędzy na produkty organiczne ? Eksperci twierdzą, że tak, gdy kupujemy produkty, które jadamy często