Borówka polskim hitem eksportowym
Polska jest siódmym producentem borówek na świecie - poinformowała Dominika Kozarzewska z Fundacji Promocji Polskiej Borówki. Jest to nasz drugi - po jabłkach - owoc eksportowy.
Moda na borówkę amerykańską przyszła z Ameryki i Kanady ponad 40 lat temu. W tym czasie powstały nowe odmiany tej jagody, a nasz kraj stał się jej czołowym producentem. Jak mówiła Kozarzewska podczas konferencji prasowej, w tym czasie borówka stała się dobrem narodowym i nie jest już "amerykańską", a polską jagodą.
Produkcja borówki w Polsce sięga 16 tys. ton, co daje nam siódme miejsca na świecie. Aż 80 proc. zbiorów jest eksportowana do 25 krajów na czterech kontynentach. - Owoce trafiają na najbardziej wymagające rynki - zaznaczyła Kozarzewska. Dodała też, że pod względem wartości jest to drugi nasz - po jabłkach - owoc eksportowy. Największym importerem borówek z Polski jest Wielka Brytania.
Owoce są głównie spożywane w formie świeżej, ale można jest mrozić, suszyć czy przerabiać na sok i dżemy.
Spożycie borówki rośnie na całym świecie. Jest to niezwykle cenny owoc nie tylko ze względu na walory smakowe, ale głównie z powodu jego właściwości prozdrowotnych - przekonywała ekspertka Fundacji Emilia Szczęsna.
Według różnych badań, owoce borówki są najbogatszym źródłem antyoksydantów (przeciwutleniaczy) wśród wszystkich owoców i warzyw. Usuwają one toksyny z organizmu i pomagają zabiegać chorobom nowotworowym, układu krążenia, regenerują mózg i układ nerwowy. Ponadto korzystanie wpływają na wzrok i młody wygląd skóry, redukują cholesterol, obniżają wysokie ciśnienie - wyliczała Szczęsna.
30 czerwca o godz. 11 na warszawskim Żoliborzu, na Targu Śniadaniowym zaplanowano obchody Dnia Polskiej Borówki. Przewidziano prezentacje na temat walorów borówki oraz degustacje owoców i soków borówkowych. Tego lata, czyli podczas sezonu zbiorów borówki, tj. od lipca do września, będzie prowadzona kampania edukacyjna dla konsumentów zachęcająca ich do większego spożycia tego owocu.