Braun: Większa produkcja w regionach, gdzie lepiej płacony abonament
Telewizja Polska zamierza wdrażać pomysł, by przy podziale środków na produkcję programów między regionalne ośrodki więcej dostawały regiony o lepszej ściągalności abonamentu - zadeklarował w czwartek w Katowicach prezes TVP SA Juliusz Braun.
Braun uczestniczył w jednej ze zorganizowanych przez Telewizję Polską regionalnych konferencji poświęconych szansom terenowych ośrodków spółki w dobie cyfryzacji. O pomyśle premiowania w produkcji regionów, których mieszkańcy płacą najwięcej abonamentu radiowo-telewizyjnego, mówiła tam wicemarszałek woj. śląskiego Aleksandra Gajewska-Przydryga.
Podczas konferencji prasowej na zakończenie spotkania wicemarszałek zaznaczyła m.in., że woj. śląskie to "miejsce, w którym abonamentu płaci się najwięcej". "Ślązacy płacą najwięcej abonamentu, w związku z czym należałoby pomyśleć o tym, aby ośrodki terenowe otrzymywały jakieś premie w związku z tym, że mieszkańcy województwa płacą i chcą płacić abonament" - wskazała Gajewska-Przydryga.
- Mieszkańcy chcą mieć wtedy świadomość, że finansując Telewizję Polską w ten sposób (...), wspierają i budują swoją telewizję lokalną i regionalną - bo ona jest dla nas najważniejsza. My przede wszystkim chcemy oglądać wiadomości z regionu, dobre programy regionalne. Chcemy mieć dobrą telewizję i chcemy w tym uczestniczyć. Jeżeli chcemy budować demokratyczne społeczeństwo obywatelskie, to to jest - myślę - ta droga - dodała.
Braun zadeklarował, że telewizja publiczna będzie wdrażać pomysł powiązania wielkości środków na produkcję od ściągalności abonamentu. - To jest bardzo słuszna zasada. Kto więcej płaci, ma prawo więcej oczekiwać - zaznaczył.
Choć prezes TVP SA przypomniał, że do regionów nie mogą automatycznie wracać wszystkie wpłacane w nich środki, zapowiedział że w systemie podziału pieniędzy na produkcję programów między poszczególne ośrodki zawarty zostanie wskaźnik uwzględniający odsetek mieszkańców poszczególnych regionów, którzy płacą abonament.
Gajewska-Przydryga mówiła w czwartek, że kwestia ściągalności abonamentu to zadanie również dla samorządów - nawet nie na szczeblu województw, lecz np. gmin. - Nie wiem czy stoi coś na przeszkodzie, by TVP zorganizowała konkurs na gminę, której mieszkańcy np. najlepiej procentowo płacą abonament. (...) Ludzie bardzo lubią takie rzeczy, lubią związywać się ze swoim środowiskiem lokalnym - zaproponowała.
Jak podkreślił w czwartek Braun, w toku dwóch dotychczasowych konferencji zarząd TVP został już "wyraźnie utwierdzony w przekonaniu", że władze regionalne widzą potrzebę funkcjonowania oddziałów terenowych spółki.
Sprawdź bieżące informacje z rynku mediów na stronach Biznes INTERIA.PL
- Choć wsparcie w sensie dosłownym z budżetów samorządów nie jest obecnie możliwe (ze względu na przepisy - PAP), może być to wsparcie produkcji określonych audycji, współpracy przy działaniach edukacyjnych, kulturalnych. I w Katowicach mamy to wsparcie bardzo zdecydowane - powiedział prezes TVP.
- Ważnym argumentem w dyskusji jest to, że władze samorządowe na wszystkich poziomach uznają i widzą potrzebę publicznego finansowania. (...) Dostajemy tu wsparcie dla myślenia, że nie ma mediów publicznych bez publicznego finansowania - ocenił w Katowicach Braun.
Pierwsza z cyklu organizowanych przez TVP konferencji o miejscu oddziałów terenowych w dobie cyfryzacji odbyła się 17 maja w Poznaniu. Kolejne zaplanowano na 28 maja w Lublinie i 29 maja w Warszawie. Cykl ma zostać podsumowany 2 czerwca w Opolu na specjalnej sesji "Oddziały Terenowe siłą TVP - blisko ludzi i samorządu".
Biznes INTERIA.PL na Facebooku. Dołącz do nas i bądź na bieżąco z informacjami gospodarczymi