Chiński koncern rzucił rękawice Tesli. BYD ma za sobą rekordowy rok

Chiński gigant branży motoryzacyjnej - BYD - w 2023 roku niemal podwoił swoje zyski, co było podyktowane rekordową sprzedażą. Pod koniec roku udało się także wyprzedzić w segmencie pojazdów elektrycznych największego konkurenta, czyli Teslę, jednak dobry ostatni kwartał nie wystarczył na pobicie wyników amerykańskiej firmy w skali całych 12 miesięcy.

Jak zauważa CNN, według raportu finansowego BYD za 2023 r. chińskiemu koncernowi motoryzacyjnemu udało się wygenerować blisko 30 mld juanów zysku netto, czyli ok. 4,2 mld dol. Oznacza to niemal podwojenie zysku w porównaniu do 2022 r., kiedy to księgowi w analogicznej tabelce wpisali kwotę 16,6 mld juanów. 

To zresztą nie jedyne wyniki, które mogą tchnąć powiew optymizmu w akcjonariuszy grupy. W 2023 r. BYD udało się odnotować również rekordową sprzedaż na poziomie 3,02 mln pojazdów. Większość z nich to były samochody elektryczne - mowa tu o 1,57 mln egzemplarzach. Pozostałych blisko 1,4 mln aut, które wyjechały z salonów chińskiego producenta, to były hybrydy - napędzane zarówno na prąd, jak i na konwencjonalne paliwa.

Reklama

BYD kontra Tesla. Na razie amerykański koncern prowadzi

Symbolicznym sukcesem było także uzyskanie miana lidera sprzedaży w segmencie aut elektrycznych, jakim BYD mógł się pochwalić w ostatnim kwartale 2023 r. Tym samym chińska marka wyprzedziła wówczas największego konkurenta, tj. amerykańską Teslę.

Jednak patrząc na cały 2023 r., to spółka założona przez Elona Muska nadal może mówić o sobie jako o największym sprzedawcy w branży aut elektrycznych. Tesli udało się sprzedać w 12 miesięcy 1,8 mln aut. Przy czym amerykański koncern nie produkuje innych pojazdów niż te poruszające się na prąd.

Obie firmy mogą więc mówić o ubiegłym 2023 roku w samych superlatywach. Dobre wyniki udało się osiągnąć pomimo niesprzyjającego otoczenia gospodarczego, które upłynęło pod znakiem spowolnienia gospodarczego i zaciekłej walki z inflacją, poprzez podnoszenie lub utrzymywanie wysokich stóp procentowanych. Efektem ubocznym tego typu polityki pieniężnej jest natomiast schłodzenie konsumpcji. 

Dlatego też na największym rynku samochodów elektrycznych, czyli w Chinach, miała miejsce wojna cenowa pomiędzy Teslą a BYD. Wydaję się, że drugiemu z wymienionych udało się wyjść z niej zwycięsko, w czym pomógł fakt, że najtańszy egzemplarz tej marki kosztuje w przeliczeniu ok. 10 tys. dol. Tesla Model 3 natomiast wyceniana jest na 39 tys. dol. 

Jednak podobnie jak w przypadku walki z inflacją i te potyczki cenowe mają swoją drugą odsłonę. Jak zauważyło Chińskie Stowarzyszenie Samochodów Osobowych, krajowy przemysł obniżył w 2023 r. średnią marżę do 5 proc., z 5,7 proc. odnotowanych rok wcześniej i 6,1 proc. z 2021 roku.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: BYD | branża motoryzacyjna | Chiny
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »