Co dalej z CPK? "Ma większe szanse niż rząd Morawieckiego"
Co ma większe szanse powstania: rząd Mateusza Morawieckiego czy Centralny Port Komunikacyjny? Na tak zadane pytanie Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej oraz pełnomocnik ds. budowy CPK w rządzie PiS, na antenie RMF FM odpowiedział wprost: "Oczywiście, że przy takiej alternatywie znacznie większe szanse są na powstanie Centralnego Portu Komunikacyjnego". Realizacja projektu CPK już się zaczęła, ale wciąż nie wiadomo, jakie plany wobec sztandarowej inwestycji PiS będzie mieć nowy rząd.
- Mamy takie poczucie, że CPK to jest polityczny pomysł i w wielu wymiarach chory pomysł. Po wyborach zweryfikujemy ten projekt - zapowiadał podczas kampanii wyborczej Donald Tusk. Ta i wiele innych wypowiedzi polityków KO sugerują, że choć projekt CPK będzie na cenzurowanym nowej władzy, to jednak trudno w tej chwili mówić o całkowitym wycofaniu się z wieloletniej, ogromnej inwestycji.
- Powstanie CPK bez horyzontu czasowego jest prawie pewne - powiedział w "Rozmowie w południe" w RMF FM Marcin Horała.
- Nawet gdyby obecna władza miała go zablokować, to ta władza kiedyś się zmieni i przyjdzie taka, która będzie zwracała uwagę na interesy polskie, bo potrzeby transportowe tak szybko się nie zmieniają - przekonywał pełnomocnik rządu ds. CPK.
Marcin Horała zwrócił też uwagę, że "nie ma też dużej inwestycji, która by nie powodowała jakichś problemów, protestów". - Tak po prostu jest przy większych przedsięwzięciach. Jeśli to miałoby decydować, czy takie inwestycje powstaną, to nie było żadnych - stwierdził.
Dodajmy, że choć CPK kojarzy się przede wszystkim z wielkim lotniskiem, to od początku planowania inwestycji uznano, że będzie to projekt lotniczo-kolejowy. Przy realizacji CPK ma powstać prawie 2 tys. km. nowych linii kolejowych.
Jeśli jednak mówimy o szansach na kontynuowanie i zakończona sukcesem realizację CPK, musimy pamiętać, że terminy w tym przypadku są "międzypokoleniowe". Pierwszy etap ma co prawda zakończyć się już w 2035 roku, jednak kolejne dwa etapy realizacji planowane są na lata 2035-2044 i 2045-2060.
***